Jump to content

Jeg må tømme dieseltanken i båten(på land). Hvordan gjør jeg det?

Worry II

Recommended Posts

Pokkers dieseldyr !

Jeg fikk nesten-stans her om dagen og oppdaget et filteret var tett grunnet dieseldyr ! Jeg var i høy sjø og hadde

litt under halv tank, så det ble virvlet opp mye drit fra tanken, så nå skal den renses ! Problemet mitt er at jeg skal kjøre et stykke fra båtplassen til der båten skal i opplag og jeg tørr ikke kjøre med under halv tank dit. Derfor vil jeg ha over 100 liter med diesel som rett og slett bare må tømmes ! Så spørsmålet er, hvordan har dere gjort dette ? Må jeg rekvirere bil for dette, eller klare selv ?

Når du har fått båten på land kan du jo få dieselen over på 5 stk 20 liters kanner. Vet ikke hvordan påfyllingslangen din er montert, men hvis den står på toppen (vertikalt) på tanken kan du jo bruke en slange fra påfyllingsstussen og ned i bunnen av tanken. Kjøp en billig hevertpumpe på Biltema så slipper du suge. Kannene som står på bakken er jo langt under tanknivå så det skulle gå greit å få det over på kanner vha hevertprinsippet.

Får du ikke gjort det via påfylling så er det gjennom inspeksjonsluken i tanken du må gjøre det. Kan bruke samme metode.

Hvis du klarer å holde tanken tom for vann, vil du uansett ikke kunne få dieseldyr! jeg anbefaler en skvett Hammerdown ved hver fylling, etter at jeg begynte med dette har jeg ikke sett en dråpe vann i tank eller vannutskiller!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis du bruker en slik trakt med filter så får du jo vekk smuss o.l..

Hvis dieselen ser ren og grei ut så ville jeg latt den stå på kannene en god stund for å se om det skilles ut noe vann i bunnen. Når du skal ha diselen på tanken igjen etter rengjøring så hadde jeg brukt samme metode som ved tømming. Bruk hevertpumpen og sug ikke helt fra bunnen av kannene. La det bli litt igjen.

Jeg bruker Hammerdown slik Index gjør. Fyller du på en skvett av det før tilbaketømming så er du litt sikrere.

Som nevnt vil ikke dieseldyr kunne oppstå uten vann.

Det var mine tips, men eg er ingen ekspert på dette. Forhør deg gjerne med noen som vet og ikke bra tror slik som meg.

Men om jeg filtrerer gjennom et håndkle el.l, pluss at jeg dropper de siste litrene i bunn, så kan det jo ikke bli noe problem !

Helt riktig! Og selv om du blir kvitt 100% av alle dieseldyr, kan du likevel få med noen tusen neste gang du kjøper diesel. Ikke noe problem, så lenge du sørger for at det ikke finnes vann i dieseltanken din! Dieseldyrene kan ikke formere seg og danne slim uten at det er vann til stede i tanken...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Når du har fått båten på land skal du gjerne kjøre ferskvann gjennom sjøvannsdelen, da kan eventuelt la returen gå til et fat eller kanner.

Da får du dieselen filtrert gjennom de filtrene du har instalert ombord.

Drenere vann først naturligvis.

Eventuelt koble pumpe på drill, men bruk nå filtrene du har vel?

Drillpumpa til biltema er beregnet for diesel, men suger ikke over 1.5 meter.

På min rigget jeg opp pumpa på en plankebit og satte 25L kanner ved siden av tanken nede i brønnen.

Tok restene med en liten hevertpumpe og 1 1/2L flaske inne i tanken(gjennom mannehull)

Helte mesteparten av dieselen tilbake. Ca 20 liter med bunnslurp som ble levert på miljøstasjon

Jeg ville brukt dieselen om igjen hvis det ikke er uhumskheter i den.

Når du har fått dieselen på kanner kan du helle oppi en desiliter vann i hver kanne og riste godt.

Hvis vannet har skilt seg ut og ligger i bunnen med et helt klart skille etter etpar minutter er dieselen i orden Da legger partikler og vann seg på bunn og alt over vannet er bra. Hvis den ikke skiller seg relativt raskt ville jeg levert den på mottak..

Pass på at du får opp det som ligger aller nederst i tanken.

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...