Even M Startet 21.August.2009 Link til dette innlegget Startet 21.August.2009 Hei folkens. Er det noen her som kan komme med anbefalinger av stålpropell? Vurderer å sette på det i løpet av vinteren, men er veldig usikker på hvilket merke. Fint hvis noen kan legge ut linker, priser og anbefalinger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Hvorfor vil du kjøpe det i betydning; hva venter du å oppnå? Og hvor mye er det verdt for deg? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Even M Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Er ikke dette som alufelger på bil da? :o) Har lyst på en propell som ikke ventilerer så lett i hovedsak, også gjør det jo selvsagt ikke om båten går en knop eller to fortere. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Er ikke dette som alufelger på bil da? :o) *snip* Stemmer | | | v Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Mouche Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Hvis den propellen du har i dag ventilerer kan det skyldes feilmontering, eller feil type? Mere fart er nok mulig, men langt fra sikkert. Det ser sikkert tøffere ut (har hatt det), men også attraktivt for klåfingrete personer! Jeg har tilsvarende størrelse båt/motor som deg og gidder ikke bruke 4/5000 på en stålpropell! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kjeller Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Hei, jeg skiftet fra alupropell 19" til Ballistic 17" på en Mercury optimax 115 og 18" båt. Båten kommer lettere opp i plan, topphastigheten økte og ikke minst oljeforbruket gikk ned. Hvilket skulle tyde på et bedre driftsforhold propell / motor? Nå er dollaren på vei ned igen så prisantydningen på kr 5000 er i høyeste laget for en Ballisatic propell levert fra USA. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 denne motoren har vel 2,33:1 utveksling som min 4-takt har, og jeg har ryds 510 gti, dvs samme skrog. Jeg har en Apollo 13,25x17, og oppnår noe over 34 knop ved 5900-6000 o/min. hvis en regner på det så er det ganske nærme 0% slipp, så jeg hadde nok tålt tyngre propell. Men nå har vel kanskje du 21" propell allerede. Ved overgang fra Black Max original til Apollo i samme dimensjon, fikk jeg ca 100-200 o/min ekstra, så går nok litt lettere i vannet. Noe annet jeg opplevde var at båten ble retningsstabil i lav fart, trengte ikke gjete den så veldig. Raskere aksellerasjon fikk jeg også, og mindre utsatt for å miste grepet om den fikk litt luft. Den trakk mer til siden da, men løste jeg med å justere den finnen over propellen. Er du heldig finnes det noe i bruktmarkedet, eller så koster vel en prop typisk $300, dvs 2500 ferdig momset. Om en ikke vil ha tryggheten med norsk forhandler og mulighet for å bytte til annen størrelse om det blir feil. truls Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.