Jump to content

seglbåt for nybegynner

fjordÅl

Recommended Posts

dessutan bur eg langt inn i sognefjorden, er det vanskelegt å segle her?

Dei eg kjenner som budde i Sogndal ville ikkje ha seglbåt der; fallvindar ned frå fjellsidene gjorde det uforutseielig.

Dei eg kjenner som har seglbåt i Førdefjorden (Sunnfjord) har fortalt om kullsegling (med færing) pga fallvind.

Råd: snakk med folk som har seglbåt i ei hamn i nærleiken av der du bur!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Eg har inga eiga røynsle med fjordsegling i slike fjordar med høge veggar :smiley: - her på våre kantar er den trongaste fjorden Ringdalsfjorden/Iddefjorden med kantar på 100-120 m, og der er sjeldan fallvindar (men vinden kjem langs fjorden, og anten er det platt lens, eller det er kryssing med mange slag (eg brukar motoren då)).

Du får sjå om der er seglbåtar i småbåthamnane i Hermansverk, Leikanger, Sogndalsfjorden, Kaupanger - og sjå etter eigarane. Dei har sikkert råd å gje deg!

Ein kamerat herifrå segla til Balestrand med 29' skøyte i sumar, men eg har til no høyrt lite frå han om korleis det var å segle i Sognefjorden frå Gulen/Solund og inn/ut att.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Fjordseiling kan by på utfordringer . Det gjelder å være i forkant av vinden, og følge veldig godt med. Det er ikke alltid like lett. Jeg har hatt mastetoppen min i vannet pga av slik vind som kommer ned fjellveggende. Og det med revet storseil!

Heldigvis har jeg en trygg og god båt som ikke får vann ombord selv om den legger seg flatt (det er heldigvis ikke noe som skjer hver dag.. :lol: )

Min båt er forresten til salgs. Litt over budsjettet ditt, men da får du seilkurs med på kjøpet :wink:

https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=4181&cat=3

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

lure enkelt og greit på kor lett det er å lære seg å segle

Hvemsomhelst med hodet noenlunde godt fastskrudd kan få en seilbåt til å gå dit du vil etter å ha fundert på det og prøvd seg fram i ett par dager.

kva båt eg burde kjøpe då

Denne. Tilgir det meste av nybegynnertabber.

dessutan bur eg langt inn i sognefjorden, er det vanskelegt å segle her?

Ikke spesiellt. Bare annerledes.

30 k er kanskje i det minste lage for en ordentlig seilbåt. Kommer du opp mot 50 - 70 k finnes det mange fine små turseilere som er verdt å satse på. Husk at du bruker fort en 30000 ekstra når du må oppgradere seil, elektrisk anlegg, skifte ut deler av riggen, montere en ekstra vinsj eller varmeapperat etc etc.

Maxi 77 var nevnt, Becker 27, Alo Mikkel 26. Det er båter du kan dra på tur med eller bare bruke til ettermiddagseiling.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Denne. Tilgir det meste av nybegynnertabber.

Da er min et bedre kjøp. Jeg har nytt seil, oppgradert rigg. VHF, autopilot, GPS, nytt eletrisk annlegg, nye puter, ny motor OSV.... :wink:

30 k er kanskje i det minste lage for en ordentlig seilbåt.

phø!

:wflag:

Redigert av Seilaren (see edit history)

Fritjof Brandt

Sitat: (Fanafjord @ 29.08.09 12:28) *

30 k er kanskje i det minste lage for en ordentlig seilbåt.

phø!

OK, da Seileren. Junkeren er en veldig ordentlig seilbåt! :wflag:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Vad har du på 'G' nu Seilaren??......... :smiley::smiley:

Tja.. si det.. Først må jeg få solgt den lille grønne godbåten... :seeya:

OK, da Seileren. Junkeren er en veldig ordentlig seilbåt! :wflag:

:lol:

Grensen for hva som er ordentlig varierer vel fra person til person etter deres behov... :smiley:

Fritjof Brandt

men kan t.d. Junkeren din Seilaren fraktast på ein båthengar bak ein vanleg bil eller må eg segle han heim? greier eg evt det?

Han tilbød jo seilkurs inkludert i prisen.

Kurset må da kunne avvikles oppover Vestlandskysten? :cool:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Båten kan helt sikkert fraktes på en spesialhenger... Men det er ikke en jobb for min bil... :giggle:

Båten veier 1400kg om jeg ikke husker feil. 90cm dyp (langkjølt) og 22 fot lang.

Men det letteste er jo å seile den opp. Det kunne jeg eventuelt gjort selv også... :wink:

Fritjof Brandt

En uke bør holde i massevis.

Stavanger - Bergen klarer man grei på to dager. Bergen - Sognesjøen en dag. Sognesjøen - Leikanger to dager?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...