Jump to content

EU-medlemskap - Bra eller dårlig for oss båtfolk?

Fanafjord

Recommended Posts

Nå er det jo snart valg. EU medlemskap er riktig nok ikke noe stort tema men likevel: Tenker på oss som har båt. Er det ikke en fordel å være medlem?

Jeg tenker at det hadde vært greit å kunne kjøpe bruktbåt i Sverige eller Holland uten å måtte tenke på moms. (Ingen moms på privat handel mellom EU land).

Også når man bestiller ting og tang fra utenlandske webshops hadde man sluppet all fortolling og gebyrer med dette. (Man betaler moms som gjelder i det landet og ferdig med det)

Og så er det da svenskehandelen... Ingen kvoter (i praksis) mellom Sverige og Norge og Kystvakten som jager oss ville blitt helt arbeidsledig...

Så har man jo de store tanker om hva det strategisk betyr for landet, men når man ser på sin egen lille båthverdag ser jeg egentlig bare fordeler.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Som fanatisk talsmann for bevaring av gammle norske trebåter, og motstander av alt som beveger seg bortover vannet med med en 10 knp's fart og som ikke kan behandles med Owatrol ...... er og blir svaret NEI.... :lol:

Og dette med fri flyt av varer og tjenester.

Det hadde jo ført til at folk som bor langs svenskegrensen hadde fått en stor fordel med grensehandel.

Ka' me' oss så bur på vestlandet???

Nå har vi det relativt godt her i landet og jeg har derfor problemer med å se at vi skal få det så mye bedre. Slike ting går seg jo litt til etter hvert, og den første umiddelbare endringen vil vel være at brukte båter i Norge vil falle i pris hvis båtene i utlandet er billigere.

Jeg er tilhenger av fri flyt av varer, men jeg tror bare ikke det er guds gave for de som ser en stor økonomisk gevinst. Man må i så fall selge båten i god tid før ordningen innføres og sitte på gjerdet og vente til båten i Sverige eller nabobåten blir tilgjengelig til den prisen markedet bestemmer.

De eneste som har noe å tape på et EU medlemskap er:

1. De som er avhengig av subsidier og stalige overføringer.

2. Super-egoistene som grøsser ved tanken på at vi blir nettobidragsyter til felleskapet. (Oversatt: Vi gir mer enn vi får)

3. Fagforeningene

4. Avholdsrørsla.

For resten av oss er det en vinn/vinn situasjon, men det begynner å haste. Vi burde ha vært med fra starten av - så hadde vi hatt medbestemmelsesrett i det vi nå ikke kan gjøre annet enn akseptere.

Det mest lavpannede jeg vet om, uten sidestykke, er tidligere EU motstandere som har sett lyset, har blitt tilhengere, og berettiger det med at: "Nå er tiden moden." :crazy:

Som fanatisk motstander av alt som beveger seg bortover vannet med med en 10 knp's fart og som ikke kan behandles med Owatrol
:rolleyes: hva skal man gjøre med slike som deg da :rolleyes:

Det hadde jo ført til at folk som bor langs svenskegrensen hadde fått en stor fordel med grensehandel.

Ka' me' oss så bur på vestlandet???

Det er jo da dere også kan nyte godt av det :wink:

Vi kan jo kjøre over hver dag om vi vil :drink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Den"avgiftfrie" dieselen vil forsvinne.

Tror ikke dette er samordnet på EU-nivå. Jeg tror det er flere EU land som ha "avgiftsredusert" diesel for småbåter.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Vi i Norge er jo oppvokst i den tro at vi har det best i verden og at vi ikke har korrupsjon etc. Men så er vi samtidig opplært til å klage på fordelene vi har med høy levestandard, høye lønninger og mulighetene vi har til å privatimportere det vi trenger fra ”relativt sett” andre lavkostland.

Jeg er i grunnen ikke så bekymret for om vi blir medlem i EU eller ikke, for hvis fordelene med å kjøpe billige deler, griseknoker eller flesk fra søta bror forsvinner så er jeg ganske sikker på at vi finner noe nytt å klage på.

Selv ser jeg frem til Norges medlemskap i EU, ikke minst for å slippe å høre Hagen klage på skatten han må betale for sin formue som til dels er ervervet ved å servere det Norske folk hvitost totalt uten smak til det Norske folk i store mengder gjennom 30 år.

Mens vi higer etter edle dråper for å tilfresstille våre tillærte gastronomiske ganer så er etterspørselen etter Norsksprodusert brennevin basert på vår egen urtehage (poteten) i lavmål, og vi trenger kanskje en permanent erkjennelse, -nordnorsk kærsk fører til en billig hodeverk som vi bør unngå for vi har tross alt råd til å betale for ordentlig hodeverk og nyte den.

:flag:

Kanskje en bagatell, men etter å ha nytt fordelene med lav pris i et EU land noen dager oppdaget jeg at tolvpakken med egg i kjøleskapet hjemme var gått ut på dato. Kan jeg få merverdiavgiften tilbake da eggene ikke gav meg noen merverdi?

Heldigvis kjøpte jeg Cognac på veien hjem til en billig penge og med god holdbarhetsdato til tross for at innholdet i begge flaskene allerede var meget gammelt. Dette er jo en av fordelene for en del av oss Cognac samlere, -som i våre beste perioder klarer å skaffe oss en samling på hele to flasker, før det igjen er tomt. :smiley:

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...