Bitteliten Startet 24.August.2009 Del på Facebook Startet 24.August.2009 (redigert) Skal for første gang ta service på vår Yamaha VMax jr (9,9 hester) til høsten. Det jeg har tenkt å gjøre er: 1. kjøre motoren i ferskvann (med klokke og hageslange på vanninntaket) i 10-15 mintter 2. Kjøre motoren tom for bensin slik at forgasseren ikke har gammel bensin i seg 3. bytte tennplugger 4. bytte olje på gear huset 5. smøre opp bevegelige deler med fett (der det er nipler) 6. spraye med 6-66 e.l på hele motoren Så settes motoren på motorstativ og glemmes over vinteren Noe annet jeg bør huske på? Jeg har en liten 4 takter også - og der tenker jeg å gjøre det samme + bytte olje på motoren ved å suge ut gammel olje i peilehullet. Redigert 24.August.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Jeg tar ut tennpluggene og drypper et par dråper totaktsolje inn og drar i snoren en del ganger etterpå og skrur pluggene inn igjen, men ikke for hardt. Skifter aldri plugger før etter at jeg har startet opp igjen til våren siden jeg også ofte kjører litt ekstra fet oljeblanding (5%) ved ferksvannskjøring før lagring. Vasker over og vokser før jeg setter den vekk vertikalt på en bukk. Ellers alt som du allerede har beskrevet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Du skal ikke bare bytte girolje, du skal også bytte de to pakningene som sitter på oljepluggene. Koster Nada, og er den største feilkilden til vann i girhuset. På firetakteren.. Det er vel en egen oljetappeplugg på denne? Vi har en Mercury 15Hk firetakter, og på den sitter "bunnpluggen" på siden av stammen ganske høyt opp. Pumpe gjennom peilehullet gidder ikke jeg vente på når man bare kan skru ut pluggen etter varmkjøring. Du skriver ikke noe om fabrikat men antar din motor vil ha samme type løsning. Oljefilter kan kanskje også byttes? Hvis olja ser fin og svart ut, bytter vi filter annhvert år (olje byttes hver høst). Motoren går kanskje 10-15 timer hver sesong så forhandler sa det var unødvenig å bytte filter hvert år hvis olja ikke viste spor av vann e.l. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Du skal ikke bare bytte girolje, du skal også bytte de to pakningene som sitter på oljepluggene. Koster Nada, og er den største feilkilden til vann i girhuset. Hvor mye er nada i kroner? Billig i forhold til ødelagt motor, men vanvittig pris på disse etter det jeg husker. Fikk et tips her for flere år siden om hva man kunne kjøpe istedet for de som er merket OMC, Yamaha;suzuki utenp plastposen osv, men husker ikke hva rådet var? Selv bytter jeg alltid filter når jeg bytter olje, men med kanskje bare noe få timer i løpet av sesongen så sjekker jeg kun tilstand/mengde og lar det være med det til neste år. På min SUzuki 15hk er oljeskift og bytte av filter enkelt når man bare får skrudd av sidedekslene på begge sider. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Guttungen har akkurat kjøpt familiens første Yamaha, og vi har ikke kommet til oljeskift enda. På Mercury mener jeg at prisen var rundt 10-12 kroner pr stk når jeg kjøpte det for noen uker siden. Kjøpte dem sammen med mye annet rart så jeg skal ikke garantere. Hos Mercuryforhandleren kjøper jeg dem løse, og de ligger i en skuff. Skulle ikke forundre meg om Yamaha pakker dem en og en i bobleplast osv Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bitteliten Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 (redigert) Gjennomførte min første konservering og service på påhenger i dag. Det tok en times tid. Ble overrasket over hvor mye gørre som kom ut av kjølevannet da jeg skylte det. For å dryppe litt 2 takts olje inn i sylinderne brukte jeg et sugerør og sugde opp litt olje fra kanna og helte det ned i sylinderne. Funket bra det. Da jeg kjørte motoren tom for bensin overrasket det meg at det fortsatt var bensin i bensinfilteret. Stemmer det? Var ikke mulig å få motoren til å gå etter at den var tomkjørt - og det var bensin igjen i filteret Noen som har et tips om hvordan man får ut alt av tuben med gear olje? Det skal 250 ml inn i gearhuset og tuben inneholder 250 ml. Jeg måtte jukse litt med en tube til for å få fylt helt opp - men det burde vel ikke være nødvendig? Merkeverkstedet skulle ha 1500 kroner for jobben. Olje, pakninger, tennplugger og splint kom på ca 200 kroner. Synes det var vel anvendt tid å gjøre dette selv Redigert 6.Oktober.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Absolutt. Men kan være greit å ta noen enkle bilder underveis slik at du kan dokumentere at jobben er gjort... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mouche Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 (redigert) Da jeg kjørte motoren tom for bensin overrasket det meg at det fortsatt var bensin i bensinfilteret. Stemmer det? Etter å ha lurt på det samme på diverse motorer over en del år så har jeg kommet frem til at svaret må være; ja! Og at betalingen er god, skattefri sågar, kan det være liten tvil om. Man kan jo faktisk kjøpe en helt nyt motor hvert femte eller tiende år (avhengig av hvilken motor) bare på besparelsen ved å gjøre jobben selv så risikoen ved å gjøre dette på små motorer er svært svært liten, etter min vurdering. Redigert 7.Oktober.2009 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Baywatch Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 (redigert) Jeg tar ut tennpluggene og drypper et par dråper totaktsolje inn og drar i snoren en del ganger etterpå og skrur pluggene inn igjen, men ikke for hardt. . Gjør man dette på firtaktere også? Jeg har ikke gjort det til nå på min lille femhesters Honda, fordi det ikke står noe om det i manualen. Burde jeg likevel, eller er det noe man skal la være? Redigert 7.Oktober.2009 av S/Y Cleopatra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 (redigert) 4 takteren har jo olje i seg så der ville ikke jeg tilført smøring. Noen tips om hvordan man kan få ut alt av gear olje tuben? lurer litt på å fylle siste rest ovenifra etter at bunnen er plugget. Redigert 7.Oktober.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Noen tips om hvordan man kan få ut alt av gear olje tuben? lurer litt på å fylle siste rest ovenifra etter at bunnen er plugget. Ja det er noe "klin" dette Bitteliten. Anbefaler at du kjøper 1 ltr. med gearolje neste gang. Denne fåes med en håndpumpe m/slange og nippel som skrues i avtappningshullet. Elers kan du helle det du ikke får ut av tuben på en liten smøreoljekanne med fleksibel tut. Hvis du tar deg litt tid vil du greie å fylle opp resten ovenfra. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 takk for fint tips. Har en motor til jeg skal bytte på. Er det standard med 1/4 liters volum i gearhuset -eller varierer dette fra modell til modell? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Mener gearoljevolumet på de fleste småmotorer 9,9 (utenbords) ligger på ca: 1/4 ltr. (små avvik) Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 7.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 I år gjorde jeg hele servicejobben selv på motorene våre (Suzuki DF115 2005 mod, Yamaha 9,9 Vmax 2008mod og Yamaha 25 2t 2005mod), jeg regner med at jeg sparte meg for ca kr.5000,- på denne jobben. Kjøpte en smart liten pumpe for å pumpe inn gearolje, da gikk dette også som en lek. Synes det er mye tryggere å gjøre dette selv enn å sette de inn på båtverksted, har erfaringen med at kvaliteten på servicejobbene hos båtverkstedene er varierende og mest dårlig. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Bitteliten Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 kan du vise pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Her er en grundig beskrivelse av denne jobben med bilder og det hele. Et av bildene viser vel også en slik giroljepumpe. høstservice utenbordsmotor Selv har jeg en slik enliters pumpe, kjøpt da OMC fortsatt var i live og mener at man skal kunne få dette hos større verksteder som drive med salg og service av utenbordsmotorer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
is_620 Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 tilføyelse vedr service påhengs Det gjelder mest 4-takt -som jeg har hatt siden 1999. 1 - gear olje - synes dette er litt vanskelig - må ha pumpe , og pakningene SKAL byttes i tillegg bruker jeg en stor plastikk sykehus sprøyte og topper opp i øverste hull til slutt, - dersom jeg ikke har lykkes helt og fått i nederste skruen uten at det kommer litt ut. 2 - motor olje , i instruksjonsboka til de 2 jeg har vært borti står det at motor skal henge rett ned når det tappes olje. på mine 2 kom det ca en 1/2 kaffikopp extra , hvis jeg på slutten tilter motoren noe opp, og det er her all dritten finnes. 3 - vær obs på att noen motorerer kan ha små sinkanoder skrudd i blokka. Ble klar over dette for min 2008 modell 90 Hk Suzuki i år , så jeg har ikke sjekkka / skiftet selv enda. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Følger samme prosedyre hvert år. Lar den surre og gå en halvtimes tid i ei murerbøtte med vann og frostvæske. Frostvæska er viktig for korrosjonsbeskyttelse. Ferskvann alene er ikke nok. Gjør den ren. Sprayer ned hele greia med 5-56. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Har hørt at vannet motoren skal kjøres i gjerne bør stå i tønna noen dager først, slik at det blir oksygenfattig. Dette skal redusere korrosjonsfaren. Motoren kjøres så i minimum 20 minutter i det oksygenfattigen vannet. Har dette noe for seg, tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Mnja. Tror det betyr lite. Det er viktigere å få kjørt noe antikorrosjon væske rundt i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 kan du vise pumpen? Her kommer bilde, se link : http://www.westmarine.com/1/1/1924-quicksi...ury-marine.html Du får vel kjøpt den hos de fleste som fører Qucksilver produkter. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Den pumpen Chagall er identisk med den jeg har og kjøpt for en del år siden hos en Johnson/Evinrude forhandler. Det var bare å skru denne på en literflaske med girolje fra forhandleren, funker bra! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 8.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 fant ut at Biltema har tilsvarende Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 ...men denne koster 40 NOK og det følger med adapter til Yamaha Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Ja gunstig pris på en gearoljepumpe som etter min mening er et "must" for påhengseiere som tar servicen selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.