Jump to content

behandle gammel spisse(trebåt)

Solglitter

Recommended Posts

Det er ikke så lett å se fra bildet, men det ser jo ut til at den er ganske slitt i lakken.

Ser også ut til at det er en del blåved (svarte felt)

Hvsi jeg hadde hatt en så flott båt ville jeg nok tatt på meg jobben med å pusse den helt ned...det vil si fjerne all gammel lakk/olje.

Så ville jeg prøvd å fjerne mest mulig av blå veden...

Dette er en del arbeid, men da får du en flott båt..

Så ville jeg mettet treverket enten med en olje som fek Owatrol D1, eller linolje/terpentin.

Dette er en omstendig prosess for å få det skikkelig bra. Men da blir båten flott.

Til slutt 3-4 lag med en fek Owatrol 2

Nå finnes det mange andre produkter en også kan bruke, og det finnes mange meninger om hva som er best.

Men noe av det viktigste er at du ikke lakker begge sidene av skroget.

Skal du lakke eller behandle innsiden av skroget må du bruke en olje som er det vi kaller diffusjonsåpen...det vil si at den puster.

Men det spørs jo hvor mye arbeid du er villig til å legge i dette

Flott båt. masse jobb og pusse ned. :sweat: hvis den er litt stygg i treet, ville jeg brukt amerikansk terpentin og blandet i litt svensk tretjære, for og skjule misfargingen i treet + at det gir en fin glød. Men begynn med rein terpentin til og begynne med. Kan og blande inn litt linolje etter vært. dette er hvert fall sånn min gamle morfar gjorde det og de båtene er like fine den dag idag :smiley:

Jeg har også en gammel slektning som hadde sin egen oppskrift på båtbehandling. En del terpentin, en del svensk rødtjære og en del Trebitt teakfarget beis! Om det er bedre eller dårligere enn andre behandlinger skal være usagt, men da båten ble solgt etter ca 40 år hadde den fortsatt et skrog som kunne gjøre de fleste trebåteiere grønne av misunnelse! Men sånn er det vel i trebåtmiljøer, alle har sin egen spesielle blanding som er mye bedre enn alt annet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 måned senere...

Hei, og velkommen tilbake :yesnod:

For det første - det finnes ingen dumme spørsmål - bare dumme svar.

Jeg kan ikke hjelpe deg med spørsmålet omkring hvem, eller hvor denne båten er bygget.

Men vi har en som kaller seg "roeren" her på båtplassen. Han vet det meste om eldre robåter. Så jeg håper han ser denne tråden.

Hvis du ønsker å pusse båten helt ned, vil jeg anbefale at du først bruker en varmluft pistol og ei god skrape til å fjerne mest mulig.

Etterpå kan du bruke en eksentersliper, eller en plansliper. Men vær veldig forsiktig med naglene, så du ikke sliper dem ned.

Etterpå får vi diskutere hva du bør gjøre for å bevare båten så godt som mulig.

Ellers er du velkommen til trebåt tråden. Der er det mange trebåtentusiaster

Hold oss oppdatert, og vær ikke redd for å stille spørsmål :yesnod:

Hva bør man pusse den ned med??

Slett ikke noe dumt spørsmål. Men du bør ikke pusse den ned i det hele tatt. Derimot skal du bruke en god hardmetallskrape, og skrape vekk all gammel behandling med. Deretter kan du gå lett over med sandpapir for hånd for å jevne ut overganger, ruhet etc. Og så er det bare å gå i gang med behandlingen. For eksempel rå linolje blandet med amerikansk terpentin, til treverket ikke suger mer. Som regel 15-20 strøk. Litt soppdreper, for eksempel Antiparasit, kan med fordel blandes i olja. Deretter avslutter du med 2-3 strøk med kokt linolje som beskyttelse på toppen. Owatrol D1 og D2 kan brukes på samme måte, hvis du synes dette høres bedre ut. Innvendig er det en fordel å kun bruke rå linolje eller D1, slik at treet får puste bedre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...