Jump to content

Hvor lenge lever en alminnelig god plastbåt?

trazan

Recommended Posts

Hei alle,

har praktisk talt bestemt meg for å kjøpe båt (forhåpentligvis) i løpet av det kommende året. Oppdaget i den forbindelse dette forumet og bla den svære databasen :flag:

Ny båt er foreløpig uaktuelt, med mindre det skulle dukke opp en ukjent, nettopp avdød arveonkel fra Amerika. På finn er det jo et enormt utvalg av brukte båter i passende størrelser - jeg ser for meg en båt på 20-24 fot, fortrinnsvis halv- eller helplanende, men kan vurdere snekke.

Her kommer endelig spørsmålet: Er det noen i forumet som har synspunkter på/erfaringer om hvor lenge en plastbåt av normal god standard kan regnes å leve med normalt vedlikehold? Jeg er villig til å skifte motor (og andre slitedeler) etter noen år, og å ta en større service nå og da. Men om jeg f eks kjøper en båt ca 1986-modell, bør jeg da kunne regne med fortsatt 10-15 år hvor båten gir flere gleder enn bekymringer??

på forhånd takk,

Trazan

Hei og velkommen til forumet...

Har liten...eller for å være helt ærlig ingen erfaring med plastbåter.

Men plast eller tre, det avgjørende er ikke alderen, men hvordan båten er blitt behandlet.

En ting jeg ville være opptatt av ved kjøp av båt, er å lete etter en båt som ikke har hatt alt for mange eiere.

Jo ferre eiere en båt har hatt, desto lettere er det å få dokumentasjon på hva som er blitt gjort med båten.

Men det finnes selvsagt ingen garantier for at en 20 års gammel båt skal gi deg 10-15 år med bekymringsløst båthold.

Redigert av Wasco (see edit history)

For hva plasten gjelder, tror jeg neppe noen her kan fortelle hvor lenge denne varer. Jeg husker for ca.45 år siden, kjøpte fatteren en Askeladden robåt med lite akterspeil. Båten var støpt på "rangen", altså utenpå formen, og kostet 1500,- kroner, sånn cirka. Det kom folk fra hele bygden for å bivåne vidunderet, og ekspertuttalelsene var vel omtrent som på båtplassen og ellers i samfunnet; det der kom aldrig til å tåle sjø.......altfor myk ibunnen......ville vare i tre år.....vedlikeholdsfri..... osv osv. :smash:

Båten har alldrig fått vedlikehold, den er fortsatt i daglig bruk :lol:

Så ut ifra min erfaring, vil vel de første hundre år gå rimelig greit med en godt vedlikeholdt båt :yesnod:

Hei,

Hva er problemfritt båthold da. Selve plasten i båten holder som regel, men du kan jo kikke etter dette når du ser på båt:

- Korrroderte skroggjennomføringer eller andre bronsedeler under vannlinjen, er de rødlige, pass på.

- Skader i laminat under vannlinje etter grunnstøtinger, kan gi vanntrukket skrog

- Delaminering av skrog etter for hard kjøring. eller andre ting. Skroget/dekket blir mykt

- Skader i skrog over vannlinje, eller utette skruer kan også gi vann i balsatreverket

- Vindusleksjer, sees enkles som svarte striper i skottbekledning.

Denne listen blir uendelig lang om man tar for seg alt, men dissse feilene kan også komme på relativt nye båter også. Men heldigvis, er båten støpt riktig og godt vedlikeholdt, er det ingen grunn til å finne slikt.

Tja si det.

En plastbåt bygget etter -70 brytes svært langsomt ned. De eldes så godt som ikke. Den har potensiale for å bli flere tusen år gammel. Mekaniske skader knekker den før noe annet.

Det som tar livet av en plastbåt er innlaminert treverk i spant, stringers, akterspeil osv. Der begynner råten når båten blir sjøsatt. Når den når 30 år er den så svekket at den går i oppløsning.

Min bestefar konstruerte og bygde en 17 fots landstedbåt i 1963. Den andre han støpte i denne formen (1964) er fortsatt i bruk og holder seg godt. Flere av de båtene som ble støpt i denne formen på -60 tallet brukes fortsatt. Det skulle bli 45 år det, og den holder mange år til.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Tror ikke dette er tema engang. Har lest at plast har en biologisk nedbrytningstid på 33000 år :eek: Om en båt er laget i 1970 eller 1990 spiller ingen rolle. Om 200 år spiller det ennå mindre rolle. Det som er viktig å sjekke selv om båten er "gammel" eller "ny", er evt. delamineringer som følge av skader. Jeg kjenner ennå ikke til noen plastbåt som er kondemnert pga. alder/svekkelse.

Sæbø skrev:
Eg holder sjøen på UTSIDEN av båten :lol:

Er redd du i alle fall er for sent ute til å gjøre noe med dette.

Vannet er i treverket når det blir laminert inn. Det kommer også noe tilsig fra osmose.

Der treverket blir fuktig slipper laminatet. Da er det ikke lenger en sandwich. Når råten får tatt tak mister båten etterhvert all strukturstyrke.

Mulligan skrev:
Tja si det.

En plastbåt bygget etter -70 brytes svært langsomt ned. De eldes så godt som ikke. Den har potensiale for å bli flere tusen år gammel. Mekaniske skader knekker den før noe annet.

Det som tar livet av en plastbåt er innlaminert treverk i spant, stringers, akterspeil osv. Der begynner råten når båten blir sjøsatt. Når den når 30 år er den så svekket at den går i oppløsning.

Hmm. mitt skrog er fra 78.. 31 år..

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Mulligan skrev:

Veldig enig i dette Hadde en uheldig erfaring med 1982 Hanto24 for ca 10 år siden. Totalt råttent innlaminert treverk :headbang:i dekk og andre steder når jeg fikk kikket etter litt. Mold mellom to tynne skikt med glassfiber gir bortimot null styrke....

Ved kjøp av eldre plastbåt er det viktig å skjekke at kryssfineren inni fremdeles har styrke. Mange skruer ukritisk ting og tang fast i akterspeglet uten å bruke silikon/sika i tilsstrekkelig omfang.

Ellers er vannlekkasjer fra gamle vinduspakninger en klassiker.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Pjolter skrev:
mitt skrog er fra 78.. 31 år..

Hadde ikke ofret det skroget en tanke. Men jeg ville holdt et øye med spant og stringers.

2400Styling skrev:
Mold mellom to tynne skikt med glassfiber gir bortimot null styrke....

Just precis.

Jeg får frysninger når jeg leser om produsenter som skryter av at de laminerer fast innredningen. De har bygget en bombe.

Det er kun to måter å feste innredning. Enten å laminere tjukt på den ene siden og bruke bolter. Eller aller best, å klemme den fast mellom spor i skog/innerliner.

Mulligan skrev:
Tja si det.

Huff da. Min båt løste seg da opp for 8 år siden. Allikevel krysset den fra Strømstad til Mågerø i 4 meter bølger uten problemer for et par år siden. I år har den klart 1500 nautiske mil i all slags vær, opp mot 3 meter bølger på det værste. Pussig...

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

JRK skrev:
Trodde det var vanlig med vannfast finer jeg, men det kan jo variere.

Vannfast finer råtner like godt det. Treet er jo bare vanlig tre allikevel. :rolleyes: All normal finer i dagens handel er uansett vannfast.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Festina Lente 3 skrev:
Huff da.

Ikke nødvendigvis.

Kommer an på hvordan båtbyggeren har tenkt. Noen beregner styrken av treverket inn i konstruksjonen. De får problemer.

Andre bygger opp tjukt nok laminat til at det bærer alene. Da kan det råtne så mye det vil. Treverket har kun vært en "forskaling". Men det er dessverre mindretallet.

Hvor mange tråder har det ikke vårt her om råte i dørker og akterspeil?

Vår båt er 35 år gammel og regner med at den holder mitt båtliv ut. Jeg runder snart de 60 og håper jeg har et drøyt tiår igjen på sjøen. Kanskje mer?

Vi kjøpte båten fordi vi rett og slett likte båten uten å tenke på den dagen den skal selges. Livet er for kort til å gå å se på noe man lenge har hatt lyst på uten å gjøre handling ut av det.

Og det er fortsatt mye båt igjen her. Motorene rusler og går og foreløpig holder den oljen inne i motoren og på rett sted. Men den krever mye pleie. Jeg tror eldre folk trives med å pusle med noe som er verdt å ta vare på. En klassisk båt går aldri av mote, hvis det har noen betydning.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 13 år senere...

Hei. 

Henter opp en gammel tråd, men med like aktuell problemstilling når man bruker urovekkende mye tid på finn.. 

I en diskusjon jeg var i forleden kom det opp en påstand om at polyester ikke slutter å herde, og at det gir problemer med at gamle båter blir sprøe og etter hvert vil begynne å krakelere. Er det noe i denne påstanden?

Og hvor utbredt var det å støpe inn tre som råtner i skrogene, eller hvordan kan man finne det ut uten å borre store hull i båten? Man har jo sett Mads (SailLife) på Youtube dekonstruere seilbåten sin med råte i både spant og dragere.. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...