Jump to content

Ønsker tips til nating av teakdekk

JohnC

Recommended Posts

Hei.

Har kjøpt en 33 Furuholmen og hundrevis av arbeidstimer.

En av tingene på arbeidslisten min for denne båten er å få dekket tett. Båten har stått på land ute i godt og vel 2 år og all nating mellom teakbord på fordekk er blitt fjernet. Nå er det åpning på ca 3 til 4 mm mellom teakplankene og dette ønsker jeg selvfølgelig å få tettet igjen.

Etter å ha lest litt her inne på forumet ser jeg at når det blir diskutert nating så skal det legges noe i bunn før man fyller på med natemasse. Hva eventuelt ønsker jeg å legge i bunn her og må jeg evt. bruke noen form for "mothold" under dekk siden vi her snakker om åpninger mellom teakplankene?

Redigert av toppis (see edit history)

Båndslipperen ligger klar den :smiley:

men forstår jeg deg rett så har du da bare primet og fyllt opp med natemasse og ingenting annet?

Det som forvirrer meg litt med dette dekket er at jeg trodde at slike teakdekk ble lagt opp kryssfiner eller lignende, men her er det bare plank slik at man kan sitte under dekk og se ut gjennom glipene.

Hvis det er slik at det ikke er underlag for natene så skal du være litt oppfinnsom. Jeg skal ikke påta meg å fortelle hvordan en slik nate bygges opp, men holde meg til det jeg kan og det har med massen å gjøre.

Jeg ville ikke benyttet noe produkt av råstoffet polyurethan til denne natejobben. Polyurethan slipper løsemiddel og får derav en krymp på noen prosent under herding. Da blir det alt "spenn" i massen selv om treverket ligger stilt. Altså benytt en MS polymer som anbefales til jobben, F. eks. Simpson produktet Moosewine anbefaler. En perfekt nate har en fylldybde på en halv gang bredden. Dette sikrer at det ikke blir unødvendig stor belastning på adhesjonsflaten (der limet fester mot treverket). Grunnen til at det anbefales natetape (silikonpapir) i bunnen av nater er at du for enhver pris skal unngå 3-veis adhesjon (liming mot 3 overflater). Siden du ikke har noe under plankene ville jeg anbefalt deg å legge i en bunnfyllingslist (Polypropylene som er spesielt laget for akspansjonsfuging uten underlag). Denne listen fåes muligens ikke med i så små dimensjoner som du behøver men kan splittes. Minste diameter som leveres er 6mm (men er åpningen 4 mm så går dette bra). Denne listen kan du velge selv om du vil ha der eller fjerne etter herding. Har du plass til den så er det god isolasjon i den. Husk å frese naten for urenheter og dårlig trevirke før du begynner, du skal lime mot friskt treverk. Benytt også anbefalt primer før du begynner. Denne primeren skal tørke 1-2 timer før du kan starte natingen. Hold jevn temperatur og luftfuktighet under arbeidet og la natemassen herde i en uke før du sliper/lakker/oljer.

Uff, det ble vist litt mer enn jeg hadde tenk å si gitt....

Bunnfyllingslist kan du høre med disse hvor du får tak i : NMC Norge

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 3 måneder senere...

Må legge gammel kassettape eller noe annet i bunnen for å slippe at natet slipper der hvor det ikke skal slippe. Natet skal bare sitte i de verikale delene av utfresingen. Skal også drive dekket med bomullstråd eller liknende i en kile mellom dekksplanken i bunnen av utfresingen for nat. Er for å ha en ekstra tetting i tillegg til Sika, Arbokol eller annen natemasse som er god :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...