JohnC Startet 23.August.2009 Link til dette innlegget Startet 23.August.2009 (redigert) Hei. Har kjøpt en 33 Furuholmen og hundrevis av arbeidstimer. En av tingene på arbeidslisten min for denne båten er å få dekket tett. Båten har stått på land ute i godt og vel 2 år og all nating mellom teakbord på fordekk er blitt fjernet. Nå er det åpning på ca 3 til 4 mm mellom teakplankene og dette ønsker jeg selvfølgelig å få tettet igjen. Etter å ha lest litt her inne på forumet ser jeg at når det blir diskutert nating så skal det legges noe i bunn før man fyller på med natemasse. Hva eventuelt ønsker jeg å legge i bunn her og må jeg evt. bruke noen form for "mothold" under dekk siden vi her snakker om åpninger mellom teakplankene? Redigert 23.August.2009 av toppis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Heisann, vi gjorde denne jobben ifjor. Vi brukte Simson DC etter priming med tilhørende priming, vi la ikke noe i bunnen av natene. Det er en stor jobb å pusse etterpå så kjøp deg en skikkelig båndsliper, da sparer du masse arbeid! Resultatet ble veldig bra! Lykke til! Sitér dette innlegget . Link to post
JohnC Svart 23.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Båndslipperen ligger klar den men forstår jeg deg rett så har du da bare primet og fyllt opp med natemasse og ingenting annet? Det som forvirrer meg litt med dette dekket er at jeg trodde at slike teakdekk ble lagt opp kryssfiner eller lignende, men her er det bare plank slik at man kan sitte under dekk og se ut gjennom glipene. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Sitter her med eier av en klassisk 10 meter, de har 3 tommers teakdekk og han sier at de bare fyller oppi natemasse(ca en tomme), så du kommer nok til å bruke endel penger på natemasse...: ) Sitér dette innlegget . Link to post
Wasco Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Jeg er ingen ekspert på dette..... Men det må da vel være en plate av noe slag under teakdekket.... Hvis ikke vil jo natemassen "tyte" ut på undersiden..... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
JohnC Svart 23.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Ingen plate nei, så her vil massen komme ut under dekk. Forrige eier har begynt på noe av natingen og der ser det ut til at det vare er kjørt på med masse. Det holder vel tett med en slik løsning, men om det er det beste alternativet lurer jeg litt på. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Kan vel bare tape på undersiden, så slipper du at natemassen forsvinner nedover... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 (redigert) Dette høres merkelig ut... Enten må du da legge et tak først før du begynner med natingen eller så må du pusse undersiden av dekket...som da blir taket. Ps...eysteind kom jo med en god ide Redigert 23.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
VannTro Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 (redigert) Hvis det er slik at det ikke er underlag for natene så skal du være litt oppfinnsom. Jeg skal ikke påta meg å fortelle hvordan en slik nate bygges opp, men holde meg til det jeg kan og det har med massen å gjøre. Jeg ville ikke benyttet noe produkt av råstoffet polyurethan til denne natejobben. Polyurethan slipper løsemiddel og får derav en krymp på noen prosent under herding. Da blir det alt "spenn" i massen selv om treverket ligger stilt. Altså benytt en MS polymer som anbefales til jobben, F. eks. Simpson produktet Moosewine anbefaler. En perfekt nate har en fylldybde på en halv gang bredden. Dette sikrer at det ikke blir unødvendig stor belastning på adhesjonsflaten (der limet fester mot treverket). Grunnen til at det anbefales natetape (silikonpapir) i bunnen av nater er at du for enhver pris skal unngå 3-veis adhesjon (liming mot 3 overflater). Siden du ikke har noe under plankene ville jeg anbefalt deg å legge i en bunnfyllingslist (Polypropylene som er spesielt laget for akspansjonsfuging uten underlag). Denne listen fåes muligens ikke med i så små dimensjoner som du behøver men kan splittes. Minste diameter som leveres er 6mm (men er åpningen 4 mm så går dette bra). Denne listen kan du velge selv om du vil ha der eller fjerne etter herding. Har du plass til den så er det god isolasjon i den. Husk å frese naten for urenheter og dårlig trevirke før du begynner, du skal lime mot friskt treverk. Benytt også anbefalt primer før du begynner. Denne primeren skal tørke 1-2 timer før du kan starte natingen. Hold jevn temperatur og luftfuktighet under arbeidet og la natemassen herde i en uke før du sliper/lakker/oljer. Uff, det ble vist litt mer enn jeg hadde tenk å si gitt.... Bunnfyllingslist kan du høre med disse hvor du får tak i : NMC Norge Redigert 23.August.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
JohnC Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Takker for tips! Helt utrolig hvor effektivt dette forumet kan være. Jeg får uansett komme tilbake til natingen når båten er kommet hjem og jeg får sett nærmere på det. Det er litt tungvindt å kjøre fra Bergen til Oslo hver gang jeg skal gjøre noe Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Nå høres det egentlig ut som om du har et dekk av den "gode" gamle sorten. Dvs. før de begynte å legge kryssfiner under. Disse dekkene ble drevet, på samme måte som skutesidene på kravell bygget skrog. Mitt dekk er av samme sort. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 (redigert) Må legge gammel kassettape eller noe annet i bunnen for å slippe at natet slipper der hvor det ikke skal slippe. Natet skal bare sitte i de verikale delene av utfresingen. Skal også drive dekket med bomullstråd eller liknende i en kile mellom dekksplanken i bunnen av utfresingen for nat. Er for å ha en ekstra tetting i tillegg til Sika, Arbokol eller annen natemasse som er god Redigert 2.Desember.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.