Jump to content

Ytre Hvaler - Norges første marine Nasjonalpark


roaldbj

Recommended Posts

Jeg leser i siste nummer av Fjord og Friluft, tidsskrift for Oslofjordens Friluftsråd, at Ytre Hvaler åpnes som Norges første marine Nasjonalpark.

Selve åpningsdagen er fastsatt til 9. september og dagsprogrammet ser interessant ut.

Etter hva jeg forstår vil denne Nasjonalparken grense over til "Kosterhavets nationalkpark".

I tillegg vil jeg berømme spesialnummeret av Fjord og Friluft som gir mange nyttige informasjoner om den kommende nasjonalparken.

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg er kjempeflott. Men er det virkelig foerst naa at man faar dette? Har egentlig ikke tenkt paa det foer, men det er jo litt rart.

Skjaergaarden ... Har den vaert fritt vildt i alle aar, mens paa fjellet har man hvaert noedt til aa gaa paa taa i alle aar for aa ikke ramle inn i ett vaernet omraade.

Ok, saa er det en god del fuglefjell og slikt... men men

Per

Link to post
Share on other sites

Jeg er også glad for at dette naturperleområdet blir bevart for fremtiden slik at mange av oss og de som kommer etter oss får lov til å oppleve øyøområdet.

Fantastisk at svenskekongen kommer.

Vi må vel være fornøyd med at kronprinsen prioriteter åpningen.

Symbolsk sier vel Sveriges og Norges representasjon under åpningen noe om prioritering av miljøhensyn og allemannsretten?

Link to post
Share on other sites

Jeg leser i siste nummer av Fjord og Friluft, tidsskrift for Oslofjordens Friluftsråd, at Ytre Hvaler åpnes som Norges første marine Nasjonalpark.

 

Ytre_Hvaler_56674_L1DY21_125x94.jpg

 

Det var da merkelig....friluftsrådene kjempet jo mot utkastet til verneplan for ytre Hvaler....de vil jo lage en "fornøyelsepark" der ute med nasjonalparksenter, fortøyningbøyer, skilter og informasjon fordi vi i almuen ikke klarer å nyte naturen slik den er ...

 

Fra friluftsrådenes landsforbund høringsuttalelse:(fra Fylkesmannen hjemmeside):...Har forslag til endret ordlyd i forskriftsteksten ....... Behov for å styrke arbeidet med tilrettelegging og skjøtsel av naturvernområder og sikre friluftslivsområder. Forvaltningen av området må ha funksjon utover kontroll og overholdelse av regler. Aktiv tilrettelegging og positiv informasjon og veiledning til publikum er vesentlig. Et nasjonalparksenter vil være viktig for å kunne gjennomføre denne formidlingen.

(De hevder paradoksalt nok at de "Gir sin fulle støtte til planene om nasjonalpark i området" samtidig som de protesterer mot teksten i forslaget......de mener vel at de støtter planen helt bare de selv får "tilrettelegge" så mye de vil...)

 

I paragraf 3 i vernebestemmelsene kan det se ut til at naturen faktisk skulle vernes også mot friluftsrådets tekniske ingrep, men øvrige paragrafer har så masse hjemler for untak at og dispensasjoner at planen har liten verdi.

 

"§ 3 VERNEBESTEMMELSER

1. Landskapet og sjøbunnen

1.1 Vern mot inngrep i landskapet og på

sjøbunnen

a) Området er vernet mot inngrep av

enhver art, herunder oppføring av

varige eller midlertidige bygninger,

anlegg og innretninger, hensetting av

campingvogner, bobiler og maskiner,

brygger, utlegging av moringer og

bøyer, "

 

På fylkesmannens hjemmeside heter det om parken at : " Allmennheten skal gis anledning til naturopplevelse gjennom utøvelse av tradisjonelt og enkelt friluftsliv med liten grad av teknisk tilrettelegging."

 

Det spørs om fylkesmannen klarer å holde igjen Oslofjorden friluftsråds tekniske tilrettelegginger som feks. de ca 4 blå OFF bøyene i parken (Akerø, Utgårdskilen, og 2 på Tisler.)

Paradoksalt nok fører nok bare oprettelsen av av nasjonalparken til at siste rest av maritim ødemark går dukken på grunn av tilretteleggels. for bla annet ... vimpelmedlemmene som har betalt "bøye-avgift" til OF. Det er jo kommunene rundt fjorden som selv har skapt dette lobbyistorganet oslofjorden friluftsråd....så de er sikkert flinke til å få fram sine meninger......

 

240001.JPG

"§ 3 VERNEBESTEMMELSER ( som også gjelder ved Akerø):..."Området er vernet mot ........utlegging av moringer og bøyer"

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På dette nasjonalparksenteret blir det sikker en interessant uststilling som viser bilder av hvordan hvaler var før nasjonalparksenteret ble bygget.....

 

Ellers får man jo ikke en skikkelig glede av naturen hvis man ikke har store informasjonstavler som forteller om livet i sjøen med bilder av underlige skapninger som torsk og krabbe.....

...Så er det jo bortkastet å ligge å sole seg på disse glatte svabergene uten geologiske stier og skilt som bretter ut øyenes spennende geologiske historie.....men man kan jo slite ned granitten så det er nok best at man holder seg på friluftsrådet opparbeidede nasjonalparksti som naturligvis er tilrettelagt for turister med høye heler...helt ut på den ytterste nøkne ø.

 

Ellers er jo nasjonalparken av så stor nasjonal betydning at kystvakten blir nok et fast motiv i solnedgangsbilder....hvis det da blir lov å være der etter mørkeds frembrudd og utenom parkvaktenes åpningtid.

 

Alle som har besøkt naturparker i feks, danmark eller USA vet at naturomåder raskt kan minne om en krysning av Frognerparken og Disneyland...når parkforvalterne får slippe løs.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neste helg bør fuglene i Ytre HValer nasjonalpark trekke til syden eller ta en langhelg på Tjøme for på en tid av året da det vanligvis ikke er et menneske å se i skjærgården blir det som et direkte resultat av verningen et spetakkel uten like. Øyvandinger, regattaer, rockekonserter, seilskuter, redningsøvelser, leirliv, presse, ministre...."alle" er der når startskuddet 5 september går for dette viktige naturvernprosjekt som sikre at fugl, fauna og planteliv blir vernet mot menneskelig aktivitet.

 

Alle baatplassenmedlemmer som er opptatt av verningen av sårbart maritimt miljø, bør fyre opp de 2 x250 hk de har bak på hekken å suse ut blant holmer og skjær for neste helg blir det naturvernfest med naturvern-byråkratene .

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/aktuel....html?id=574346

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neste helg bør fuglene i Ytre HValer nasjonalpark trekke til syden eller ta en langhelg på Tjøme for på en tid av året da det vanligvis ikke er et menneske å se i skjærgården blir det som et direkte resultat av verningen et spetakkel uten like.

Det er vanskelig å ta alvorlig innlegg som kommer fra en helt anonym person. Men det er klart det kan være behagelig å utnytte baatplassens mulighet til å være helt og aldeles anonym hvis man kommer med store påstander.

 

(Forresten er september en måned da mange båtfolk i lokalmiljøet er ute på helgeturer.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med roaldbj her at det er flott at dette blir bevart for fremtiden og gjort til najsonalpark... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å ta alvorlig innlegg som kommer fra en helt anonym person.

Du kan trøste deg med du ikke er alene om denne tanken her på forumet....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er også glad for at dette naturperleområdet blir bevart for fremtiden slik at mange av oss og de som kommer etter oss får lov til å oppleve øyøområdet.
Jeg støttet fullt og helt det oprinnelige forslaget til nasjonalpark, men i høringsrundene har tilsynelatende verningen forvitret på bekostning av organisert masseturisme med nasjonalparksenteret som senter for morroa.

Spørmålet er hva som egentlig er igjen av dette jomruelige øyområdet når det er ferdig tilrettelagt for turister. Hvis friluftsrådet mente alvor med naturvernet burde de som en symbolk handling på åpningdagen ha fjernet sine egne blå bøyer fra nasjonalparken i henhold til "§ 3 VERNEBESTEMMELSER :..."Området er vernet mot ........utlegging av moringer og bøyer"

 

Fantastisk at svenskekongen kommer. Vi må vel være fornøyd med at kronprinsen prioriteter åpningen.

Ja flott , men programmet ellers har et inhold som jeg forbinder mer med fornøyelseparker enn nasjonalparker.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hendelsene overføres på nett-tv.

 

Bilder fra Skjærhalden i formiddag:

img_1639.jpg

"Christian Radich" ved gjestebrygga

 

img_1642.jpg

Kronprinsregenten på veg til "Christian Radich"

 

img_1645.jpg

"Horn Flyer" må hjelpe "Christian Radich" rundt. Kronprinsbanner i stortoppen.

(og gammelbåten min i forgrunnen til venstre)

 

Jeg skal prøve å legge inn flere bilder i ettermiddag.

 

(redigert: link for nett-tv rettet)

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

De som vil følge med kan også gå inn på Trudelutt sin hjemside, velge "Været" og "Skjærhalden". På denne værsiden kan man velge kamera nederst på siden og man får et webbilde fra Skjærhalden gjestehavn som oppdateres.

 

Fant ikke direktelinken i farten. Lars har jo Copyright også på link til andres sider :rolleyes::wink:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Direktelink til værsiden min og også til været i Skjærhalden, er ingen hemmelighet.

 

Værsiden min finnes her

Været Skjærhalden er her

 

Om en times tid setter vi oss i bilen med retning Son og en uke i båten!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå skrev jeg en hel masse, og så forsvant hele greia. Baatplassen er representert i Strömstad i dag av en vimpe- og flaggløs Hulda. Må se å få fikset det der.

 

nasjonalpark_090909_005b.jpg

 

Ellers så er det mye kommers her. Miljvernministermøte på SPA-hotellet i går. Politi til vanns, på land og i lufta. Norsk og svensk kystvakt. Sistnevnte prøvde å sperre veien for meg da jeg skulle inn til bryggen min. De kjente trolig igjen Hulda, det er ikke så mange av den, og de har tidligere vært borte og tittet.

 

Nå skal jeg ut på stan og ha meg litt reker.

 

Forresten artig å se Christian Radic komme gjennom Norskerenna. Kan komme tilbake med bilder hvis interessant.

Link to post
Share on other sites

Ser svenskene åpner ild mot Christian Radich. Håper hun legger bredsiden til blåser svenskene tilbake over grensa :flag:

Hvor mange kanondekk har CR egentlig å by på....

 

OK, var kanskje å ta i litt... :wflag:

 

Håper det svenske kongehuset er representert ved "Madde". Legg gjerne ut noen bilder av henne også. Eneste svenskene har å by på som er verdt å importere... :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dere får vente til i morgen. Jeg har glemt snutten til kameraet som jeg brukte til å ta de fleste bildene med. Noe svensk kongehus har jeg ikke sett snurten av. Var en tur borte på festplassen for en liten stund siden. Der sto det fire tjeier på scenen og kauka et eller annet. Jeg kjøpte reker og pils, med kuling inn fra siden som nogo attåt. 60 spenn for litt over fire reker, og en liten flaske pils. Gikk bort på Kaffedoppet og fikk et skikkelig måltid for omtrent samme prisen. På veien tilbake hadde tjeierna tydeligen skreket seg hese, for da var Skjærhalden på storskjerm. 14 svensker i Strömstad glodde på noen hundre nordmenn i Skjærhalden.

 

Men nå sitter jeg ombord. Det er 27,5 grader inne, jeg har funnet frem en boks Heineken med dugg. Dessuten kom det skranglende ut en skvett gjenglemt ankerdram fra i sommer. Tenk å glemme noe slikt!

Link to post
Share on other sites

Håper det svenske kongehuset er representert ved "Madde". Legg gjerne ut noen bilder av henne også.

Det var nok bare HM Kongen fra det svenske kongehuset.

Jeg legger noen fler bilder fra Skjærhallen i en annen melding. Fullt av folk, flott stemning.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...