Jump to content

Oppussings av Shakespeare 13 fot, diverse spørsmål

Paradoxo

Recommended Posts

Koselig båt du har fått deg. Den kan bli fin med litt stell.

Det første jeg ville gjort er å skrape vekk skitt og løs maling og få det rent. Så må vi be plastekspertene på forumet å trå til med gode råd om tetting og type maling, osv.

I en slik båt trenger du bare en av de minste lensepumpene til Biltema. Dersom du har heldekkende havnekalesje til den, behøver du ikke lenseautomatikk med flottør, bare en bryter og sikring.

Lykke til, og vis bilder etter hvert. Det er trivelig å se hvordan arbeidet utføres.

Au! Siste bildet viser en skade som må plastres. Går ut fra at det er fyllstoffet i dobbeltbunnen vi ser der. Her må det tørkes godt ut og plastres. Jeg drenerte ut 1,5 bøtte med vann fra dobbeltbunnen i en Selco 16 fot en gang. Løft bauen høyt og sørg for at evt. vann siver ut hvis det er noe. Men det er ikke noe stor greie å få ordnet dette.

Hei.. Jeg kjøpte ny/gammel motor til båten min med lang stamme og nå har jeg enda ett problem... Hvor fester jeg Gass og gir kabel.. og hvor fester jeg dødmannsknapp viss det går ann på en Yamaha 25dm 1980 tallet en plass... og er det noe løsning på åssen jeg får så jeg får styrt med ratt for den som var på båten er langt nede. (den stanga som kommer ut fra siden som skal festes på motoren. og er motoren for lang for båten?

sdc10837.jpg

sdc10838.jpg

sdc10839.jpg

Noen har skåret ut et stykke av dørkplata. Deg? Ser ut som om det er gjort for lenge siden. Du må regne med at alt av avstivninger laget av treverk er gjennomtrukket av vann. Samme med skummet. Dette gjør båten tyngre. Skal det blir bra må sannsynligvis alt av dørk og avstivninger fjernes og bygges opp på nytt. Dette er en stoor og relativt kostbar jobb selv om man gjør det selv. I ditt tilfelle, siden du ikke har erfaring, er nok det beste å bare la det være som det er.

Ta en titt på andre båter så ser du hvordan styring og kontrollkabler festes. Ser ut som om feste for styrekabelen står så lavt at det kan by på problemer, men vanskelig å si utifra bildet.

Ellers enig med de andre, akkurat den motoren kan du ikke bruke, MÅ være kortstammet.

skal vente til det tørker fordi det var en del vann der

Skal du støpe på treverket må det være helt tørt. Dersom finéren i stingerne (de langsgående 'bunnstokkene') er gjennomtrukket av vann vil det sannsynligvis lønne seg å fjerne den. Vil ta laang tid å tørke ut hvis det i det hele tatt lar seg gjøre.

Et mulig alternativ til å fjerne dem helt er å skjære av glassfiberen på toppen. Dette vil forkorte tørketiden drastisk.

Aller best er det å fjerne alt og så bygge det opp igjen med Divinycell (polyuretan skumplater) som kjernematerialet istedet for finér.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...