Jump to content

Oljeblanda bensin i Yamaha med autolube?


bib_ak

Recommended Posts

Kan ikke tenke meg at det er et problem. I stendefor 1:50 blanding får du 1:25. Mulig at det blir litt mer røyk men litt mer olje vil nok ikke skade motoren.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

I såfall er det jo bare flaks at autoluben fortsatt fungerer etter 19 år... ??? Er dette et faktum? Hva med å blande f.eks. 0,5% olje direkte i bensinen i tillegg til Autolube? Om den må kobles av - holder det ikke å bare la den gå tom, for så å blande 2% i bensinen?

 

Edit: Oops, sikkert en alarm som går om jeg bare lar den gå tom...

Redigert av bib_ak (see edit history)
Link to post
Mekanikere mener at etter ca. 10 år bør Autolube kobles bort. Ikke gøy når motoren skjærer seg :nonod:
Da er det i så fall mange mekanikere som er uenige fordi jeg har snakket med fler som sier at det systemet er veldig pålitelig og at det er bedre å bruke enn å ikke bruke det selv om motoren er gammel.

 

Kan jo være lurt å ha en service innimellom og be verkstedet se over dette systemet da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

bortsett ifra at motoren vil ryke og sote mer så kan jeg ikke se at det skulle medføre problemer å kjøre gjennom en mindre mengde oljeblandet bensin.

 

Har heller ikke hørt om spes. mange tilfeller av at autoluben har sviktet, da er vel heller Evinrude/Johnsons VRO system kjent for å være mer trøblete.

 

Uansett system så bør man jo sjekke at motoren bruker den olja den skal ift bensinmengde.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Har heller ikke hørt om spes. mange tilfeller av at autoluben har sviktet, da er vel heller Evinrude/Johnsons VRO system kjent for å være mer trøblete.

 

Har sett det nevnt her på forumet flere ganger, men ikke opplevd at noen faktisk har opplevd det? Har hatt diverse motorer Johnson/Evinrude, med VRO systemet, og det har fungert aldeles utmerket i de femten årene jeg har hatt dette på forskjellige motorer. Dessuten så er det jo alarmfunksjon på dette systemet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

De som kjører racing stoler stort sett ikke på autoluben, og kobler bort denne og kjører med oljeblandet bensin. AL gir vel 2% på full gass, men reduserer dette nedover i registeret for å spare bensin.

Yamaha før AL skal vel ha 1% blanding i bensinen. med 2% olje i bensinen er man garantert god smøring i alle turtallsområder. Ikke bland inn mer, da blir det koksing og dritt. 4% er for motorer som spesifikt skal ha dette. Har ett par gamle Evinrude fra 50/60 tallet. De skal ha 4%, men det er fordi de har glidelagre i veiva. Når Evinrude gikk over til kule/rullelager ble blandingen redusert. Alt fra 1 til 2% vil fungere. Analyser kjøringen din. Kjører du mye på høy hastighet, gå for 2%.

Biltema-olja koster 89,- for fire liter, så det blir ikke de helt store kostnadene.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
De som kjører racing stoler stort sett ikke på autoluben, og kobler bort denne og kjører med oljeblandet bensin.

Grunnen til dette har jeg hørt er at med stive motorfester osv og den ekstreme belastningen med risting og vibrasjon, så kan olja skumme seg på tanken, slik at oljepumpa trekker luft....

 

:confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...