Jump to content

Småbåtregisteret, er det frivillig?


kjello

Recommended Posts

Hei på dere alle på båtforumet!

Jeg er en av alle som fulgte med på debatten om den økte årsavgiften i det "frivillige båtregisteret" til redningsselskapet.

Jeg så på økningen av avgiften med 75 kr. som en rein provikasjon. Det har ingenting med at jeg ikke kan betale 175 kr.

men en slik økning uten noen form for forklaring hvorfor føles rar og unødvendig.

Jeg valgte da å ikke betale.

I dag dumpet det ned i postkassen min et brev fra det såkalte "frivillige båtregisteret". Jeg siterer: Da vi ikke kan se å ha mottatt

betaling for følgende faktura,ber vi om at det utestående beløp blir betalt omgående. sitat slutt.

I tillegg var det plusset på purregebyr på kr.50.

 

Er dette et frivillig register?

Jeg har vert medlem i redningsselskapet i snart 30 år. Vil det si det samme som om jeg lar være å betale fakturaen

for medlemskapet neste år så vil jeg få purring og straffeavgift?

Link to post
Share on other sites

Hvor er nytten av dette registeret (og det andre som Securmark holder)?

Selv har jeg forsøkt å spore opp båter som ble etterlatt i båtforeningens bryggeanlegg - og finner det besynderlig at det ikke skal gå an å finne seneste eier av båten når et kjennemerke er tilgjengelig.

 

Har du først avregistrert båten blir det også din jobb å bevise eierforholdet fra båten var ny, før du får lov til å registrere på nytt. Det hjelper deg ikke mye om du bare viser til at båten har vært registrert på deg tidligere.....

 

De tidligere registrene betalte man ikke årlig avgift for, og derfor ble disse overfylt av kondemnerte båter (ganske enkelt fordi ingen så hensikten med å si opp registreringen når båten ble kastet)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

At en kan få purring og straffegebyr hørers merkelig ut. Jeg har forstått det slik at småbåtregistert ikke har anne funksjon enn at en er tilknyttet et register som også virke som et medlemskap i redningselskapet. Registret i seg selv ser ikke ut til å ha noen andre oppgaver en å sende ut nr og kreve betaling.

Link to post
Share on other sites

Har også spekulert endel over dette med båtregisteret...

Graden av frivillighet kan diskuteres når man ser at de aller fleste forsikringsselskapene krever at man er har båten registrert.

Jeg syntes i utgangspunktet at det var en god idé så jeg klikket inn på sidene til båtregisteret, etter mye grubling der forsøkte jeg å ringe....det tok litt tid, men tilslutt kom en hyggelig dame på tråden.

Dessverre var det ikke mye hun kunne hjelpe meg med...

For de gamle registreringsnummerne som satt på båtene var ikke til noen nytte.

Ville jeg ha registrert båtene på nytt kom en registrerigsavgift, samt at jeg var nødt til å dokumentere eierskap eller historikk omtrent 20 år tilbake i tid...javeeeel..

 

To av båtene her er greie nok, men en av de andre ble kjøpt av en 15 åring som skulle ha seg ny båt etter konfirmasjon, og han hadde ikke annen dokumentasjon enn at forrige eier hadde hatt båten registrert...hos tollvesenet...

Og det nummeret var verdiløst hos båtregisteret...

Og den siste, den gamle "Mørebajasen" må jeg antagelig bort på kirkegården og grave opp to generasjoner med naboer for å få noe dokumentasjon på...

 

Denne problematikken, samt at den sammenlagte prisen begynte å komme opp i summer jeg egentlig ikke følte at jeg fikk noe igjen for, talte for at båtene får fortsette å duppe nede ved bøyene sine uten registrering.

Og forsikringen har jeg hittil ikke hatt noe nytte av heller, så...

Link to post
Share on other sites

Registrering av båt er frivilling når båt er under 15 meter. Det at forsikringsselskapene krever det er en annen sak. Men du kan velge hvor du vil være registrert. I dag er det 3 stk i Norge som tilby dette.

 

Den ene er Redningsselskapet som har en innmeldingsavgift + årlig (for tiden kr. 175).

 

Den andre er Securemark som bare har en innmeldingsavgift og ingen årlig. Men Securemark krever at båten din har deres opprinnelige merkesystem og det har jo en kost.

 

Det tredje er NOR (The Norwegian Ship Register) som tidligere bare var for båter over 10 meter, men som nå vistnok skal ta båter ned til 7 meter. Hvilken pris dette har jeg vet ikke.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Har også spekulert endel over dette med båtregisteret...

Graden av frivillighet kan diskuteres når man ser at de aller fleste forsikringsselskapene krever at man er har båten registrert.

Du kan da bare lage ditt eget båtregist f. eks. Arnt-W småbåtregister. Det vil være like bra, muligens også bedre enn redningselskapet sitt. Kanskje jeg også lar meg registrer hos deg :wink:

Link to post
Share on other sites

Registret i seg selv ser ikke ut til å ha noen andre oppgaver en å sende ut nr og kreve betaling.

Jeg har valgt å registrerer min båt i det "nye" registeret.

 

Først og fremst for at jeg skal kunne dokumenterer mitt eierskap og at den som en gang kjøper min båt kan dokumenter at han har vært i "god tro" når han kjøper min båt. Dette gjør det litt vanskeligerer og smugle inn båter og stjele de.

 

Kommer aldrig til å kjøpe en båt som ikke er registert i det gamle eller nye registeret (med mindre den er fra første eier, under 2 år og jeg kan spore den til en butikk.):saint:

 

Min båt var ikke i det nye registeret, men var lett å legge inn da jeg hadde den gamle kortet fra tidligerer eier. Jeg slapp da og dokumentere alle tidligerer eiere.

 

Registeret burde være obligatorisk (muligens lagt til biltilsynet som allerede har kontorer i alle fylker og ett i privat regi for konkurranse) og søkbart på Internet, helst med bilde av båten også. Det burde også være mulig å finne tidligere eiere på båten.

Bør være en passe avgift (som idag) slik at vi får vekk kondemnerte båter.

Har ikke problem med å betale 2 pils for dette. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Registeret burde være obligatorisk (muligens lagt til biltilsynet som allerede har kontorer i alle fylker og ett i privat regi for konkurranse) og søkbart på Internet, helst med bilde av båten også. Det burde også være mulig å finne tidligere eiere på båten.

Bør være en passe avgift (som idag) slik at vi får vekk kondemnerte båter.

Har ikke problem med å betale 2 pils for dette. :cheers:

 

Satt på spissen:

 

Etter lovpålagt obligatorisk småbåtregister, og fremtia for norsk småbåt hold blir:

 

- Obligatorisk forsikring ? (Gjett om forsikringsbransjen gnir seg i henda) :headbang:

- Enda en økning i årlig registrerings avgift? :headbang:

- Årlig "vann avgift" ala veiavgift ? :headbang:

- Årlig kloakk avgift? (for båtfolka må jo gjør sitt fornødne en plass) ? :headbang:

- Årlig Vind avgift for seilbåter ? :headbang:

- Årlig Miljø avgift basert på registrert motorytelse? :headbang:

- Opplevelses skatt, rekreassjons - avgift? :headbang:

 

Mulighetene for en flokk med nye "melkekyr" er skapt!!!! :flag:

 

Uffameg!!!!! :nonod:

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Registeret burde være obligatorisk (muligens lagt til biltilsynet som allerede har kontorer i alle fylker og ett i privat regi for konkurranse) og søkbart på Internet, helst med bilde av båten også. Det burde også være mulig å finne tidligere eiere på båten.

Bør være en passe avgift (som idag) slik at vi får vekk kondemnerte båter.

Har ikke problem med å betale 2 pils for dette. :cheers:

Enig, men slik fungere det ikke i dag, i prinsippet er dagens register verdiløst.

Link to post
Share on other sites

Satt på spissen: Bjørn

 

Satt på spissen :lol: tolker jeg deg dit at:

 

Båt og båtlivet ikke har noen verdi for deg med mindre du får betalt for det.

Kjøper du noe bør rabatt være minst 110%

Gjør ingen ting at andre jobber gratis for deg.

 

 

Penger har ingen verdi om de ikke kan benyttes. :wink:

 

Svend

Redigert av Fjord24 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter lovpålagt obligatorisk småbåtregister, og fremtia for norsk småbåt hold blir:

 

- Enda en økning i årlig registrerings avgift? :headbang:

 

Jeg føler det er grunnlag for å minne deg på at da det var et statlig obligatorisk småbåtregister i Norge, var det ingen årlig avgift. Og det var langt færre tilsette for å administrere det enn hva som nå er tilfellet i Redningsselskapet. Innføringen av et privatisert og ikke-obligatorisk småbåtregister, som ble utført av Bondevik II-regjeringen, har derimot ført til en årlig avgift, først på kr 100,- og nå altså kr 175,-. Men flere forsikringsselskaper krever regsitrering i Småbåtregisteret.

Link to post
Share on other sites

Enig, men slik fungere det ikke i dag, i prinsippet er dagens register verdiløst.

 

 

Jeg må si meg heilt enig med pettersand om at registeret er verdiløst. Jeg kan ikkje forstå

at det skal vera omtrent umulig å selja ein båt som ikkje er registrert i dette registeret og

endå verre at folk våger å kjøpa båter som ikkje er registrert!

Kontrakter på båter blir utfyllt hver dag og jeg tør våge å påstå at med den omsetningshastighet

som det er på båter kan ikkje alle vera registrert i noko register. Dette er kun skremselspropaganda

fra en aktør som har funnet seg en mulighet til å tene penger på folks naivitet og redsel

for å bli en av de utstøtte som ikke er lik alle andre.

Redningsselskapet har utspillt sin rolle for meg og så snart kontoret åpner tar jeg hatten min og går.

Kan de kreve meg for avgift kan vel jeg kreve tilbakebetalt resten av året på medlemskapet

i redningsselskapet. Det er vel bare rett og riktig skulle jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Det var en brøler at registeret ble overført til redningselskapet. Etter hva jeg har hørt hadde Monica Kristensen virkelig planer om viderføre registret slik det var i statlig eie og utvikle det videre, men den videre historien kjenner vi og slik ble det ikke. Jeg mener det er i overkant frekt av redningsselskap å kreve såpass mye for et nærmest verdiløst produkt og jeg vil i alle fall vurdere andre register.

Link to post
Share on other sites

Vi i båthavna skulle nesten ønske at det var et obligatorisk båtregister der vi kunne ringe eller klikke oss inn for å finne ut hvem som eier den båten som illegalt har okkupert en båtplass i havna vår. :confused:

Slik er det desverre ikke når det er "frivillig" registrering. Dessuten later det til å være umulig å få frem opplysninger fra dette nye registeret for den som ønsker det. Så lenge dette ikke er kommet i orden er registeret lite verdt. :crazy:

Så hva annet kan det være godt for enn at man på sikt tenker seg et avgiftsregime. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Småbåtregisteret har ingen hensikt, hverken når det var påbudt eller nå. Registrering i registeret er ingen garanti for eierforhold. Det kostet meg en telefon og en faks med "jeg er ny eier av båten, vennligst avregistrer denne..." da jeg kjøpte forrige båten, uten å ha noe slags kjøpskontrakt eller bevis på eierforhold. Kan ikke fatte at noen faktisk vil betale penger for å stå i ett slikt register. Legg en lapp godt synlig i båten med kontaktinfo istedet!

Link to post
Share on other sites

Satt på spissen :lol: tolker jeg deg dit at:

 

Båt og båtlivet ikke har noen verdi for deg med mindre du får betalt for det.

Kjøper du noe bør rabatt være minst 110%

Gjør ingen ting at andre jobber gratis for deg.

 

 

Penger har ingen verdi om de ikke kan benyttes. :wink:

 

Svend

 

Nå er jeg sikkerrt ikke like opplyst som deg Svend så jeg ville ha satt pris på om du kunne brodere litt mere rundt dine spissformuleringer!!

 

Forøvrig så har jeg ikke problemer med at "båtliv" koster, og har således et budsjett å forholde meg til (som sikkert de aller fleste her inne) Jeg forventer å brenne 2000 liter drivstoff (diesel) pr. år, i tllegg har jeg forsikring og båtplass på et to-sifret beløp så avgiften til småbåtregisteret er peanutss i en budsjettsammenheng! Det er prinsippet jeg er ute etter i denne sammenhangen!

 

Å hvis jeg kjøper noe så er pris/kvalitet avgjørende (det skulle bare mangle)!

 

At venner jobber gratis er en selvfølge på samme måte at jeg gjør de en tilsvarende vennetjeneste! Men det er kanksje ikke slik hos dere??

 

Når det gjelder penger så bruker jeg gjerne noen kroner på en vare eller tjeneste som jeg føler er verdt pengene. Og skulle jeg mene at de ikke er det, ja da avstår jeg! Er det galt??

 

 

Jeg føler det er grunnlag for å minne deg på at da det var et statlig obligatorisk småbåtregister i Norge, var det ingen årlig avgift. .

 

Jeg forholder meg til dagens ordning!! Hva som har vært er steingammalt og uten nytteverdi for vanlige folk!

 

At forsikringsselskapa fordrer registrering er jo i forsikringsnæringens egen intresse. De hauser opp og venter på en obligatorisk forsikring. Dette er jo Gomorra (mafia) delux.

 

God natt!!

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Forøvrig så har jeg ikke problemer med at "båtliv" koster, og har således et budsjett å forholde meg til (som sikkert de aller fleste her inne)

 

Det betviler jeg på det sterkeste for hadde de hatt det så hadde de ikke hatt båt når man f.eks ser på timeprisen! :wink:

 

 

Men kan noen refere til ETT ENESTE tilfelle der ANSVARFORSIKRINGEN har vært "trigga"!!????

 

Jeg har allerede stilt spørsmålet, men ingen har svart hvilket vel er en viss indikajson.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...