Jump to content

Øker andelen av trebåteiere?

Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Hei igjen

I år tok vi turen Haugesund-Ålesund med skøyta og aldri før har vi møtt så mange trebåter på sjøen. Vi møtte daglig minst en seilskøyte i tillegg til andre trebåter. Både motorskøyter, snekker, robåter og noen praktfulle blanke salongbåter.

Er dette bare en tilfeldighet for årets sommertur, eller kan det være at flere og flere etterhvert får tilbake sansen for en god trebåt? Er det noen av dere andre her som sitter med det samme inntrykket?

Det jeg til min store glede reggistrerer er at det stadig dukker opp helt unge folk som vil sattse på trebåt.

Ellers har jeg jo hatt en følelse av en viss forgubbing i trebåtmiljøene.

Det kan jo også ha noe med finanskrisen å gjøre...

Eldre trebåter er jo stort sett rimlige i annskaffelse, og ikke minst billige i drift...i hvert fall de fleste av dem.

Uansett - hyggelig er det :yesnod:

Helt enig med Wasco, prøve å ta vare på de som er allerede finnes er en god start.

Har selv en åpen tresjekte i Stavern. Her er det bra miljø og interesse for trebåter.

Legger ved noen bilder av "sjektekanalen" i Stavern. Litt dårlig bilder tatt med mobilen, men et flott syn med så mange trebåter :smiley:

dsc00482.jpg

dsc00483.jpg

dsc00484.jpg

dsc00485.jpg

Jeg ordla meg kanskje litt feil. Jeg mente ikke at det ble bygget flere trebåter, men at desto flere får øynene opp for de kvalitetene en trebåt har, at den ene etter den andre blir hentet frem fra glemsel og benyttet på sjøen av nye trebåteiere. Jeg synes også at det gjenspeiles på forumet her.

PS.Redigerte vekk en masse her for ikke å starte en diskusjon for eller mot trebåt igjen og spore av i egen tråd :wink: Beklager.

Nydelige bilder Mytsberg :smiley:

Redigert av Skjælø (see edit history)

Vet at det har vært en heftig debatt mellom eierne av disse "Staverns sjektene" hvorvidt de skal ha hvitmalt eller lakket dollbord. Hva synes brukerne av Båtplassen ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Bättre för tre att vara vitmålad om det e gjort på rätt sett.

Finare för ögat med lackade bord om det e pent utfört.

Så det e ju som att velga mellan pest o kolrea:)

Kann bli en heftig debatt detta som de sikkert fins ex antal meningar om:)

Jag är i alla fall för begge alternativ när det är utfört väl.

Jag startar en n tråd så tar vi debatten där :flag_sw::flag:

Redigert av lundberg (see edit history)

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Hei! Var nettopp på "Vervedagane" i Sagvåg, Stord. Flere flotte skøyter var samlet. Mye godlyd fra gamle motorer blandet seg med trekkspillmusikken. Trivelig tross dårlig vær.

Der hevder gamlekara at det melder seg flere ungdommer til kystlaget nå enn tidligere, noe som tyder på at interessen for trebåter er økende. Det er påfallende mange helt unge som har fått en gammel båt av bestefar som de vil ta vare på.

Vet at det har vært en heftig debatt mellom eierne av disse "Staverns sjektene" hvorvidt de skal ha hvitmalt eller lakket dollbord. Hva synes brukerne av Båtplassen ?

Det er vel ulike meninger om det som så mange. Kjenner ikke spessielt til denne båttypen.

Men på min båt har dollbord og akter dekk alltid vært hvitmalt.

Men jeg har jo en skummel plan om å fjerne den malingen og se hvordan det ser ut under.

... og ta flere bilder hvis dere vil se ? :smiley:

Klart det :yesnod:

Der hevder gamlekara at det melder seg flere ungdommer til kystlaget nå enn tidligere, noe som tyder på at interessen for trebåter er økende. Det er påfallende mange helt unge som har fått en gammel båt av bestefar som de vil ta vare på.

Fint at det er flere som har fått det samme inntrykket som jeg også sitter med :smiley:

Hei, Skjælø.

"Vervedagene" er et årlig arrangement i Sagvåg på Stord, der man viser kystkultur. Det demonstreres hvordan man bygde båter i gamle dager. En gammel skøyte som gikk i lokal melkerute (Fjellberg - Leirvik) vises frem under restaureringsarbeid. Man viser gammel oppgangssag, bekkoking og plankestiming, repslaging, osv. Det stilles ut nybygd "Oselver", og det er treff for gamle trebåter, (Flere flotte skøyter møtte opp). Det arrangeres tur med seilskøyta "Seladon". Museum, loppemarked og kafe' hører med. Alt skjer i et autentisk miljø der Ottesen Skipsbyggeri en gang holdt til.

Jeg har ikke link, men Sagvåg Kystlag har hjemmeside: www.sagvaagen-kystlag.no Der finner du flere opplysninger.

Jeg tok en del bilder, men har ikke enda bestått baatplassens intelligenstest å legge ut bilder her. :blush: Du kan gjerne få dem hvis du har en e-post.

Flotte bilder fra vervedagene :wink:

Det var nevnt i en annen tråd (husker ikke hvor) at det kanskje var tid for en trebåt-tråd slik som trawler-tråden og lignende. Ble dette gjort eller eksisterer det en slik tråd fra tidligere? Det hadde jo vært interessant å se hvor mange (få?) vi er som har trebåter, hvilken type båt det er osv. De som har prosjekter kan jo også linke til egen tråd i trebåt-tråden? Det er jo kjapt gjort å opprette en slik tråd, men dumt hvis den allerede eksisterer og det bare er meg som ikke kan finne den :wink:

Tror ikke det finnes en slik tråd.

Og jeg er enig i at det kanksje burde være en slik råd her på BP.

Vi trebåtfolk er jo en egen "rase" og snakker vårt eget stammespråk :yesnod:

Får vurdere dette utover ettermiddagen, og se om jeg ikke drar i gang en slik tråd.

PS Her er en noen flere bilder fra det samme stedet hvor vervedagene ble arrangert

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=59765

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...