Jump to content

Mercury 80 hk 1978. Olje i vannet når jeg kjører i tønne.

Leven

Recommended Posts

Hei igjen.

Jeg har et spørsmål vedrørende min gamle Mercury 80 1978 modell.

Mens jeg venter på nye hydraulikkslanger til PT så har jeg kjørt motoren litt i tønne.

Det blir liggende igjen ganske mye svart olje (nesten klumpete) i tønna. Jeg har kontinuerlig vann rennende så oljen renner bort når jeg stopper motoren og lar vannet renne litt.

Når jeg så kjører videre s kommer oljen tilbake. Kan vel ikke være olja til undervannshuset?? da denne ikke er svart?? Har dette noe med evt for mye olje i bensin? Har kjørt 2% på tanken men burde jeg kanskje gå ned til 1%??

Noen som har noen lignende erfaringer eller tips til hva det kan være??

2 taktsolje skal meg bekjent gå uforbrent gjennom motoren, så i teorien kan det jo være det. However, med 2 % innblanding skal det vel store mengder drivstoff til før det kommer i slike mengder jeg ser for meg at du beskriver.

De gangene jeg har opplevd olje i mengder fra motoren er ved oppstart på våren etter at den har stått med konserveringsolje i (etter at røyken har lagt seg).

Det kan jo være en ide å sjekke giroljen når du først har tilgang til tappeskruen.

En salig blanding av olje, sot og alt annet drit som motoren fører med seg gjennom eksosen og ut i vannet. Er som det skal være... :cool:

Girolje gir ikke svarte oljeflekker i vannet. Det er svært sjelden girolje lekker ut, det vanlige er at vann kommer inn.

He he.. Høres betryggende ut. Jeg håper at det er slik det skal være. Men sjekker og bytter gearolje i morgen for sikkerhets skyld..

Bedre føre var enn etter far??!! eller noe sånt.

Kommer om kort tid til å legge ut bilder av båt og motor i en egen tråd. Har kjøpt denne båten billig og skal om en mnd tid sette den inn for å ribbe alt pusse og lakke osv.. Så for vi se hvordan det blir seendes ut.

Båt er 1979 Norkapp som det satt en 55 Evinrude.

Jeg har prøvd følgende motorer på den.

- Yamaha 40 1979.. Anbefales ikke

- Yamaha 55 1980.. Grei motor men savnet litt trykk i bånn

- Chrysler 70 1973.. Råsterkt beist som er sykt stor og har en morsom lyd, men tørst som pokker

Har nå til slutt landet på en 1978 80hk Mercury som går veldig fint. Den er nyoppusset og lakkert, så jeg håper den vil stå i stil med båten.

Takker for innspill

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...