Jump to content

Hva skal jeg legge vekt på ved kjøp av eksentersliper?

Wasco

Recommended Posts

Ettersom du helt klart ikke vil bruke mye penger på en eksentersliper har du i mine øyne kun et valg: Bosch Grønn serie.

selv ga jeg 800 for min, men det var jo en som snakket om 299 på obs. Om denne er med hastighetsregulering hadde jeg løpt å kjøpt med en gang. Glem biltema og europris ol. Er ikke Bosch på JULA?

Jeg prøvde forøvrig denne på en liten verktøymess for en tid tilbakers.

351318.jpg

"Love at first touch" kan man vel si! Men noe dyr da. underkant av 3 lapper. Er nesten litt dumt å prøve slikt for det vil være veldig vannskligt å forene seg med noe dårligere i ettertid. Nesten som å prøvekjøre en bil man egentlig ikke har råd til... :rolleyes:

Eg kjøpte en eksentersliper på biltema til en billig penge.

Denne slipte eg ned hele båten under (21 fot), og slipte ned en hel bil før den satt fyr :-)

Denne bruker 125mm papir med borrelås. har mulighet for tilkopling av støvsuger.

Lit stor, dårlig kvalitet, men billig:)

Generelt kan man si at man får det man betaler for. Noen ganger ikke det engang.

Har selv blitt definert til å ha verktydilla, og kjelleren bugner av diverse elektiske godsaker.

Generelt vil jeg si, at kvalitet på verktøyet nok er ca proposjonalt med prisen. Betaler man 200kr, får du som regel noe dritt,betaler man 800kr, får man noe som kan brukes, og betaler man 2000kr, ja da får man noe som er bra.

Jeg har landet på at Grønne Bosch er passe kompromiss mellom kvalitet og pris for meg. Det vil si at jeg alltid når jeg skal ha noe, tar utgangspunkt i at " minimumskvaliteten " ligger i prisleiet som grønne Bosch representerer. Unntakene fins, jeg har en Skil vinkelsliper, som jeg rett og slett ikke klarer å få tatt livet av, denne er sikkert 15 år gammel, og mishandlet fra dag 1. Har også forsøkt meg på noen andre SKIL maskiner, men felles er at de har blitt liggende / erstattet med dyrere maskiner med en gang. Dette er dårlig økonomi.

Har også valgt superkvalitet på de greiene jeg bruker aller mest. Oppladbar drill i proffkvalitet fra Makita, og en vinkelsliper fra Makita er eksempler på dette. Vinkelsliperen hører du knapt er i gang, mens de billigste høres ut til å mangle lagringer totalt.

Strategien med å " bare dra å bytte " er jeg totalt motstander av, det tar tid, koster ergrelser og det ender alltid med at jeg ikke får årna det jeg skal.

For andre kan å tilbringe lørdagen i Biltema`s returkasse-kø, være spennende og morsomt, men ikke for meg.

Gå for en middels kvalitet, så har du iaf en maskin du kan bruke er mitt råd.

Suzuki

No boat needed..

På langt vei enig med Suzuki. Når man kjøper det billigste, så får man gårsdagens teknologi og variabel kvalitet. For mange år siden kjøpte jeg en Skil drill med variabel hastighet, den gangen dette med variabel hastighet var nye greier. Den drillen er nå på tredje chucken, slitt ut to, og den er still going strong. I fjor kjøpte jeg en Skil til. Belastet den slik jeg har for vane å gjøre med den gamle. Dette resulterte i glovarm drill og fet røyk i løpet av noen sekunder.

Jeg har også kjøpt noe Cooltech, funker helt greit, har oppladbar drill/skrutrekker og vinkelsliper.

Kjøpte først grønn Bosch til 1190 kr. Slipte dekket på Faxen (ca 5 m2), så begynnte jeg på å slipe ned gjerdet mitt for maling.

Etter 15 gjerde spiler begynte den å fuske (slure), så på neste stoppet den å slipe, mens motoren går.

Levert inn og fikk den i retur (koster 900 + mva å reparere). Sa klutsjen var gåen + skjev aksel???

Kjøpte så Biltema blå= 12 pinner, så røyk det. Kaputt.

Kjøpte så på Rasta en gul til 249 svenske, den funker enda etter 86 gjerdepinner......say no more.

Bosch = rett i søppla!!!

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Kjøpte så på Rasta en gul til 249 svenske, den funker enda etter 86 gjerdepinner......say no more.

Faxen

Og om man titter disse forskjellige verktøyene etter i sømmene, så er design og løsninger så like at man må nesten tro at de er produsert på samme plassen. Den største skillnaden er farge, produsentnavn og pris. Så min vurdering er ofte: Hvor lang tid skal verktøyet vare, hvilken jobb skal utføres, liker jeg trynet på verktøyet. Da jeg bygget Hulda, hadde jeg vinkelslipere fra Metabo, Bosch, Skil og billigmerker. De gikk stort sett fløyten i tur og orden, uansett hva de het og hvor mye de hadde kostet. Rett og slett fordi miljøet med alt jernstøvet inne i båten var for krevende for ankere og børster.

Den billige Boschen jeg kjøpte nå heter PEX220A. Sikkeret ikke verdens sterkeste, men den holder nok. Min gamle Bosch fungerer fortsatt, men etter 19 år og utallige nedslipinger av biler, båter, dører, vinduer, gulver m.m. må det da begynne å minke på den etter hvert! Jeg har skiftet bryter på den en gang da den var full av støv og ikke lot seg åpne, samt skiftet et lager etter mye bilsliping da det stod helt fast av støv. Utover dette har den bare surret og gått, år etter år. Så jeg har ingen problemer med å anbefale en Bosch maskin!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

har skrevet det før, gjentar det gjerne:

Båndsliper fra " noname " 399 "

Båndsliper fra Bosch, 1799

Etter 3 år er reima gåen. Noname kastes, mens Bosch leverer ny reim til den nette sum av 79 kroner. Kjøpte likegodt 2, så har jeg en liggende et sted.

Det hjelper på samvittigheta mi, å kjøpe saker som faktisk KAN REPARERES.

Det er mitt bidrag til miljøkampen, å kjøpe ting som lar seg reparere.

Det er jeg faktisk ganske stolt over, selv om det sikkert kan regnes på at det ikke er økonomisk lønnsomt for en " hobbymekker "

Halvparten av verktøyet mitt er nå over 15 år gammelt, og med få unntak er det helt som nytt. Fortsetter det sånn, kan det gå i arv...

Så får dere andre bidra til søpleberget. :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Så får dere andre bidra til søpleberget. :smiley:

Jeg har for ikke så lenge siden bidratt til søppelberget med min gamle Bosch stikksag som det aldri noensinne har vært mulig å sag rette snitt med. Den ble erstattet med en Cotech til under halve prisen som så langt har fungert upåklagelig, og har dessuten pendelfunksjon i tillegg.

Søppel er søppel selv om det står Bosch på det. Det hjelper ikke om det kan repareres når funksjonen uansett er rævva. Skal du ha kvalitet så kjøp iallfall blå Bosch.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Siden dette er blitt en diskusjon om beste kvalitet så er det DeWalt :smiley:

De leverer maskinene med best avsettning, og minst vibrasjoner for bruker. Mao mest effektiv og mest behagelig. Ikkje så gæli pris for den med 125papir. Under 2000.-

Vibrasjoner er det krav til måling iht arbeidsmiljøloven, og er ikkje noko en skal fnyse av. Det er virkelig mange sen-skader av verktøybruk. Men det er klart at for en sjel som bare skal pusse trappa si, og kan sette av 4-5 dager til det så er det oki med billig og litt meir risting :smiley:

Eg såg en som ikkje likte borrelås?! finnes det eksenterslipere uten? Det er vanlig på planslipere å klemme papir fast. Men tenk kjapt...papir koster meir med borrelås, ja. Men du får mykje meir avkastning i stedet for at papir ligger å gnisser mot ei skumpute. Så går all effekten ned i arbeidsstykket. Enkelte modeller pusser dobbelt så effektivt. Tid er penger.

Dessuten så rivner ikkje borrelås-papir så lett, så de varer myykje lenger :smiley:

Skal en ha en liten hendig til hjørner osv, så er det ingenting som slår Fein sin multimaster eller Fein Supercut på effektivitet :cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tydeligvis ikke lett å komme til enighet her....

Nei, dette er relgion :crazy:

Og snart går min gamle Black & Decker batteridrill på dynga*. Den er erstattet av en Hitachi DS 18DL og jeg er allerede forelsket :rolleyes: 90mm hullsag i treverk var ikke noe problem.

* Selvsagt i riktig el-avfallskonteiner

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Dewalt var bra verktøy for noen år siden. Nå er det i hovedsak elendig leketøysverktøy og på ingen måte sammenliknbart med hva det var for nærmere ti år siden. Brukte forøvrig akkurat 3 timer på å ødelegge broderns nye dewalt-drill som han hadde fått i julegave. Da var det fram med den 3 år gamle makitadrillen igjen. Hadde aldri trodd at verktøy av så annerkjent merke var av så katatrofalt kvalitet. Jeg skulle bare skru fast noen gardiner i en ståldrager, men dette var tydeligvis altfor mye forlangt av en kliss ny 18 volts dewaltsak til et par tusen.

Jeg synes du skal legge vekt på effektiviteten, og da er det få maskiner som kan måle seg med Festool. Har en med støvsuger, og den har tre funksjoner: fin og grovsliping, og skifter man fra slipepute til polerskive har du tre maskiner i en. :yesnod:

Den er noe dyr, men når det gjelder godt verktøy synes jeg man kan legge i litt siden det er halve jobben.

Snakk med Motek på fredag ettermiddag, da er de fleste greie å prute med. :giggle:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Tydeligvis ikke lett å komme til enighet her....

Men det hadde jeg vel ikke regnet med heller... :giggle:

Kan ikke sitte rolig og se på tekstreklame som er åpenbart feil, vettu :drink:

Mye av billigverktøyet har en helt grei funksjon, selv om du naturligvis får bedre kvalitet når du betaler 10 ganger så mye for proffkvalitet. Shopper du billigverktøy bør du ha litt erfaring med verktøy, og være i stand til å se helt klare tegn på dårlig byggekvalitet. Svært mye av Biltema sitt verktøy ville jeg ikke kjøpt, heller ikke en del av Cotech-sortimentet, men som sagt: har du øynene med deg og bruker vettet, kan du få godt verktøy til en svært billig penge.

Det som IKKE er riktig er at amatørverktøy fra Bosch med flere er bedre enn alt annet billigverktøy bare fordi det står Bosch på det. :smash:

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Nei, det er gleden over å ha noe som virker og som gjør jobben enkel. Jeg har ei krimpe tang og ei avisolerings fra Biltema som jeg er ordentlig glad i. Det går ann å feste en terminal med den billig dritten du får med i noen sett, men gleden over ordentlig utført arbeid får en ikke.

mvh Knut Erik

Skikkelig arbeid har ikke bare med verktøyet å gjøre. Det har like mye å gjøre med den som utfører arbeidet.

Men så har vi også ulike beov.

Som jeg har gjenntatt flere ganger er det forskjell på de som bruker verktøyet mye og de som bruker det bare noen få ganger.

Kan jo skjønne at en snekker kjøper en hammer til 500 kroner.

Men når jeg skal henge opp et par bilder, kjøper jeg en hammer på Nille til 30 kroner

Skjønner at det er litt stas å vise fram at en har skikkelig verktøy når en står på opplagsplassen sammen med mange andre båtfolk

Jeg tror du kjenner meg veldig dårlig, og måten du ordlegger deg på gjør meg sikker på at du har misforstått hele påenget.

Jeg har verktøy som er så dyre, at jeg ikke tør vise de fram, ei heller låne de bort. Sniker de ut av garasjen når kona har lagt seg, utfører jobben perfekt på null komma svish, og ferdig !

For meg overstiger gleden ved å få til et godt resultat, mange ganger den kostnaden jeg må bære for å få det til.

Skikkelig arbeid har ikke bare med verktøyet å gjøre. Det har like mye å gjøre med den som utfører arbeidet.

Selvsagt

Men med en elektrohøvel til 200kr fra Clas, som har SKAKK slipesåle, ja da kan du jobbe til krampa tar det uten at resultatet blir noe særlig tess. Uansett fagkunnskaper

Som jeg har gjenntatt flere ganger er det forskjell på de som bruker verktøyet mye og de som bruker det bare noen få ganger.

Selvsagt.

Men hvorfor skal man ikke kjøpe kvalitet likevel ? Hva hjelper det om verktøyet er sjelden i bruk, når det går i stykker under bruk.

Kan jo skjønne at en snekker kjøper en hammer til 500 kroner.

Men når jeg skal henge opp et par bilder, kjøper jeg en hammer på Nille til 30 kroner

Da risikerer du at hodet ramler av, og knuser bildet før det er ferdig hengt opp. :giggle:

Seriøst; jeg kjøpte en sånn billig dritt-slipemaskin på Biltema.

Ved andre papirbytte, brakk bøyla som holder papiret fast i pressplata.

Jeg dro tilbake til Biltema, og klaget. Nei - dette var nok brukerfeil. Jeg; passe rød i toppen, bad da om å få KJØPE den brekte delen, så jeg kunne få igang monsteret igjen. Nei det gikk ikke an, de hadde ikke reservedeler til sånne billige maskiner. Jeg ga opp, og gikk fra hele dritten på benken til Biltema, og de pælmet den sikkert.

Jeg kjøpte meg deretter en Bosch. Som har både klemmer, og borrelåsfeste. Deleliste følger vedlagt. Bedre maskiner fins i haugesvis, men til det lille jeg bruker PLANSLIPEREN, er denne helt fin for meg. Den kostet noen få hundrelapper ekstra, og det var den jammen verdt. Jeg gremmes enda over de 199,- jeg kastet bort på den helv.. Biltema maskina, selv om jeg har glemt hva den Bosch`en kostet.

For ordens skyld, jeg er ingen Biltema-hater, legger sikkert igjen 1 månedslønn der årlig, minst. Men akkurat elektroverktøyet deres, holder jeg meg unna inntil videre.

Suzuki

No boat needed..

Kjøpte denne tidligere i år når jeg skulle får vekk gammel bunnsmøring samt sparkle opp kjølen:

gex150turbo-ss.jpg

Ikke direkte billig, men god :yesnod: Det er vel en av de sterkeste eksentersliperne på markedet med en motor på 600W. Eneste ulempen er at den er tung, så du merker det jo godt når du jobber under båten. Men så blir man jo sterk, da :cool:

Stort pluss med 'turbo'-funksjonen, som i praksis vil si at spindelen låses slik at den roterer i stedet for å vibrere. Da går avvirkningen veldig mye raskere :yesnod: Dessuten kan den da også brukes til å polere med.

Livet er for kort for dårlig verktøy og billig vin...

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...