Jump to content

Ytre Hvaler - Norges første marine Nasjonalpark


roaldbj

Recommended Posts

Det er andre gangen i dag at baatplassen 'ramler frahverandre' og sletter alt jeg har skrevet. Men da skal jeg prøve en gang til:

 

Det skranglet av propellere på siden av Hulda. Med Honduras i tankene smekket jeg batteriet i apparatet og stakk hodet ut av luken. Der kom kustbevakningen, den som vanligvis ligger i Strömstad. Så kom Kostervåg. Deretter kom en kustbevakningen RIB som ikke hører til her. Ved siden av den en polis RIB med 2x300 hk Mercury, alle med øretelefoner og på alerten. Til slutt kom en polisbåt fra Göteborg. Duverden.

 

fintfolk_b_018.jpg

 

For at kosterfergene skal kunne komme inn til SPA-hotellet, har kommunen fjernet den ytterste seksjonen på bølgebryteren og parkert de båtene som lå der andre steder. Taua dem helt bort til gjestehavna i Strömstrad. Jeg tror jeg kommer til å stemme Rødt neste gang. Å holde dette showet her, som ingen gidder å se på, må ha kostet den blakke, svenske staten og folkhemmet et formue. Men om jeg stemmer Rødt, så hjelper vel det dårlig i Sverige. Det er kanskje like greit å stemme FRP.

 

Nå får Honduras se om han kan plukke ut noen royaliteter i fjerde ledd, eller annet fint folk.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilder fra nasjonalparkåpningsdagen - Skjærhallen på ettermiddagen:

 

img_1648.jpg

Fullt på torget; venter på (forsinket) båtfølge fra Strömstad.

 

img_1651.jpg

Fullt på Kollen også. Det er lagt ut ekstra bredde der C.R. lå og skal ligge, så hun kommer klar av moringskjettingene.

 

img_1655.jpg

Christian Radich er ganske svær i havna her i Verdens Navle

Kronprinsens banner i stortoppen.

 

img_1657.jpg

Norske og svenske redningsskøyter i diverse størrelser. Politibåter og KV-fartøy også.

 

img_1658.jpg

Brygga er ryddet, gammelbåten min (seilskøyte med kæll på bommen ved masta) og fiskesuppebåten "Merdø" er sperret ute - alle venter på...

 

img_1659.jpg

... de prominente gjestene.

 

img_1662.jpg

Tine Thing Helset spilte før og etter talene og seremonien.

 

img_1665.jpg

De kongelige og øvrige prominente gjester hadde egen tribune.

 

img_1668.jpg

HKH Kronprinsregent Haakon holdt åpningstale på norsk side.

 

img_1671.jpg

HM Kong Carl Gustav, HKH Kronprinsregenten, fylkesmann Anne Enger mfl på veg til videre aktiviteter.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kommer tilbake med litt bilder fra Strömstad 09.09.2009:

 

kosterhavet_nasj_park_090909_006.jpg

En blåsete dag, 12 m/s antar jeg på det meste

 

kosterhavet_nasj_park_090909_015.jpg

Christian Radic på det smaleste i Norskerenna, og en seiler som prøvde forkjørsretten, men motet sviktet

 

kosterhavet_nasj_park_090909_016.jpg

Staslig dame, selv om hun har mer bulker enn Hulda

 

kosterhavet_nasj_park_090909_021.jpg

Det skimtes en båt bak fergen, kortesjen ventet til fergen hadde passert

 

kosterhavet_nasj_park_090909_026.jpg

Og der er dronningen blant plankebåter, omkranset av los, kystvaker, politier og politihelikopter

 

nasjonalpark_090909_013.jpg

Hovedankeret, 1250 kg

 

nasjonalpark_090909_012.jpg

Kaffedreggen til Götheborg, 300 kg

 

nasjonalpark_090909_016.jpg

Kosedyret, som sikkert var ment å imponere i tidligere tider. Man skal huske på at svenskene hevder at skuta ikke er et nybygg, men en restaurering. Et eller annet sted inne i båten er en bit av den opprinnelige. Resten er bare restaurert rundt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...