Jump to content

Hva bør jeg bruke på trebåt, syrefaste eller rustfrie skruer?

Wasco

Recommended Posts

Vet heller ikke hvordan dette henger sammen...

Men for det første så er det i mitt tilfelle snakk om skruer som skal brukes til innvendig garnering.

Det er derfor ikke snakk om noe som skal komme i direkte kontakt med vann.

Men på den andre siden så er jo spante som skruene skal festes til o kontakt med vann. Om ikke direkte, så i ten forstann at når en trebåt trutner, så er jo spantet som er under vannnivået fuktig.

Men jeg må jo være enig i at bronse er fint. Men da ville jeg heller brukt nagler med ett lite hode som kunne blitt et fint mønser i garneringen.

Det blir som ett batteri du har ett metall som er anode og ett som er katode også saltvann som elektrolytt.

Det edle metallet spiser det som er minst edelt, men det spiser også bindemidlet i treværk og danner lut.

Treværk som er angrepet av dette er gjerne bløt og skommer vist du gnir på det med fingern,Gjerne rundt bolter, spiker og gjennomføringer.

Bernt

Da er det kanskje ikke noen god ide å bruke syrefaste skruer i båten min da...?

For mest sansynlig ble det brukt varmgalvanisert skipsspiker når båten min ble bygget.

Det var også brukt spiker i den garneringen som nå er blitt fjærnet.

Mener du at det vil oppstå en kjemisk reaksjon hvis jeg nå bruker syrefaste skruer og fester de til spantet hvor disse skipsspikrene nå befinner seg?

Ja i min trebåt var det kobberklink i bordgangen og galvaspiker i spanta, spantespikern var dårlig mens kobber klinken var bra. Du ser ofte rustutslag rundt spikern , noe som ofte blir omtalt som blåved.

Ett godt olja skrog vil være mindre utsat en et som ikke får olje.

Dette pga mer vann i treværket, jeg brukte star produkter på min båt og var veldig fornøyd med det, billig og bra.

Bernt

Mye masing dette...men.. :giggle:

Min båt er kravellbygget så det er ikke mulig å se naglene som er brukt mellom spantet og skroget.

Men det mest vanlige på fiskebåter som ble bygget på den tiden (1950) var varmgalvanisert skipsspiker

Det spantet hvor jeg skal feste garneringen er da i kontakt med disse galvaniserte spikerene.

For at det ikke skal oppstå skade på disse spikerene, må jeg unngå å bruke skruer som kan skade disse når jeg skal feste garneringen til spantet. (huff dette ble kompliert)

Det er bedre at de skruene jeg bruker til garneringen blir stygge og må byttes, enn at spikrene som holder hele båten sammen blir ødelagt....

Maritim har noe som heter Inca-skruer. Det er messingskruer med en plastpropp som leveres i 4 forskjellige farger som settes i hodet på skruen.

Personlig ville jeg senket inn messingskruer, og limt inn trepropper som slipes ned til garneringen. Glatt, og pent. :yesnod:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Woody skrev:
Det er messingskruer med en plastpropp

Personlig ville jeg senket inn messingskruer, og limt inn trepropper som slipes ned til garneringen. Glatt, og pent. :yesnod:

Plastpropper blir ikke aktuelt...plast er forbudt ombord i min båt... :lol: ...med unntagelse av pumpa da :giggle:

Da er det bedre å gå for det andre forslaget ditt.

Men da må jeg jo ha litt tykkelse på garneringen...

Sitat
En av mulighetene vi har diskutert er hvorvidt det ble det tæring i eikespantet på grunn av både messing og bronse skruer i samme spantet med delvis eksponering mot saltvann. Skal sies at samtlige skruer som var i spantet var i god form når jeg skrudde de ut.

Kansje garvesyre i eikå, kan skje har jeg hørt.

Sitat
Egentli trudde eg syrefast var likegyldig i vannet, slik at det ikkje ble reaksjoner rundt heller?

veit lite om dette eg....

Syrefst er ikke ett metall, men ett salgs navn. legeringen s "navn er 316 passivt A4, dette inneholder krom, nikkel og mangan og det er disse metallene som er edlere enn f. eks messing, sink osv og som bidrar til tæring, ett annet tips er å passe på krypstrøm, at strømanlegget ombord er skikkelig isolert.

Sitat
Hvist du bruker a4 så detter skroget fra hverandre.

Hvist du bruker messing på garnerin inne i hytta så detter kansje garneringa ned .

Tæring er værst under vann, men kan også forekomme i vått treværk.

Bernt

ja og så slukker solen og vi fryser i hjel, Ganske mange "katastrofer på vei hvis en endrer tidsaspektet. Trebåter er nå engang laget i tre, og tre rotner.

stå i ro båt!

Syre i eik. Eikemateriale må tørkes ut før bruk. Fersk eik har så kraftig garvesyre at det etser metall. På det lokale båtbyggeriet her lagret man eik i flere år før den ble tatt i bruk til skipsbygging. Denne tabben har jeg selv gjort. Fem 12 mm galvaniserte franske treskruer ble skrudd inn i nylaget eikestevn. Jeg saget ned eika i egen hage. Etter 1/2 år var skruene svarte og metallet hadde store groper. Det er viktig å få tak i tørr eik til restaurering.

Hulda skrev:
Tror du får gi opp hele prosjektet Wasco, uansett så detter alt fra hverandre.

Ordene "gi opp" finnes ikke i en trebåtentusiasts ordforråd... :lol:

trikkern skrev:
Det er viktig å få tak i tørr eik til restaurering.

Skjønner problematikken.

Men i mitt tilfelle er ikke dett noe problem. Det er ikke snakk om å bytte ut noe eikespant. De spant som sitter i båten er minst 60 år gamle...

Nei, men poenget er om det har noen hensikt med garnering under vannlinjen. I hine hårde dager rev vi ned garnering slik at treverket på baksiden skulle få puste. Eventuelt skrudde/spikret vi opp ribber i slike småbåter som du har. Materialene vi brukte var litt ettersom båttype. I en båt slik som din ville vi brukt furu.

Og så hadde vi ikke slikt hysteri med skrue/spikerkvalitetene heller. Jeg gikk i læra hos Alfred fra Tørvikbygd i Hardanger. Han hevdet at de kunne bygge båter derover også. Det underlige er at det holder, så lenge båten i seg selv er av god kvalitet.

På slutten av seksitallet ble det byttet kjøbolter på Venus, bygget i 1880-årene hos Collin Archer på Tolderodden i Larvik. Boltene som ble plukket ut var i 'Admirality Bronze'. Disse var i fullgod stand, men ble skiftet ut med AISI 316. Disse boltene sitter der enda så vidt jeg vet. Nå er det noen år siden jeg var ombord i Venus.

Nå spørs det naturligvis hvor mange generasjoner du forventer at båten skal holde.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...