Jump to content

Plastlegging av trebåt. Er dette virkelig så galt.


pe_ha

Recommended Posts

Meiner du at vi som har plast under båten ikkje kan reise ut på havet ein uversdag pga materialet er forringa/svekka. Trudde det var slik at plasten var med og forsterka eg da, hvis dette var gjort skikkelig.

 

Trehesten, det blir for enkelt å trekke en slik konklusjon, nei det er ikke det jeg mener, det jeg mener er at noen av de av dere som har plastret slitne trebåt skrog har strukturelle svakheter i konstruksjonen som plastlaget på utsiden hindrer dere ifra å kunne vite om har forværret seg siden dere plastret båten, jeg sier ikke at DU eller at alle med plastet båt har det.

 

Du sier også "dett var gjort skikkelig" hvem vet om det har vært gjort skikkelig, og dersom båten var for dårlig stand til å kunne brukes som trebåt, så er det vel en indikasjon på at hun trenger litt mer enn bare plast på utsiden???

 

De som er usikre på hvilken stand båten sin er i bør jo holde seg vekk fra "storhavet" inntil de er klar over hvilken stand deres båt er i, uansett hvilket materiale båten er bygd av, men vet "menigmann" nok om båt til å kunne vite om den er strukturelt sunn?

 

Men for å ta teorien litt videre, still deg ett enkelt spørsmål, dersom du i teorien, demonterer spantene dine og løfter ut bunnstokken fra innsiden. Vil da båten din være like sterk som den var konsturert for opprinnelig? (som ny trebåt) hvis ikke, så kan det faktisk være så ille som at båten din er tett opptil så svak som om du gjorde akkurat dette, da det i værste fall er plasten som holder spanter og bordgangene dine på plass, få noen bråttsjøer over dekk og hele dritten klapper sammen idet dekksbjelkene dine ikke lenger har feste i skroget da det er råte i overgangene eller selv er råtne. Du har ikke visst dette fordi du har hatt en fin tett båt, både fra regnvann og fra sjøen og antatt at båten er sunn og frisk.

 

Still deg gjerne videre spørsmål, hvordan står det til med bordgangene, spantene og dekksbjelkene dine egentlig. Og hvor langt hadde egentlig båten forfallt når den ble plastret, var kjølboltene hele og fine uten slark i veden de gikk igjennom? Dersom det er en stund siden båten ble plastret, hadde det kanskje vært en ide å "prøveborre" i kjøl\spant o.l . Benytt ett spunseborr, merk av distansen du skal borre (sett innenifra: gjennom spantet og ut til innsiden av der glassfiber\epoxy eller polyester eller hva man nå brukte for å plastre. Dersom innholdet i spunsen du borret ut kommer ut myk i enden så har du jo en god indikasjon på at det IKKE står så bra til. (husk på å lime tilbake nytt virke i hullet)

 

Mange gamle båter, ikke bare trebåter, sliter av råte i bærende konstruksjon, være seg trevirke som kjernemateriale i glassfiber sandwitch konstruksjoner etc. Noen merker dette i overbygg ved at dekk, tak o.l begynner å gi etter. Merker man det på ett plastet skrog i vanlig bruk? Jeg er ikke overbevist om at man gjør det. Da kan det å komme ut for grov sjø forværre ting veldig fort og ett stygt havari kan bli utfallet.

 

Så med alt som har med sjø og gjøre, better Safe than Sorry!

 

 

Mvh

 

Champagne

Link to post

For og seie det slik.Hadde aldri kjøpt denne båten hvis eg ikkje var sikker på at kjøl og spant var rimeleg fri for råte. Eg var heldigvis i denne situasjonen at det var noken som hadde litt peiling på trebåt som sjekka dette, han grein litt på nesa når det var plastlagt under vannlinja, han tok dei prøvene for meg heldigvis. så er rimelig sikker på at den er råtefri, men ein kan ikkje vere heilt sikker uansett for skjulte feil og mangler, Sjekka og dette når jeg hadde denne båten oppe nå for eit par uker siden fann ingen feil. Så har egentlig ikkje noke problem med dette ang og ta båten ut i rom sjø, men eg vil no alltid ha dette i bakhodet så det blir fulgt med på med falkeblikk. Men tar eg heilt feil og båten er pillråtten så er sognefjorden veldig dyp :lol:

Redigert av trehesten (see edit history)
Link to post

Trehesten, båten din høres ut som har vært inspisert nøye både ved kjøp og regelmessig (ref: par uker siden) Nå ved å være bevisst på dette potensielle problemet, og med jevnlige inspeksjoner, så har du mulighet for å finne ut av om noe er på vei til å skje med båten din, og på den måten holder skuta di seg sikkert oppå og ikke under sognefjorden for mange år fremover.

 

 

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Trehesten, båten din høres ut som har vært inspisert nøye både ved kjøp og regelmessig (ref: par uker siden) Nå ved å være bevisst på dette potensielle problemet, og med jevnlige inspeksjoner, så har du mulighet for å finne ut av om noe er på vei til å skje med båten din, og på den måten holder skuta di seg sikkert oppå og ikke under sognefjorden for mange år fremover.

 

 

Mvh

Champagne

 

He He. Får satse på det . En ting til, Båten din er en perle. var inne og såg på siden om båten din,Ser du veit kva du snakker om.

Link to post

Spennende tråd!

 

SKal selv i gang med å plastre min dorry om ikke lenge (når "arbeidsdagen" snart er slutt...), og har innhentet en masse info om dette. På svenske sider har jeg funnet mye nyttig. Selv har jeg kun tenkt å plaster opp til vannlinjen. (har gode referanser på hvordan dette skal bli og gjøres).

 

Er i gang med å grafse/slippe den opp med en slik: 16-350_l.jpg

 

Viktig mtp. godt feste dette vist nok.

 

 

Alternativet blir å droppe båten og prosjektet. Blir for omfattende og resturere med tre etc. Og ikke minst for dyrt. Plastring er ganske rimlig, og enda rimligere da jeg får polyster og duk til innkjøpspris av en slekting. Han skal også hjelpe meg med jobben, han har et langt liv med erfaring fra slikt gjennm jobben sin.

 

Var selv veldig skeptisk til slik plastring, men er blitt overbevist om at det funker helt fint om man gjør en god jobb- Treverket kan fremdeles oljes fra innsiden.

 

Noen kompremiser må man gjør når man ønsker en romslig og stor båt til en rimlig penge. Synes også det er spennende å sette i gang med en slik jobb.

 

 

Og skal forøvrig ærlig innrømme at kjøpe av dorryen var et feiltrinn! (heldigvis var det ikke store pengene som var innvilvert i den handlen..)

Men ikke f**n om jeg skal gi opp! Mye prestisje som stårpå spill (kan nesten høre dem som går forbi; "den kommer nok aldri på sjøen igjen") Vel, her skal det i det minste gjøres et ærlig forsøk. :smash: :smash:

 

 

 

:ghost:

Link to post
Skall man plasta en trebåt så skall den va frisk i skrog o riktigt torr.

Vi slipa ner till trerent o lät båten stå i minst ett år med god luftning.

Sedan vette vi tret tikligt med styren o låt det herda innan vi la första duken.

Det var för att minnemera risken fär slepp.

Vi la sedan minimum 10 lag med 450g duk o gjärna 15-20 i isbeltet.

 

Detta gjorde vi mest för att få en båt somm man kan misshandla i isen vid vinterfiske.

O det blev i det flesta fall bettre isbåtar en mordena plastbåtar.

 

Her spriker det mye i forholdt det hva andre har gjort og erfart. Alså 10, 15-20 lag med duk er overkill på en slik båt som jeg har. Skal heller ikke på noe isfiske ved nordpolen eller andre steder....

 

3-4 lag holder bra til en fritidsbåt. Og det trenger ikke nædvendigvis være veldig mye råte for å velge en slik løsning.

 

Lufting i 1 år er bare tull, da må man i tilfelle ha båten inne i stabil temp og fultfuktigeht. Denne prosesen går fort om man hjelper til litt.

 

Slike historier om likkiste etc. blir bare fjas og tull! Finnes haugevis med eksempler på at det holder bra om jobben er gjort bra. Og har sjeden eller aldri hørt om noen som har død pga. av at dem hadde plasttert trebåten sin.

Link to post

Hei Blacki, og takk for sist.. :yesnod:

 

Jasså du skal i gang å plastre Dorryen din...

Jeg skjønner jo at du har falt ned på denne avgjørelsen.

 

Det kan jo argumenteres for og imot denne metodene. Men til syvende og sist så står du igjen med et av to valg, og da skjønner jeg at du velger som du gjør.

 

Når jeg spøker med at jeg heller vil legge båten min på St.Hans bålet en å plastre henne inn. Så er jo dette en spøk. For virkeligheten er jo ikke slik.

Det er som kjent ikke lov å brenne gamle båter lenger. Det er heller ikke lov å senke dem på havets dyp.

Å kvitte seg med en gammel båt er både dyrt og tidkrevende.

For å kvitte seg med en gammel båt, skal den "parteres" og leveres som spessialavfall. Og for dette avfallet skal du betale pr kilo. For en båt som veier noen tonn, kan dette fort bli en kostbar opplevelse.

 

Alternativet er da å plastre båten, og få den på sjøen.

 

Men jeg er jo glad for at du bare skal plastre henne under vannlinja.

Lykke til

 

Kanskje jeg tar meg en tur opp og ser på prosjektet ditt en dag.

Link to post

Plastbelegging av en gammel trebåt er da ikke så ille som mange her vil ha det til.

Tviler på at det er råte som gjør at folk plestlegger, er vel heller natinger eller sprekker i bord.

Hvis plastleggingen er riktig utført og tykk nok hadde ikke jeg vært redd for og lagt ut i dårlig vær med den, er bedre med en solid båt som er plastet enn en trebåt med tynne og slitte eikereimer(spant). En klinket trebåt tåler heller ikke så mye juling før det kan bli sprekker(sterkere plastbelagt???).

Min far har en 1950modell båt som tidligere har vært brukt i merkevesenet, båten er kravellbygd 32fot og plastbelagt 6lag i sidene og 12 lag i bunnen, skulle likt og se den plastbåten som er like tykk i bunnen som den. Den båten ble plastbelagt på grunn av natingene, og treverket er akkurat like fint som nytt, denne båten ble plastet for ca 20år siden og den har virkelig fått mye juling. Plastbåter som er produsert i de siste tiårene er støpt med sprøyte og der vil ikke plasten bli like tykk alle steder, tidligere ble polyester og duk rullet ut i formene og en hadde full kontroll over tykkelsen på skroget.

 

Hvor tykk er bunnen og sidene på en fabrikkbygd båt???

 

 

Jeg personlig liker best ren plastbåt men har full forståelse for at folk velger og forlenge livet til båtene ved hjelp av plastbelegging.

Link to post

Rota vist litt i ett vepsebol haer :lol:

 

Hvis man stoeper inn raate, saa ber man jo om problemer. De baatene som jeg nevnte i starten, ble plastet paa grunn av sprekker i de fleste bord. Baatene hadde ligget for lenge paa land. Hadde sansynelig hvaert lettere og billigere aa bygge nye en aa skifte stort sett all bord gang i disse. Saa da mener jeg at plasting er et bra alternativ hvis man vil paa sjoen i overskuelig framtid. Et lite tips... Polyester gaar ikke noe saerlig bra sammen med tjaere/bek rester.... :smash: :smash:

Per

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...