Wasco Startet 1.September.2009 Del på Facebook Startet 1.September.2009 (redigert) Skal i gang med å mette innsiden av skroget i forpiggen med Owatrol. Men så har jeg vasket for å bli kvitt støv og gammel skitt. Med det elendige været vi har her borte tørker et sakte..... Det er nå 3 dager siden jeg vasket, men enda er det ikke skikkelig tørt. Spørsmålet er om Owatrol virker slik at det presser ut fuktigheten. Eller om jeg rissikerer å forsegle fuktigheten inni treverket hvis jeg begynner behandlingen før det blir skikkelig tørt. Det er selvsagt D1 det er snakk om Redigert 1.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
PIPaulsen Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Etter min erfaring på furudekket mitt på skøyta for noen år siden vil jeg anbefale deg å vente til det er tørt. Jeg fikk gråaktige flekker der det ikke hadde tørket. Og resultatet ble så som så (mindre pent). Måtte ta det på ny igjen neste år. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Wasco Svart 1.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2009 Nå er det estetiske aspektet egentlig ikke noe problem her. Jeg skal jo uansett legge ny garnering i forpiggen. Så det eneste jeg er begymret for er om D1 forsegler fuktigheten inn i treverket... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
marexkaren Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Det heiter vel det at den fortrenger/erstatter fuktigheita, men trur det at du ikkje burde gjere det mens det enda var fuktigt. Du får vel ikkje metta treborda slik som du burde når det er tørt Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Lars Hansen Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Jeg har hørt motsatt av det som blir sagt her. I hvertfall når det er snakk om treverk under vannlinjen, som har trutnet av vannet. Vannet har da åpnet porene i treverket, og det blir lett match for oljen å ta vannets plass i treverket... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2009 Jeg mener også å ha hørt dette... Men var ikke sikker på om jeg hadde missforstått.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 (redigert) Jeg har hørt motsatt av det som blir sagt her. I hvertfall når det er snakk om treverk under vannlinjen, som har trutnet av vannet. Vannet har da åpnet porene i treverket, og det blir lett match for oljen å ta vannets plass i treverket... Jeg mener også å ha hørt dette...Men var ikke sikker på om jeg hadde missforstått.. Det er riktig dette, Owatrolen fungerer best når den får lov til å presse ut og erstatte plassen til vannet som står i bordet. Uansett om det er over under vannlinje eller dekk\overbygg. Dersom man tar ett fullstendig uttørket bord og pensler med owatrol, så risikerer man at det ikke vil svelle tilbake eller sveller ekstremt sakte til sin orginale størrelse dersom du sjøsetter etter at Owatrolen har tørket. Da har Owatrolen blokkert deler av gangene i trevirket sånn at vannet ikke når "hele bordet". Så det er altid bedre å begynne en ny owatrol behandling på høsten når båten har den maksimale svellingen. Mvh Champagne Redigert 1.September.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marexkaren Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 (redigert) Fanken blir alltid nedstemt eg Låner tråden din litt eg wasco, gjelder det for linolje og??? tenkte litt på overbygg da Redigert 1.September.2009 av trehesten (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 1.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2009 Fanken blir alltid nedstemt eg Vi må nok finne oss i å bli nedstemt både jeg og du når slike tungvektere som MY Champange kommer på banen... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
marexkaren Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Skal bort i båten min og ta meg ein ankerdram sjølv om eg ikkje har anker, bare for og dempe skuffelsen Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Jeg mener nå at olje er olje til en viss grad, men hørte for mange år siden en teori om at linolje+terpentin har tykkere viskositet enn det Owatrolen har, noe som gir Owatrolen evne til å trenge lenger inn i trevirket (dersom det er passasje i bordet) enn det linoljen gjør. Vel vitende om dette, og for å ikke høres ut som en vandrende Owatrol reklame,... har jeg alikevel byttet fra å være en ihugga Finn Wang \ Owatrol mann til å bytte til linolje i denne runden med restaurering, jeg syntes ikke at Owatrolen gav meg noe særlig effekt på overbygg og dekk, da de lakk mer og mer etter ti år med owatrolering, det kan tenkes at råten ombord hos meg i overbygg og dekk hadde gått for langt for at Owatrolen skulle "funke" for på skroget mitt som også er owatrolert er det helt strøkent (med untak av akterspeilet som var råttent under vannlinjen.) Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Her er en god link som blant annet omhandler spørsmålet olje/fuktighet osv. http://home.c2i.net/cmotorba/FAQ.htm Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Champagne Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Vi må nok finne oss i å bli nedstemt både jeg og du når slike tungvektere som MY Champange kommer på banen... Skal du begynne å tyne meg for vekta mi også nå Wasco ... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2009 (redigert) Skal du begynne å tyne meg for vekta mi også nå Wasco ... Nå tenkte jeg mest på den "tunge" erfaring og kunnskap du sitter inne med jeg da.. PS..takk for den linken Skjælø. Mye å lære der... Redigert 1.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.