Fanafjord Startet 23.August.2009 Link til dette innlegget Startet 23.August.2009 Nå er det jo snart valg. EU medlemskap er riktig nok ikke noe stort tema men likevel: Tenker på oss som har båt. Er det ikke en fordel å være medlem? Jeg tenker at det hadde vært greit å kunne kjøpe bruktbåt i Sverige eller Holland uten å måtte tenke på moms. (Ingen moms på privat handel mellom EU land). Også når man bestiller ting og tang fra utenlandske webshops hadde man sluppet all fortolling og gebyrer med dette. (Man betaler moms som gjelder i det landet og ferdig med det) Og så er det da svenskehandelen... Ingen kvoter (i praksis) mellom Sverige og Norge og Kystvakten som jager oss ville blitt helt arbeidsledig... Så har man jo de store tanker om hva det strategisk betyr for landet, men når man ser på sin egen lille båthverdag ser jeg egentlig bare fordeler. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Wasco Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Som fanatisk talsmann for bevaring av gammle norske trebåter, og motstander av alt som beveger seg bortover vannet med med en 10 knp's fart og som ikke kan behandles med Owatrol ...... er og blir svaret NEI.... Og dette med fri flyt av varer og tjenester. Det hadde jo ført til at folk som bor langs svenskegrensen hadde fått en stor fordel med grensehandel. Ka' me' oss så bur på vestlandet??? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
logget av Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Nå har vi det relativt godt her i landet og jeg har derfor problemer med å se at vi skal få det så mye bedre. Slike ting går seg jo litt til etter hvert, og den første umiddelbare endringen vil vel være at brukte båter i Norge vil falle i pris hvis båtene i utlandet er billigere. Jeg er tilhenger av fri flyt av varer, men jeg tror bare ikke det er guds gave for de som ser en stor økonomisk gevinst. Man må i så fall selge båten i god tid før ordningen innføres og sitte på gjerdet og vente til båten i Sverige eller nabobåten blir tilgjengelig til den prisen markedet bestemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Ka' me' oss så bur på vestlandet??? Slutt og syt, da kunne du jo ta ferga til Newcastle og handle mer enn du kan bære. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Zenit Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Slutt og syt, da kunne du jo ta ferga til Newcastle Hvilken ferge til Newcastle? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Jeg tror fordelen ved å slippe å betale moms og hk avgift blir overgått av ulempen ved det tradisjonelt ulike konjunkturutviklingen i Norge kontra resten av EU-landene. Mao. ugunstig renteutvikling og dertil dårligere økonomi. Skeptisk :-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Roger jo Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Hvilken ferge til Newcastle? Har dere ikke greid og holde liv i den etter jeg flyttet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Zenit Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Nei er vel snart 2 år siden den ruten ble lagt ned om jeg ikke husker helt feil. Men Hanstholm er jo en mulighet da Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Nei er vel snart 2 år siden den ruten ble lagt ned Solheimsviken ,Mjeldem og fergene har dere mistet gnisten? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Oteren Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 (redigert) Nå har vi det relativt godt her i landet og jeg har derfor problemer med å se at vi skal få det så mye bedre. Joda, solidariteten til egen lommebok er nok rimelig sterk. Vi vil nok bli medlemmer så fort Nordsjøen er tømt og svidd av. Et medlemskap ville utvide markedet for handel av bruktbåter. Redigert 23.August.2009 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Det sier seg selv at eu melemskap er bedre for forbruker og firma Norge fremfor spising av eøs regelverket. Det er bare å stemme Høyre ved valget og alle problemer blir løst med mindre du er sauebonde i Alta Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 De eneste som har noe å tape på et EU medlemskap er: 1. De som er avhengig av subsidier og stalige overføringer. 2. Super-egoistene som grøsser ved tanken på at vi blir nettobidragsyter til felleskapet. (Oversatt: Vi gir mer enn vi får) 3. Fagforeningene 4. Avholdsrørsla. For resten av oss er det en vinn/vinn situasjon, men det begynner å haste. Vi burde ha vært med fra starten av - så hadde vi hatt medbestemmelsesrett i det vi nå ikke kan gjøre annet enn akseptere. Det mest lavpannede jeg vet om, uten sidestykke, er tidligere EU motstandere som har sett lyset, har blitt tilhengere, og berettiger det med at: "Nå er tiden moden." Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Som fanatisk motstander av alt som beveger seg bortover vannet med med en 10 knp's fart og som ikke kan behandles med Owatrol hva skal man gjøre med slike som deg da Det hadde jo ført til at folk som bor langs svenskegrensen hadde fått en stor fordel med grensehandel. Ka' me' oss så bur på vestlandet??? Det er jo da dere også kan nyte godt av det Vi kan jo kjøre over hver dag om vi vil Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Wasco Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 hva skal man gjøre med slike som deg da Det finnes ikke håp.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Kan vi ikke lage fristat på Utsira med polutsalg og greier? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Kan vi ikke lage fristat på Utsira med polutsalg og greier? Hvorfor det..?? Hele Norge er jo en fristat for slike konservative nisser som meg... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hulda Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Som medlem kan Hulda befinne seg utenfor Norge mer enn seks måneder i året. Om Hulda skal selges, så har jeg hele EU som marked uten at kjøper behøver å momse båten inn til EU. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Denne tråden har nok bp sin sjef nise Moche oversett Gleder meg til fortsetningen Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mariell Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Eneste negative for oss båtfolk. Den"avgiftfrie" dieselen vil forsvinne. Men det gjør den vel alikevell hvis det blir fortsatt rød/grønt etter 14. sept. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fanafjord Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Den"avgiftfrie" dieselen vil forsvinne. Tror ikke dette er samordnet på EU-nivå. Jeg tror det er flere EU land som ha "avgiftsredusert" diesel for småbåter. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
logget av Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Vi i Norge er jo oppvokst i den tro at vi har det best i verden og at vi ikke har korrupsjon etc. Men så er vi samtidig opplært til å klage på fordelene vi har med høy levestandard, høye lønninger og mulighetene vi har til å privatimportere det vi trenger fra ”relativt sett” andre lavkostland. Jeg er i grunnen ikke så bekymret for om vi blir medlem i EU eller ikke, for hvis fordelene med å kjøpe billige deler, griseknoker eller flesk fra søta bror forsvinner så er jeg ganske sikker på at vi finner noe nytt å klage på. Selv ser jeg frem til Norges medlemskap i EU, ikke minst for å slippe å høre Hagen klage på skatten han må betale for sin formue som til dels er ervervet ved å servere det Norske folk hvitost totalt uten smak til det Norske folk i store mengder gjennom 30 år. Mens vi higer etter edle dråper for å tilfresstille våre tillærte gastronomiske ganer så er etterspørselen etter Norsksprodusert brennevin basert på vår egen urtehage (poteten) i lavmål, og vi trenger kanskje en permanent erkjennelse, -nordnorsk kærsk fører til en billig hodeverk som vi bør unngå for vi har tross alt råd til å betale for ordentlig hodeverk og nyte den. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Den"avgiftfrie" dieselen vil forsvinne. Storbritania har også avgiftsfri diesel. Fordelen for båtfolk spesielt er at markedet for salg og kjøp bruktbåter blir hele EU - at momsregimet blir koordinert. Trenger ikke EU-medlemskapforå få til det men det blirvel neppe gjennomført uten. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 (redigert) Kanskje en bagatell, men etter å ha nytt fordelene med lav pris i et EU land noen dager oppdaget jeg at tolvpakken med egg i kjøleskapet hjemme var gått ut på dato. Kan jeg få merverdiavgiften tilbake da eggene ikke gav meg noen merverdi? Heldigvis kjøpte jeg Cognac på veien hjem til en billig penge og med god holdbarhetsdato til tross for at innholdet i begge flaskene allerede var meget gammelt. Dette er jo en av fordelene for en del av oss Cognac samlere, -som i våre beste perioder klarer å skaffe oss en samling på hele to flasker, før det igjen er tomt. Redigert 29.August.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.