Bjerknez Startet 21.August.2009 Link til dette innlegget Startet 21.August.2009 Har fått noen småskader i båten som kommer av at jeg kommer intill uteliggerene hver gang jeg legger til brygga. Dette forde plassen jeg har krever en brå sving, og dermed så gnisser båten borti litt hver gang. Nå har jeg forøvrig hengt på skumgummi langs uteliggeren for å slippe slike merker heretter. Men det jeg lurer på er hvordan man fjerner merker som dette? (se bilder under) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
KenBjork Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Hvis det er igjennom fargen og innpå den hvite coaten, så er det ny coat/lakk med fargen. Ellers kan det gå med anna lakkforbedringsmåter fra og med sliping og oppover i produktrekka. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Bjerknez Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Det ser veldig stygt ut..... men det er ikke snakk om dype riper... Når jeg vasker over med svamp eller lignende, så forsvinner det hvite man ser på bildene... men det kommer tilbake når det tørker igjen... Litt vanskelig å forklare... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
880 Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Rubbing og polering Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
KenBjork Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Enig Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Enzo Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Blir de usynlige om du legger på et lag med voks ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Har ikke prøvd det enda... tenkte jeg skulle vente til jeg tok opp båten for året... Men ripene er ikke dype i det hele tatt. Er faktisk så vidt man kjenner det med hånden... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 8.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Da har jeg tatt opp båten og jeg ser at LITT av stripene forsvinner ved kraftig polering. Prøvde litt med en swirlremower beregnet for bil og en oscilerende maskin. Fjernet noe, men man kjenner fortsatt litt hakk med neglene og det hvite er ikke helt borte... Blir dette som å lakkere en bil? Altså en dyr fornøyelse? Eller kan man prøve en polish med samme farge som dekker stripene på en måte? Det ser altså ut til at det må litt sterkere midler til enn vanlig rubbing og polering..... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
33HT Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 (redigert) Bruk det fineste våtslipepapiret som du kan få tak i, minst 1000 papir som de fleste bilkarosseriverksteder har i hyllene. Bruk en klosse og puss over, bruk mye vann. Dette fjerner de minste ripene. Metoden må brukes forsiktig da gelcoatskiktet er tynt. Område poleres så grundig og det ser ut som nytt igjen Redigert 8.Oktober.2009 av 33HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 (redigert) Hei Ett profft firma ville nok gått på med slipemaskin og bare slipt vekk litt av gelcoaten slik at man får gjevnet ut det hele, om ripene ikke er for dype. Men for oss amatører er det vanskelig å vurdere hvor tykt dette er og det er lett og slipe for mye. Før du begynner så masker med tape rundt skaden så du ikke gjør skaden større. Jeg ville ha tapet ett par millimeter på hver side av ripene, og bare pusset med 400 slipepapir, så 600, så 1000 og så 1200. Jeg ville bare brukt fingeren som pussekloss, men husk at du må bruke masse vann hele tiden. Dypp gjerne papiret i en bøtte med vann. Rubb deretter. Og poler til slutt. På denne måten får du en ujevnhet i gelgoaten men etter polering synes dette nestetn ikke. Biltema har sett med alt papiret du trenger Redigert 8.Oktober.2009 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 De minste ripene kan du nok slipe bort med fint vannsliipepapir, men de nederste må du sparkle for å få et godt resultat. Farge får du fra Askeladden, og du finner mye nyttig info på nett om gelcoatreparasjoner. Har jobbet med båttypen, og fargen er forholdsvis vanskelig å jobbe med, men det er absolutt ingen umulighet å få usynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Du har vel ikke tilfeldigvis hvite utriggere? Og at du kun har klart å få litt hvitmaling fra utriggeren til å smitte over på skoget? I så fall er det lett å polere bort. Hvorfor spør jeg om dette ? Jo, jeg gjorde det samme på Hydromarinen... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
index Svart 8.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2009 Hvis ripene ikke går gjennom den fargede gelcoaten, ville jeg rett og slett gjort som på bilen: Legg litt klarlakk i ripene med en tynn pensel, la det tørke og poler opp etterpå. Blir så fint så! Og om du ikke blir fornøyd med resultatet, vasker du det lett bort med litt tynner. Ingen fare for å ødelegge noe med andre ord. Om du går hardt på med sliping og rubbing blir gelcoten tynnere akkurat her. Og siden du garantert kommer til å få flere riper på samme sted siden dette er punktet som først treffer utriggeren, vil du på få år slippe opp for gelcoat! Da er det bedre å legge på, enten klarlakk eller topcoat! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bjerknez Svart 10.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2009 I dag var jeg hos Båtholm AS og kjøpte meg Hempel Rubbing og Hugo's. Ripene jeg har snakket om her ble så og si helt borte. man kan enkelte steder se tegn til riper, men da må man helt inn på båten. Produkter som er brukt for rengjøringen er: 1. Bøtte med varmt vann og Zalo til hovedvasken. 2. Hempel Rubbing til fjerning av ripene. Rubbingen ble påført med en Makita polermaskin som jeg lånte. 3. Brukte Hugo's på de vanskelige flekkene. Fungerte utmerket. 3. Smurte på TC Namo for hånd, ventet 15 min. og tørket det av. Båtholm AS sto for service og vinterkonservering av motor. Her kan dere se bilder av båten etter vasken: Båten er endelig rengjort for vinteren Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
KenBjork Svart 11.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2009 Det var da noe til sinnssyk blank da Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Bjerknez Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2009 Det var da noe til sinnssyk blank da Takker :) Nå har jo ikke jeg prøvd så veldig mange forskjellige produkter... men jeg ble imponert over Hempel sin rubbing i dette tillfelle! TC Nano polerte jeg med i etterkant og det funket også utmerket. Lett og påføre/fjerne. Hugo's var rett og slett fenomenal og fjernet de vanskeligste flekkene. Båten ble spylet av når forhandler tok den opp i forbindelse med kjøpet av båthengeren. Det er nesten så man slipper og smøre på bunnstoff til neste år. Absolutt null groing under. Kunn noen steder det er flaket av litt bunnstoff. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.