fjordÅl Startet 28.August.2009 Del på Facebook Startet 28.August.2009 lure enkelt og greit på kor lett det er å lære seg å segle og evt kva båt eg burde kjøpe då (har lyst på overnattingsmoglegheiter til under 30k). dessutan bur eg langt inn i sognefjorden, er det vanskelegt å segle her? Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Wasco Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Hei... Stilte det samme spørsmålet her inne på BP for et års tid siden...og her er noen av svarene jeg fikk https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=45042 Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Salt Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 dessutan bur eg langt inn i sognefjorden, er det vanskelegt å segle her? Dei eg kjenner som budde i Sogndal ville ikkje ha seglbåt der; fallvindar ned frå fjellsidene gjorde det uforutseielig. Dei eg kjenner som har seglbåt i Førdefjorden (Sunnfjord) har fortalt om kullsegling (med færing) pga fallvind. Råd: snakk med folk som har seglbåt i ei hamn i nærleiken av der du bur! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
fjordÅl Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 (redigert) bur på leikanger (20min utanfor sogndal) så er vel omtrent same vindforhold? er dette med fjordsegling generelt meir problematisk? Redigert 28.August.2009 av fjordÅl (see edit history) Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Salt Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Eg har inga eiga røynsle med fjordsegling i slike fjordar med høge veggar - her på våre kantar er den trongaste fjorden Ringdalsfjorden/Iddefjorden med kantar på 100-120 m, og der er sjeldan fallvindar (men vinden kjem langs fjorden, og anten er det platt lens, eller det er kryssing med mange slag (eg brukar motoren då)). Du får sjå om der er seglbåtar i småbåthamnane i Hermansverk, Leikanger, Sogndalsfjorden, Kaupanger - og sjå etter eigarane. Dei har sikkert råd å gje deg! Ein kamerat herifrå segla til Balestrand med 29' skøyte i sumar, men eg har til no høyrt lite frå han om korleis det var å segle i Sognefjorden frå Gulen/Solund og inn/ut att. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Seilaren Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Fjordseiling kan by på utfordringer . Det gjelder å være i forkant av vinden, og følge veldig godt med. Det er ikke alltid like lett. Jeg har hatt mastetoppen min i vannet pga av slik vind som kommer ned fjellveggende. Og det med revet storseil! Heldigvis har jeg en trygg og god båt som ikke får vann ombord selv om den legger seg flatt (det er heldigvis ikke noe som skjer hver dag.. ) Min båt er forresten til salgs. Litt over budsjettet ditt, men da får du seilkurs med på kjøpet https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=4181&cat=3 Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Ra Balder Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Segling i tronge fjorder er utfordande, men spennande. Ujevne vindar gjev mange moglegheiter. Som sagt ovanfor - det gjeld å følgje med. Forslag til stødig, trygg (litt underrigga) nybegynnarbåt, enkel å segla, under 30k, med god plass til overnatting? Kjøp ein Firling! Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
fjordÅl Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 no ska da seiast at den delen af fjorden eg bur ved er minimum 3km på tvers (og breiare utøve), men det blir vel løgne vinda likavel? Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Mulligan Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 lure enkelt og greit på kor lett det er å lære seg å segle Hvemsomhelst med hodet noenlunde godt fastskrudd kan få en seilbåt til å gå dit du vil etter å ha fundert på det og prøvd seg fram i ett par dager. kva båt eg burde kjøpe då Denne. Tilgir det meste av nybegynnertabber. dessutan bur eg langt inn i sognefjorden, er det vanskelegt å segle her? Ikke spesiellt. Bare annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 30 k er kanskje i det minste lage for en ordentlig seilbåt. Kommer du opp mot 50 - 70 k finnes det mange fine små turseilere som er verdt å satse på. Husk at du bruker fort en 30000 ekstra når du må oppgradere seil, elektrisk anlegg, skifte ut deler av riggen, montere en ekstra vinsj eller varmeapperat etc etc. Maxi 77 var nevnt, Becker 27, Alo Mikkel 26. Det er båter du kan dra på tur med eller bare bruke til ettermiddagseiling. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Seilaren Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 (redigert) Denne. Tilgir det meste av nybegynnertabber. Da er min et bedre kjøp. Jeg har nytt seil, oppgradert rigg. VHF, autopilot, GPS, nytt eletrisk annlegg, nye puter, ny motor OSV.... 30 k er kanskje i det minste lage for en ordentlig seilbåt. phø! Redigert 29.August.2009 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
fjordÅl Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 trur ikkje eg kan legge inn meir enn 30k pga studentøkonomi... Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Gunga Din Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Min båt er forresten til salgs. Litt over budsjettet ditt, men da får du seilkurs med på kjøpet Vad har du på 'G' nu Seilaren??......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fanafjord Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 (redigert) Sitat: (Fanafjord @ 29.08.09 12:28) *30 k er kanskje i det minste lage for en ordentlig seilbåt. phø! OK, da Seileren. Junkeren er en veldig ordentlig seilbåt! Redigert 29.August.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Seilaren Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Vad har du på 'G' nu Seilaren??......... Tja.. si det.. Først må jeg få solgt den lille grønne godbåten... OK, da Seileren. Junkeren er en veldig ordentlig seilbåt! Grensen for hva som er ordentlig varierer vel fra person til person etter deres behov... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
fjordÅl Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 men kan t.d. Junkeren din Seilaren fraktast på ein båthengar bak ein vanleg bil eller må eg segle han heim? greier eg evt det? Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Sjøtunga Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 men kan t.d. Junkeren din Seilaren fraktast på ein båthengar bak ein vanleg bil eller må eg segle han heim? greier eg evt det? Han tilbød jo seilkurs inkludert i prisen. Kurset må da kunne avvikles oppover Vestlandskysten? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
alidal Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 (redigert) Fraktet denne på henger fra Ålesund til Bømlo. Den veier ca 1,5 tonn, dybde 1,25, lengde 20 fot. Fikk leid henger beregnet på seilbåt og trakk med en Mitsubishi L200. Det gikk veldig greit. Redigert 29.August.2009 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fjordÅl Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 men før eg kan kjøpe meg båt må eg få solgt den gammle så om nokon ha lyst på ein skibsplast sportsmann 14 m/ 40hk evinrude e da berre å sei ifrå Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Seilaren Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Båten kan helt sikkert fraktes på en spesialhenger... Men det er ikke en jobb for min bil... Båten veier 1400kg om jeg ikke husker feil. 90cm dyp (langkjølt) og 22 fot lang. Men det letteste er jo å seile den opp. Det kunne jeg eventuelt gjort selv også... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
fjordÅl Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 men som sagt er ikkje gammlebåtn solgt og har ikkje båtplass endå, men takk for tilbudet! kor lang tid trur du det vil ta å segle opp? Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Seilaren Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Har egentlig ikke peiling.. Men det burde gå helt fint på en uke hvis en kun seiler på dagtid... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Salt Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Til samanlikning: Bror min segla frå Sotrabrua til halvvegs inn i Førdefjorden; undervegs-tid 20 timar. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Fanafjord Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 En uke bør holde i massevis. Stavanger - Bergen klarer man grei på to dager. Bergen - Sognesjøen en dag. Sognesjøen - Leikanger to dager? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
fjordÅl Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 e da so langt ut fjordn? blir lite helgeturar ti kysten dao..... Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.