Jump to content

Hva skal jeg legge vekt på ved kjøp av eksentersliper?

Wasco

Recommended Posts

Så har eksentersliperen min takke for seg...

Ja, ja...jeg hadde jo regnet med at det skulle skje før eller senere. Det var en billig sak fra BT, og den er blitt utsatt for har påkjenning.

Men så er det å skaffe seg en ny. Og bare for å ha sagt det. Jeg har ingen mulighet til å kjøpe en sliper til flere tusen kroner... :nonod:

På denne siden http://www.klikk.no/bolig/hus/article481654.ece har de testet en del slipere og her kommer AEG EX 125 E best ut.

Men Cotech som koster under 300 kr kommer også godt ut. Eneste ulempen med denne er vekten og at den støver litt for mye. Men det meste av arbeidet jeg skal gjøre er utendørs, så da spiller ikke det så stor rolle.

Men så ser jeg at AEG sin modell har en hastighet på 7000 - 12000 o/min

Mens den rimligere Cotech har en hastighet på 12000 - 260000 o/min

Trodde det var en fordel at hastigheten var så høy som mulig.

Eller er dette av mindre betydning?

Vil anbefale deg å kjøpe en med tilkobling for støvsuger, reduserer støvet radikalt og reduserer forbruk av papir! og sist men ikke minst så blir det mye mindre kjeft fra trebåtkaren med nylakkert skrog som ligger ved siden av deg! :discuss: Jeg har god erfaring med Bosch og Festo, men sikkert mange andre som er bra også!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Nå er jeg i den heldige sitvajonen at jeg bare har en gammel snekke liggende ved siden av meg. Og den båten har ikke vært oppe av vannet på 5 år, og ser ut deretter. På den andre siden har jeg ei lita plastjolle som blir tatt opp hver høst...så det blir ikke noe problem det heller...

Seilbåten til høyre var bare innom på et kort besøk, og plastbåten som stikker baugen fram neders i venstre hjørne er også borte...

Så jeg har omtrent hele brygga for meg selv....

Det er noen som er heldige...ikke sant :lol:

bilde_026.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Vil anbefale deg å kjøpe en med tilkobling for støvsuger

Enig i dette. Min erfaring med støvposer på slipemaskiner er at de er vel så mye til pynt som til nytte. Men stussen som posen er festet på kan man oftest også tape fast en støvsugerslange på. Bruk gaffatape (duct tape).

En generell kommentar til Cotech: du får i de fleste tilfellene svært mye verktøy for pengene, men vær også klar over at kvalitetskontrollen i fabrikkene er noget mangelfull, for å si det sånn. Jeg har fått med meg en hjørnesliper (trekant) som tok kvelden etter 10 minutters bruk, og en stikksag der sagbladet og støtterulla ikke var enige om en felles posisjon på saga. Jeg fikk nytt verktøy uten noe dikkedarer av noe slag i begge tilfellene, og de nye maskinene fungerte helt ok, men det kan jo være litt irriterende å måtte ta en ekstra tur til CO for å bytte.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Skal du ha billig maskin, er det returrett som er viktig.

Kjøp på en kjede med 30dager returrett. Da er du sikker på å få prøvd maskinen om den holder neon dager. De fleste produksjonsfeil dukker opp i løpet av nokre timers drift.

Det er lettest slik, da det ikkje er automatikk i å få ny maskin ved havari, alle plasser. Mange sender de videre til service, og da sitter du der uten maskin i mange uker kanskje.

:seeya:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det var tilkoblingsmulighet for ekstern støvsuger jeg også tenkte på, sånn pose på maskinen er vel mere til pynt enn til nytte!

Maskiner som det følger med ekstra børstesett og reservedeler er et hint om manglende kvalitet! Men det kommer helt an på hva den skal brukes til!! Mange maskiner har høyt turtall for å kompensere for liten eksenterrotasjon, dette kan medføre at papiret fort går tett pga oppvarming av det du skal slipe bort!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Hva skal du bruke den til? Dersom du skal slipe skutesiden og eventuelt bunn så ville vekt vært et viktig kriterium for meg. Jeg synes også AEG modellen ser mye mer ergonomisk ut

Nei den skal ikke brukes til skutesiden. Ser at vekten ville vært avgjørende hvis så var tilfelle.

Skal bruke den til å slipe vekk gammel maling på utvendg spant, motorkasse og hvis jeg bestemmer meg for det vil jeg fjerne malingen på dolbordet og erstatt dette med olje

men det kan jo være litt irriterende å måtte ta en ekstra tur til CO for å bytte.

Nå er jeg så heldig å ha både BT, CO og JULA innen rekkevidde...

Fikk forresen JULA katalogen i posten i dag.

Der er det en sliper som heter Ferm. Den koster bare 299 kr og kommer med 3 års garanti...

Det er litt over et år siden jeg kjøpte den som nå har tatt kvelden. Hadde jeg hatt en lignende garanti på den, så hadde jeg steppet opp i butikken og bed om en ny

Men tilbake til dette med hastighet..

Har det mye å si på effektiviteten?

Det som har noe å si er hastigheten på papiret, ikke på motoren. har du 15000 rpm og liten eksenter eller 7500 rpm og stor eksenter kan maskinene jobbe like godt! personlig liker jeg maskiner med lavt turtall og stor eksenter bla pga støy! Blir litt surrete i hodet etter en lang dag på skutesiden, men til korttidsbruk er jeg enig med Søbø at garanti og returrett kan være vel så viktig!

jeg har faktisk to grønne bosch slipere... den ene er gammel uten turtallsregulering, men den ble erstattet med en som hadde regulering. Før jeg kjøpte bosch med regulering hadde jeg et "forsøk" med en cotech. kosta 199 eller noe sånt. Den var tung, klumpete, støvte alle andre steder enn i medfølgende oppsamler-pose og pusset både styggere og mindre enn den gamle bosch sliperen.

Siden jeg er en meeeget avbalansert når jeg føler meg "lurt" av min egen gjerrighet la jeg den forsiktig ifra meg på garagegulvet slik at den ble redusert til elektronisk avfall og kastet meg i bilen og kjøpte en bosch. Har ikke angret, og savner ikke cotecen nevneverdig.

Men om du har god tid, liker vibrasjoner, høy lyd og føler du puster bedre i støvmaske er cotecen en kjempemaskin! :giggle:

Legger til: Jeg skal ha trebåt i maaange år, så hvorfor spare på verktøyet jeg skal bruke jevnt og trutt?

Redigert av killmeister (see edit history)

Jeg kjøpte nettopp en grønn Bosch på Obs Bygg til 299,-. Har ikke prøvd den ennå, men den så veldig grei ut med skikkelig filter på avsuget m.m. Hvorfor kjøpe billigmerke når du kan kjøpe dyrt merke billig? :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I den artikkelen jeg har linket til i åpningsposte hvor ulike slipere er blit testet, kommer en grønn Bosch pex 270A på andreplass.

Dette er vel en billigutgave av Bosch, da den koster 750 kr.-

Nå vil det ikke under noen omstendighet være aktuelt for meg å kjøpe en sliper til flere tusen kroner. Jeg kan jo skjønne at folk som bruker disse verktøyene i yrkessammenheng innvisterer i dyre slipere som sikkert tåler mer bruk og som derfor er driftsikre.

Men jeg kan ikke se hvorfor en hobbysnekker som bruker sliperen noen få dager i året skulle behøve å innvistere i så dyrt verktøy.

Men det har vel noe med økonomiske rammer å gjøre... :yesnod:

Selv har jeg vært veldig fornøyd med den sliperen jeg kjøpte på BT for under 300 kr.

Nå har den tatt kvelden, og det hadde jeg jo regnet med at den ville gjøre før eller senere.

Men nå selger de en sliper på JULA til 300 kr. Denne kommer med 3 års garanti. Det vil si at hvis den ryker i løpet av et år, så får jeg en ny.....

Det eneste betenklige med denne tankegangen er forsøpplingen. Hvis jeg kjøper en sliper til 3000, så holder den kanskje i 10 år, og da kaster jeg den.

Kjøper jeg en billig utgave, må jeg kanskje kaste 10 slipere i samme tidsrom...

Burde kanskje bli litt mer miljøbevist... :yesnod:

Men jeg kan ikke se hvorfor en hobbysnekker som bruker sliperen noen få dager i året skulle behøve å innvistere i så dyrt verktøy.

Men det har vel noe med økonomiske rammer å gjøre... :yesnod:

Det har selvfølgelig med økonomi å gjøre, men også med interesse og arbeidsglede. Jeg har endel eksenterslipere liggende rundt omkring. Fra de billigste til et par hundrelapper til dyre maskiner til flere tusen kroner. De dyreste er de beste, men jeg ser fort at det kan være vanskelig å fordøye at en sliper koster 200,- og en annen 3500,- Den dyreste samler opp myyye mer av støvet, den varer lenger og den støyer mindre, den er mer behagelig å jobbe med og den jobber fortere..

For meg koker det ned til at trearbeid er hobby og interesse, når jeg driver med hobbyen min har jeg lyst å ha det gøy og det er langt mer tilfredsstillende å jobbe med godt presisjonsverktøy enn rimelige bråkemaskiner. for 3/4 år siden kjøpte jeg meg en Festo håndsirkelsag Den er idiotisk dyr, og absolutt verdt pengene :wink: Siden jeg snart har bursdag kom overtidsnissen (kontoen min) og foreslo at jeg skulle kjøpe ny kapp og gjærsag, kjøpte meg en Festo Kapex, samme sak med den. Rent økonomisk er det ikke mulig å forsvare å kjøpe en så dyr sag, men dette er hobbyen min, og da legger jeg fornuft litt til side og koser meg med et presisjonsverktøy av de skjeldne.

Det billige verktøyet får ofte jobben gjort, ikke så presist kanskje, men som regel godt nok. Skal en som amatør kjøpe (unødvendig) godt/dyrt kvalitetsverktøy, må en bruke en annen målestokk enn nytteverdien en har av det, en må ta inn arbeidsgleden og interessen for godt verktøy med på kjøpet.... Og da er Festool skikkelig gode kjøp :lol: !!!

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg hadde en Skil som tok kvelden, det var da jeg kjøpte Bosch (grønn)

Jeg var igrunn fornøyd med Skil, men etter at jeg begynte og bruke Boschen så skjønte jeg hvor mye tid jeg hadde rotet bort med Skil ja.

Var noe helt annet og slipe med Boschen, det var som natt og dag

Selvsagt kunne jeg tenkt meg Bosch blå serie, men syns det er litt for dyrt til mitt bruk

Det koker vel ned til prioritet og hva en liker eller ikke liker...

Hvorfor er noen villige til å betale 5-6000 kr for en vin flaske, når det finnes gode kvalitets viner som koster 3-400...

De aller fleste ville ikke kjent stor forskjell, men det er jo noen som gjør det. Og som synes det er verd å betale så mye mer for å oppleve den smaken..

Det viktigste er jo at en føler seg vel med det en holder på med.

Hvis jeg skulle kjøpe en sliper til 3500 kr ville jeg ikke hatt en lykkelig dag...

Hver gang jeg skulle bruke den sliperen ville jeg irritert meg over at jeg hadde brukt så mye penger på en slik fillesak...

Men når jeg bruker en billig sliper, bryr jeg meg ikke så mye om det bråker, rister og støver. Gleden over at jeg har gjort et godt kjøp overveier alt.... :yesnod::yesnod:

Når andre skryter av at de har kjøpt salong og møbler til så og så mange tusen, forteller jeg stolt at jeg har møblert hele huset mitt (etter at jeg ble skilt) med ting jeg har kjøpt på FINN....eller på loppemarked.. og det er helt sant... :giggle:

Ja, ja...vi har alle vår galskap...og dette er min... :lol:

Redigert av Wasco (see edit history)

Heisann kjære sambygding (nesten da!) :)

Har en slik Skill maskin som du kan får svært billig.

Er kun brukt 1 gang og 2. Liker best plansliper jeg. :yesnod:

394996.jpg

Helt kurrant maskin, men borelås er det, og det er ikke noe jeg selv er særlig glad i!

(plansliper er også bra. Kan selv anbefalle Makita sin. Koster ikke allverden heller, kun 650 kr. Også går det an å kjøpe nye pads til den for en hundrelapp..)

Redigert av blacki (see edit history)

Det er veldig store forskjeller på disse maskinene, og min erfaring er at man aldri får mer enn man betaler for.

Fattern slipte ned sin 34-foter under vannlinjen for noen år siden. Han begynte med en gammel boschmaskin han hadde liggende (grønn), og den fungerte forholdsvis greit, men da han hadde tatt ca. 1/3 av båten gikk maskinen i filler (den var gammel og hadde gjort jobben sin). Etter det fikk han låne min metabo-maskin. Da gikk de resterende 2/3-delene unna på omtrent like lang tid som han fikk brukt bosh-maskinen. De eneste gjenstående områdene som var igjen var rundt støttene. Da trengte jeg maskina til en jobb og han kjøpte en 300 kroners-maskin. Han brukte akkurat like lang tid på å slipe ned rundt de 4 støttene som han brukte på å ta 2/3-deler av skroget med min metabo-maskin (tror den koster rundt 1200 kr). Pussearbeid kan være både tidkrevende og slitsomt, og jeg ser ingen grunn til å gjøre jobben mye værre for å spare skarve 500 kr. Da vil jeg heller jobbe overtid 4-5 timer og kjøpe en ordentlig maskin som gir et godt og smertefritt resultat. Er ikke noe gøy å jobbe med drittverktøy.

Jeg kasta forøvrig en lite brukt skil og go-tech eksentersliper nylig da jeg ryddet på verkstedet mitt. Ingen grunn til at ubrukelig verktøy skal ligge og oppta plass i verkstedet.

Jeg kasta forøvrig en lite brukt skil og go-tech eksentersliper nylig da jeg ryddet på verkstedet mitt. Ingen grunn til at ubrukelig verktøy skal ligge og oppta plass i verkstedet.

Synd du ikke spurte om det var noen som ville ha dem...for da hadde jeg sagt ja!!

Men jeg skjønner jo at det kan være påkrevet med en bedre sliper hvis du skal i gang med å slipe bunnstoffet av en 34 fots båt.

Men i mitt tilfelle er det snakk om små jobber...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...