Jump to content

Stålpropell til Ryds 520GTX m 90hk Optimax

Even M

Recommended Posts

Hvis den propellen du har i dag ventilerer kan det skyldes feilmontering, eller feil type? Mere fart er nok mulig, men langt fra sikkert. Det ser sikkert tøffere ut (har hatt det), men også attraktivt for klåfingrete personer!

Jeg har tilsvarende størrelse båt/motor som deg og gidder ikke bruke 4/5000 på en stålpropell! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 1 måned senere...

Hei, jeg skiftet fra alupropell 19" til Ballistic 17" på en Mercury optimax 115 og 18" båt. Båten kommer lettere opp i plan, topphastigheten økte og ikke minst oljeforbruket gikk ned. Hvilket skulle tyde på et bedre driftsforhold propell / motor?

Nå er dollaren på vei ned igen så prisantydningen på kr 5000 er i høyeste laget for en Ballisatic propell levert fra USA.

denne motoren har vel 2,33:1 utveksling som min 4-takt har, og jeg har ryds 510 gti, dvs samme skrog.

Jeg har en Apollo 13,25x17, og oppnår noe over 34 knop ved 5900-6000 o/min. hvis en regner på det så er det ganske nærme 0% slipp, så jeg hadde nok tålt tyngre propell.

Men nå har vel kanskje du 21" propell allerede. Ved overgang fra Black Max original til Apollo i samme dimensjon, fikk jeg ca 100-200 o/min ekstra, så går nok litt lettere i vannet.

Noe annet jeg opplevde var at båten ble retningsstabil i lav fart, trengte ikke gjete den så veldig.

Raskere aksellerasjon fikk jeg også, og mindre utsatt for å miste grepet om den fikk litt luft.

Den trakk mer til siden da, men løste jeg med å justere den finnen over propellen.

Er du heldig finnes det noe i bruktmarkedet, eller så koster vel en prop typisk $300, dvs 2500 ferdig momset. Om en ikke vil ha tryggheten med norsk forhandler og mulighet for å bytte til annen størrelse om det blir feil.

truls

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...