Jump to content

Småbåtregisteret, er det frivillig?


kjello

Recommended Posts

Tilbake til 1. innlegg:

 

Jeg ser også denne årsavgiften som en provokasjon. Jeg har en viss forståelse for at det kan være en liten årsavgift (kr 30?) for å få luket ut dem som ikke har båt lenger. Men nåværende gebyr overgår langt det som kan ansees som rimelig og nødvendig for å drive registeret.

 

Den siste økningen ser jeg som at RS har oppdaget et sugerør til lommeboka mi. Og det liker jeg veldig lite! Jeg vil presisere at dette ikke har noe med gjerrighet å gjøre. Jeg har også forståelse for at båtlivet må koste, at RS gjør en stor innsats og at dette er et relativt lite beløp. Men ingen skal få ta seg til rette hos meg! Tora er innmeldt, enn så lenge. Saowanee, den nye båten min ser seg om etter andre alternativer.

 

Dessuten vil jeg legge til enda en gang: Redningsselskapets klistremerker er store og glorete. Ingen sånne kommer på mine båter.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sisjord

Det er mange her som har båter som har vært registrert i et register tidligere. Bruk tidligere registreringsnummer ved tegning av forsikring, så går det bra! Det er i alle fal min erfaring :flag:

 

Tja, det står vel at du plikter å ha båten registrert i kontrakten med forsikringsselskapet??

Greit nok at de aksepterer å forsikre deg når de får et reg-no, men hva tror du skjer når uhellet er skjedd, og det viser seg at båten ikke var registrert likevel?

Jeg ville ihvertfall ikke bli veldig rasket over om det ble avkortninger i alle retninger :rolleyes:

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Småbåtregisteret er en rar greie. Da det ble innført, var småbåteiernes og dere org. unisom: Dette var en fæl greie, og første slritt på veien mo skattelegging av småbåtfolket.

 

Når er det helt motsatt: ORg. til småbåtfolket stritter etter ett obligatrorisk småbåtregister.

 

pussige greier

Sitert i helhet med hensikt!

 

Motstanden tidligere hadde med organiseringen å gjøre. Småbåtregisteret ble lagt under Toll- og avgiftsdirektoratet og ikke under Sjøfartsdirektoratet. Og utformingen av forskriften. Den var klargjort for innkreving av årsavgift når politikerne fant det for godt.

 

Nå har vi årsavgift, og et frivillig og ukomplett register med mange feil siden det er frivillig å holde det oppdatert. :headbang:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bruk tidligere registreringsnummer ved tegning av forsikring, så går det bra!

Ja, går fint med de gamle tollskiltene, har 4 båter registrert på sånne skilt hos forsikringsselkapet. Tollregisteret er jo slettet, så har man ikke de gamle skiltene er det vel bare å oppgi det nummeret man tror man muligens kan huske at man kanskje hadde... :giggle:

I det hele tatt så har vi, meg bekjent, ikke hørt om ett eneste tilfelle der manglende registrering har vært tema i en erstatningssak. Vilkåret om at båten skal være registrert eksisterer bare på papiret.

Denne frivillige, betalbare registreringsordningen må være noe av det minst gjennomtenkte myndighetene har gått igang med. At ikke de ansvarlige har måttet ta konsekvensene av skandalen er en gåte for meg.

Link to post
Share on other sites

Ja, og slik det fungere i dag har det også noen uheldige konsekvens som jeg opplevde.

For noen år siden solgte jeg en reg. båt, og sa opp mitt medlemskap, men glemte å fjerne nr på båten. For ca ett år siden fikk jeg en sint telf. om at båten min var falt ned på hans båt i opplag. Jeg var kjent med at min tidliger båt var videresolgt så jeg kjente ikke til daværende eier. Jeg spurt vedkomme (skadelidende) hvor han hadde mitt navn og tlf. fra. Jo, fra småbåtregistret! Jeg kontaktet registret, joda jeg var da strøket som medlem der, men de hadde fremdeles mine data som de tydligvis ga ut til hvem som helst. Jeg sendte en formell klage på det, og fikk omsider en beklagelse som tydligvis satte langt inne. Lite betryggende.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg fikk ut all data om min båt ang.tidligere eiere. Det er forsåvidt positivt. Det somer negativt er at jeg plager livet av tidligere eiere fordi båten er mest sannsynlig feilregistrert mtp. båttype.

 

Det neste som er positivt er at selv om jeg i starten ikke fikk godkjent båten i registeret fikk jeg fremdeles forsikret båten i Gjensidige etter at en takstmann hadde sett på saken. Dette tok ca. 6 mnd. Jeg trodde båten var forsikret, men da jeg ringte dem siden den ikke stod på årsregningen lå den ikke i systemet til Gjensidige.

 

Det neste som var positivt var at etter jeg fikk den registrert så fikk jeg 17 kr. i rabbat for dette i min forsikring. :lol:

 

Om det er tvang å registrere er det nok ikke, men det er på god vei. De tar tiden til hjelp slik at vi blir vant med dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte mail til småbåtregisteret for å få ut liste over tidligere eiere av min båt,dette for å ha dokumentasjon

dersom jeg ville melde meg ut og melde meg in i et annet register.

 

Svaret fra redn.selsk. var at dei kun hadde meg registrert, ingen tidligerere eiere.

 

Jeg synest det er merkelig all den tid forrige eier omregistrerte båten på meg kun kort tid før redn.selsk. overtok

registeret. Skulle ikke opplysningene fra tollvesenet overføres til redn.selsk. den gang de overtok?

 

Hvorfor skal man grave frem alle opplysninger om tidligere eiere for å få en båt registrert når redn.selsk. ikke

tar vare på de opplysninger som de får?

 

Hva er da hensikten med registeret?

 

Den eneste hensikten jeg kan se er å skaffe inntekter til selskapet og da mener jeg at de opererer på falske premisser.

 

Hva blir den årlige avgift neste år? Kansje staten kutter i støtten slik at årsavg. må opp i kr.500 neste år for at

selskapet skal få endene til å møtes?

 

Det som er litt spesiellt er jo at alle krav fra selskapet må være betalt før en kan melde seg ut dvs. redn.selsk. kan sette

årsavgiften til hva de vil for alle er forpliktet til å betale uansett før de får melde seg ut.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har betalt avgiften i alle år. I vår da jeg fikk ny giro så syntes jeg det fikk være nok, er medlem av redningsselskapet og støtter dem med kr 500 i året. Når de i tillegg øker avgiften i småbåtregisteret, så vil jeg ikke " melkes" mer av prinsipp!

Unnlot derfor å betale avgiften da giroen kom i vår, regnet med at jeg ble strøket da. Men neida, de venter til september før de sender ut 1 varsel om at jeg ikke har meldt meg ut, og at de vil gå til inkasso hvis jeg ikke betaler avgiften + kr 50 i purregebyr. Dette for å sikre seg at " vi har han på kroken".

Slik virker et frivillig register!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Politiet vil ha båtregister

Mange av båtene i båthavner er ikke registrerte, noe som skaper problemer for politiet, forteller politiførstebetjent Frank Opdahl til amta.no

 

Sitat:

 

- Finner vi en båt som ligger i fjæresteinene, eller på en eller annen måte er fortøyd i en båthavn uten registreringsnummer, er det nesten umulig å spore opp eieren. Vi vet også at enkelte båter blir smuglet over grensen, og disse registreres sjelden, sier Opdahl, som i forbifarten nevner en seilbåt som nylig dukket opp i Drøbaksundet. En seilbåt uten registreringsnummer.

 

- Når politiet, eller andre, må ut å ta seg av disse båtene, koster det selvsagt penger. Når vi ikke finner eierne, blir det selvsagt umulig å sende regningen til noen bestemt adresse, sier Opdahl.

 

– Båter bør registreres

Mange båteiere lar være å registrere båtene sine. Det skaper problemer ikke minst for politiet.

 

Som sikkert flere kjenner til, var det Bondevik2-regjeringen som opphevet det obligatoriske småbåtregisteret. Det var ingen årlig kostnad for å stå i det registeret. Men etter at det ble privatisert, og da NSSR ble tildelt det nye frivillige småbåtregisteret, ble det innført årlig avgift på kr 100,- som i år ble økt til kr 175,-. Det statlige småbåtregisteret klarte seg i tillegg med en mindre stab for å administrere det enn hva NSSR gjør. Flere forsikringsselskaper krever medlemskap i NSSR sitt småbåtregister for i det hele tatt å få tegne forsikring.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har fattet dette med registrering så er tanken god.

Men hva hjelper det med register, når man evnt bare kan nyregistrere en båt?

Solgte en båt i år som tidligere var registrert, men den fikk jeg ikke overføre. Måtte evnt nyregistrere, ga blaffen. Og nå nyregistreres den på den som kjøpte den. Det må vel bety at de som evnt stjeler en båt(kansje allerede registret), bare kan nyregistrere også evnt selge den "lovlig"....??? Om det er slik er det hele en stor vits! :eek:

 

Den båten jeg har nå fulgte det med båtkort med regnr. Jeg er eier nr 4. og eier nr 3 brydde seg ikke om å registere. Altså båtkortet er i navnet til eier nr 2 som eiet båten i 2006.

Jeg har forsikret båten. Og om noen stjeler båten vil de vel fjerne regnr og evnt lakkere en annen farge etc.

Det jeg lurer på skal jeg da nyregistrere eller får jeg vidreføre...Men allikevel lurer jeg på hva har vi igjen for å ha en båt registrert???

 

Forresten synes jeg det er ille nok å betale veiavgift via bensin for å ferdes på sjøen, det kan være nok luksus-skatt det. :puke:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...