Solglitter Startet 23.August.2009 Link til dette innlegget Startet 23.August.2009 Hei! har en gammel to og en halv roms spisse sikkert 40-50 år gammel som trenger litt stell. Så lurte på om dere har noen tips til hva jeg bør gjøre. Båten flyter og det går helt fint ann å ro i den. under er det bildet av båten: Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Her har du virkelig fått tak i et klenodium.... en utrolig flott båt. Spørsmålet er vell hva du ønsker å gjøre med den? Vil du pusse den opp helt fra bunnen, eller vil du vite hva du bør gjøre for å bevare den i menst mulig orginal stand? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Solglitter Svart 23.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 det var vell tenkt å bevare den mest mulig orginal. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Det er ikke så lett å se fra bildet, men det ser jo ut til at den er ganske slitt i lakken. Ser også ut til at det er en del blåved (svarte felt) Hvsi jeg hadde hatt en så flott båt ville jeg nok tatt på meg jobben med å pusse den helt ned...det vil si fjerne all gammel lakk/olje. Så ville jeg prøvd å fjerne mest mulig av blå veden... Dette er en del arbeid, men da får du en flott båt.. Så ville jeg mettet treverket enten med en olje som fek Owatrol D1, eller linolje/terpentin. Dette er en omstendig prosess for å få det skikkelig bra. Men da blir båten flott. Til slutt 3-4 lag med en fek Owatrol 2 Nå finnes det mange andre produkter en også kan bruke, og det finnes mange meninger om hva som er best. Men noe av det viktigste er at du ikke lakker begge sidene av skroget. Skal du lakke eller behandle innsiden av skroget må du bruke en olje som er det vi kaller diffusjonsåpen...det vil si at den puster. Men det spørs jo hvor mye arbeid du er villig til å legge i dette Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
hunter63 Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Flott båt. masse jobb og pusse ned. hvis den er litt stygg i treet, ville jeg brukt amerikansk terpentin og blandet i litt svensk tretjære, for og skjule misfargingen i treet + at det gir en fin glød. Men begynn med rein terpentin til og begynne med. Kan og blande inn litt linolje etter vært. dette er hvert fall sånn min gamle morfar gjorde det og de båtene er like fine den dag idag Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Hei huter63... Beklager at jeg låner denne tråden litt. Men jeg er lidenskaplig opptatt av gamle metoder for bevaring og stell av gammle trebåter. Mener du at han skal bruke terpentin og svensk tretjære til å mette treverket med etter at båten er pusset ned? Dette høres spennende ut Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
hunter63 Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Helt greit det Wasco Var i vertfall sånn min morfar gjorde det, han var malermester av den gamle skolen som lagde maling og kostene selv, han var faktisk en av dem de brukte på vedlikehold av kongeskipet i sin tid. en meget nøyaktig mann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jeg har også en gammel slektning som hadde sin egen oppskrift på båtbehandling. En del terpentin, en del svensk rødtjære og en del Trebitt teakfarget beis! Om det er bedre eller dårligere enn andre behandlinger skal være usagt, men da båten ble solgt etter ca 40 år hadde den fortsatt et skrog som kunne gjøre de fleste trebåteiere grønne av misunnelse! Men sånn er det vel i trebåtmiljøer, alle har sin egen spesielle blanding som er mye bedre enn alt annet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Det er jo det som er så spennende med trebåter... Alle har sin egen mening, og alle har sine metoder. Jeg suger til meg alle disse erfaringene og havner vel til slutt opp med en eller annen konklusjon.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Solglitter Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 enda et bildet: Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Skulle gjerne sett noen flere nærbilder av båten din.... Både utvendig og innvendig ... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
TMe Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Soppdreper i form av Xylamon, Antiparasitt eller lignende er bra å ha oppi blandingen. For å unngå utvasking kan sluttbehandlingen være kokt linolje (som tørker), Benarolje, Owatrol D2 eller lakk. Til orientering er rå linolje den oljen som best trekker best inn i treverket av alle oljer. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Men for at Linoljen skal trekke inn bør den blandes ut med terpentin.... Jo mer terpentin...desto større evne til å trekke seg inn Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Solglitter Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Noen ideer om hvem som kunne ha produsert disse båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Solglitter Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Hva bør man pusse den ned med?? , kansje litt dumt spørsmål men.... Redigert 3.Oktober.2009 av Solglitter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Hei, og velkommen tilbake For det første - det finnes ingen dumme spørsmål - bare dumme svar. Jeg kan ikke hjelpe deg med spørsmålet omkring hvem, eller hvor denne båten er bygget. Men vi har en som kaller seg "roeren" her på båtplassen. Han vet det meste om eldre robåter. Så jeg håper han ser denne tråden. Hvis du ønsker å pusse båten helt ned, vil jeg anbefale at du først bruker en varmluft pistol og ei god skrape til å fjerne mest mulig. Etterpå kan du bruke en eksentersliper, eller en plansliper. Men vær veldig forsiktig med naglene, så du ikke sliper dem ned. Etterpå får vi diskutere hva du bør gjøre for å bevare båten så godt som mulig. Ellers er du velkommen til trebåt tråden. Der er det mange trebåtentusiaster Hold oss oppdatert, og vær ikke redd for å stille spørsmål Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Hva bør man pusse den ned med?? Slett ikke noe dumt spørsmål. Men du bør ikke pusse den ned i det hele tatt. Derimot skal du bruke en god hardmetallskrape, og skrape vekk all gammel behandling med. Deretter kan du gå lett over med sandpapir for hånd for å jevne ut overganger, ruhet etc. Og så er det bare å gå i gang med behandlingen. For eksempel rå linolje blandet med amerikansk terpentin, til treverket ikke suger mer. Som regel 15-20 strøk. Litt soppdreper, for eksempel Antiparasit, kan med fordel blandes i olja. Deretter avslutter du med 2-3 strøk med kokt linolje som beskyttelse på toppen. Owatrol D1 og D2 kan brukes på samme måte, hvis du synes dette høres bedre ut. Innvendig er det en fordel å kun bruke rå linolje eller D1, slik at treet får puste bedre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roeren Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Dette ser ut som en Rana-spisse, med avsagd stevntopp bak for å sette på påhengs. Men er det virkelig en 2 1/2-romsbåt? Synes plastkeipene står for tett til dét? Flere bilder særlig med oversikt over båten innvendig hadde vært interessant! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.