Jump to content

Behandling av Merbau med lakk

ET

Recommended Posts

Men jeg tror ikke at jeg skal begynne å blande noe som helst...

De fleste trebåt entusiaster blir jo etter hvert de rene alkemistene.... :yesnod:

Så blandig og miksin av ulike produkter er en av fasinasjonene ved det å ha med tre å gjøre.

Merbau er jo en type edeltre som jeg vet brukes en god del til parketter.

Har liten erfaring med edeltre....men vet at all form for tre må mettes med en eller anne form for olje først...før lakken legges på.

Vill du unngå blanding og miksing, bør vel D1 og D2 være en god løsning.

Hvor mange strøk?

D1 til det ikke suger mer.... Kan variere fra 4 til 20 strøk.

D2...så mange lag du ønsker for å få den rette glansen.

Ellers er det jo mange som sverger til Ravilakk til edeltre...

Jeg ville brukt Benar UVR, da jeg har god erfaring med denne til utendørs bruk. De første 2-3 strøkene tynnes godt ut, deretter 2-3 strøk ufortynnet. Det tar en stund før det er skikkelig tørket, men er det først tørt er det ikke klebrig.

PS: Jeg var i mange år overbevist om at Owatrol D1+D2 var det beste. Men etter å ha prøvd meg frem litt viser det seg at Benar UVR faktisk holder lengre, i tillegg til at det er mye mindre tidkrevende med 5-6 strøk Benar enn 20-25 strøk Owatrol. Så da bruker jeg Benar, både i båten og på teak dører, vinduer og rekkverk hjemme.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
SPørsmålet er om jeg skal bruke tid på å jakte på den ALLER beste eller om jeg skal slå meg til ro med en av disse tre.

Jakten på det aller beste er en livslang jakt....og du finner det bare ut ved å prøve og feile.

Men jeg ville lyttet til folk som har erfaring med denne type edeltre, som fek index

Har også kontakt med en kar som kaller seg MY Champagne. Han har en flott Furuholm og på den båten er det mye edeltre. Han kan sikkert gi deg råd og tips.

Her er en link til hjemmesiden hans... Her kan du lese til øye blir stort og vått :lol:

MY Champagne

Selv har jeg blandet erfaring med Benar. Selv om forbehandling ble utført etter resepten opplevde jeg at det ikke stod til forventningene på steder som ble utsatt mye for vann, mens andre steder var det tipp topp. Men en anelse klebrig.

Fikk en epost nå fra Jotun, de anbefaler Ravilakk i dette tilfellet. Første strøk med 20%white spirit, andre strøk med 10%, deretter tre strøk ublandet.

Noen erfaringer her med Ravilakk?

ET

Jeg har ikke noe erfaring med Ravilakk. Men ulempen med lakk slik jeg ser det er at denne må slipes bort neste gang det skal behandles, og du vil da over tid også slite mye på treverket. Med olje er det lettere, olje som må fjernes skrapes av uten at treverket slites. En annen fordel med olje er elastisiteten, oljen følger treverket slik at sprekkdannelse unngås. Men ulempen er som du sier at det kan oppleves som klebrig de første månedene. med olje kan du legge et nytt støk hvert år for å holde overflaten smidig og sprekkfri, med lakk må du slipe alt vekk med noen års mellomrom for ny behandling. Så det er ingen rett eller gal behandling her, snarere en avveining av fordeler og ulemper med de forskjellige metoder...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du behöver ej slipa ner lakk helt där det inte är skador ner till tre ,bara matta den glatta ytan.

Största felet som många gjör med lakk är att de inte legger på tillrekligt många lag.

Jag har som regel att alltid stryka minst 6 lag.

Min erfaring med ravilakk är att den blir mye bättre med 10-30% benar uvr iblandat.

Då tycker jag den e minst lika god som de flesta betydligt dyrare lakkerna.

Men den blir dokk litt mörk i tonen.

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Enig med Lundberg, få på nok lakk!!

Takk for hyggelig referanse Wasco!

Index, Ravilakken er fin den og men etter en 20 års tid begynner den å krakkelere på de innerste strøkene, og da er den ett h.....e å brenne av og slipe vekk.

Merbau er ett relativt FETT treslag, spørs hvor mye olje du klarer å få inn i det.. I og med det er snakk om en håndløper, så hadde jeg fått på en 10 strøk med en god en komponent lakk for så å gitt den tre strøk hvert andre eller tredje år.

Får du på nok lag med lakk så holder det seg pent lenge. Jeg har aldri klart å få ting til å holde i flere år på rad med D2 eller UVR'n til Benar, jeg føler de brenner opp i solsteika og som ET sier, klisser det, spesielt når det er ekstremt varmt i været. Jeg har opplevd på en skikkelig varm dag å gå i docksides på dekk, vri meg rundt fordi jeg skulle ett eller annet for så å få rynker i lakken og noen ganger rive opp flak av D2 lakken på dekk da den ligger å nesten flyter oppå D1'n.

Derimot har jeg god erfaring med Epifanes lakkene og deres skipsmaling (de har en egen teak lakk som kan være grei å bruke som første og andre strøk på Merbau, teaklakken deres har en spesiell evne til å hefte til andre fete treslag, lenge siden jeg brukte denne men husker det var en gjennomsiktig primer til denne lakken også for bruk på ferskt nytt virke) Ellers er ett triks å blande owatrol rustolje i lakken for å tynne lakken fremfor å tynne med whitespirit, her har jeg brukt alt fra 5-15% for å få riktig viskositet basis hvilken temperatur jeg jobber i.

Jeg kan også anbefale Rylard lakken som er en drøm å jobbe med, det er den jeg har brukt i de siste 3-4 årene. (Den føres av Asdal Trading nede i Arendal)

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Tror jeg ville gått for ravilakken men blandet den noe mere ut på første strøk. Ettersom merabu er fet ville jeg ha avfettet med rødsprit før påføring. Jeg ville og ha pusset ned med papir no. 60 før avfetting slik at lakken fikk noe ekstra å gripe i. Erfaringsmessig fra lakking av teak dekk vil ikke korningen på slipepapiret vises etter 4-5 strøk lakk. og da skal du jo enda ha på 2-3 til

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...