Jump to content

Må treverket være helt tørt før det behandles med Owatrol?

Wasco

Recommended Posts

Skal i gang med å mette innsiden av skroget i forpiggen med Owatrol.

Men så har jeg vasket for å bli kvitt støv og gammel skitt.

Med det elendige været vi har her borte tørker et sakte.....

Det er nå 3 dager siden jeg vasket, men enda er det ikke skikkelig tørt.

Spørsmålet er om Owatrol virker slik at det presser ut fuktigheten. Eller om jeg rissikerer å forsegle fuktigheten inni treverket hvis jeg begynner behandlingen før det blir skikkelig tørt.

Det er selvsagt D1 det er snakk om

Redigert av Wasco (see edit history)
Jeg har hørt motsatt av det som blir sagt her. I hvertfall når det er snakk om treverk under vannlinjen, som har trutnet av vannet. Vannet har da åpnet porene i treverket, og det blir lett match for oljen å ta vannets plass i treverket...

Jeg mener også å ha hørt dette...

Men var ikke sikker på om jeg hadde missforstått..

Det er riktig dette, Owatrolen fungerer best når den får lov til å presse ut og erstatte plassen til vannet som står i bordet. Uansett om det er over under vannlinje eller dekk\overbygg.

Dersom man tar ett fullstendig uttørket bord og pensler med owatrol, så risikerer man at det ikke vil svelle tilbake eller sveller ekstremt sakte til sin orginale størrelse dersom du sjøsetter etter at Owatrolen har tørket. Da har Owatrolen blokkert deler av gangene i trevirket sånn at vannet ikke når "hele bordet". Så det er altid bedre å begynne en ny owatrol behandling på høsten når båten har den maksimale svellingen.

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Jeg mener nå at olje er olje til en viss grad, men hørte for mange år siden en teori om at linolje+terpentin har tykkere viskositet enn det Owatrolen har, noe som gir Owatrolen evne til å trenge lenger inn i trevirket (dersom det er passasje i bordet) enn det linoljen gjør.

Vel vitende om dette, og for å ikke høres ut som en vandrende Owatrol reklame,... har jeg alikevel byttet fra å være en ihugga Finn Wang \ Owatrol mann til å bytte til linolje i denne runden med restaurering, jeg syntes ikke at Owatrolen gav meg noe særlig effekt på overbygg og dekk, da de lakk mer og mer etter ti år med owatrolering, det kan tenkes at råten ombord hos meg i overbygg og dekk hadde gått for langt for at Owatrolen skulle "funke" for på skroget mitt som også er owatrolert er det helt strøkent (med untak av akterspeilet som var råttent under vannlinjen.)

Mvh

Champagne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...