Jump to content

Puss av trebåt (færing)

oyfa

Recommended Posts

Hei, jeg er er fersk båteier som ønsker å få min færing i fin stand. Etter det jeg kan se er båten lakket på utsiden og trærebredd innvendig. Har begynt med å skrape båten, samt pusse den på utsiden. Hvor mye bør jeg pusse ? Bør all lakken vekk, eller holder det med en enklere variant?

Videre har jeg en gammel Evinrude Lightwin 3HK som jeg ønsker å kunne bruke. Hvilken løsning er å anbefale på en spissbåt?

Legger ved noen bilder:

dscf4573_large.jpg

dscf4577_large.jpg

Hei, Oyfa! Velkommen til forumet. :seeya:

Trivelig å se at det blir flere med trebåter på forumet. Du har fått deg en fin tradisjonell robåt. Og den er jo til å ro da, men om du skal ha påhengsmotor på denne, så bør du kanskje lage deg et stativ av metall og feste det forsiktig så du ikke ødelegger treverket. Stativet blir da litt på siden av akterstevnen slik at man får plass til å snu motoren for å bakke. (Hvis du da ikke har gear med revers). Noen skrur på en stor klamp av tre, men det ser stygt ut, synes jeg.

Er den lakkert? Eller oljet? Det med å pusse helt ned er jo litt av en jobb, men er treverket fint trenger du bare å matte ned lakken.

Lykke til! :smiley:

Hei, Oyfa! Velkommen til forumet. :seeya:

Trivelig å se at det blir flere med trebåter på forumet. Du har fått deg en fin tradisjonell robåt. Og den er jo til å ro da, men om du skal ha påhengsmotor på denne, så bør du kanskje lage deg et stativ av metall og feste det forsiktig så du ikke ødelegger treverket. Stativet blir da litt på siden av akterstevnen slik at man får plass til å snu motoren for å bakke. (Hvis du da ikke har gear med revers). Noen skrur på en stor klamp av tre, men det ser stygt ut, synes jeg.

Er den lakkert? Eller oljet? Det med å pusse helt ned er jo litt av en jobb, men er treverket fint trenger du bare å matte ned lakken.

Lykke til! :smiley:

Hei og takk for svar! Båten er lakket. Jeg har skrapet og pusset lett over (med eksentersliper og 100-papir). Hvilken type lakk kan anbefales og hvor mange strøk? Ellers har båten to-tre små sprekker (har ligger tørt opplagret på land noen år), der den største er 3-5mm bred. Vil dette trutne når båten får ligge på vann ?

Selvfølgelig skal den primært brukes til roing, men den gamle evinruden (ca 60-modell og i meget god stand) fortjener å bli brukt! Slik ser den ut: Evinrude Lightwin

Blir nok ikke sjøsetting før til våren.

Hei!

Vanskelig å si hva som bør gjøres med sprekk på 3-5 mm. uten å se det. Er dette midt i bordgangen og begrenset lengde, og ikke fare for at sprekken kan utvide seg til kanten av bordet, så vil det trolig trutne. Dersom det er fare for utvidelse setter man gjerne på en bot, en kobberplate, på innsiden for å holde sprekken sammen. Det gjorde man helst når båten hadde trutnet mest mulig og det likevel var lekkasje.

Når det gjelder lakk vil du få like mange typer som du får svar. Alle har sin favoritt. Jeg har brukt flere typer, men det er en stund siden min siste trebåt. Tror det var Jotun Clipper den het. Her får ekspertisen trå til. Og jo flere tynne strøk desto finere blir det nok.

Evinruden er jo en klassiker! Den bør du ta vare på. Jeg hadde en 69 mod. Mercury 40 Hk. på en 16' Selco en gang.

Hei og velkommen til forumet...

Jeg er ihuga trebåt entusiast og synes alltid det er spennende å se at noen går i gang med å puss opp gamle trebåter.

Du skriver at båten er lakker.

Er du sikker på dette?

Det er ikke lett å se forskjell på en båt som er blitt behandlet med fek. Owatrol og en båt som er lakkert.

Men har du sikkre opplysningr fra tidligere eier om at båten er lakkert?

I så fall burde du finne ut hvilken type lakk han har brukt.

Jeg synes skroget ser veldig mørkt ut.

Uten å være sikker, kan det være at den er blitt satt inn med tretjære, Linolje og terpentin. Dette er en gammel "oppskrift" som ble mye brukt før i tiden.

Siden den også er tjærebredd på innsiden, noe som også er en gammel teknikk, så er det mye sannsynlig at også utsidn av skroget er blitt behandlet på "gammlemåten"

Men så over til hva du bør gjøre.

Det er ikke nødvendig å skrape helt ned til treveket.

Det kan du gjøre hvis du vil gjøre en skikkelig og grundig jobb.

Det du kan gjøre er å pusse ned slik at båten blir matt, og så kan du fek bruke Owatrol eller Clipper. Dette er ikke lakk, men oljer. Alikevell vil resultatet bli en blank og fin overflate.

Grunnen til at de ferreste bruker lakk på skroget, er at lakken blir hard og dette kan fort føre til krakkeleringer, hvor vann kan presse seg inn og skad båten.

Oljer, som fek Owatrol eller Clipper har en høyrer viskonsitet som det heter, og er mer "bevegelig"

Siden jeg kjenner best til Owatrol, så annbefaler jeg dette.

Matt ned skroget.

Gå over med 2-3 strøk D1. (Les bruksannvisningen på boksen)

Til slutt gir du båten 2-3 strøk med Owatrol D2, og båten får en blank finish.

Hva du bør gjøre med de sprekkene får vi komme tilbake til etter hvert... :yesnod:

Jeg synes skroget ser veldig mørkt ut.

Uten å være sikker, kan det være at den er blitt satt inn med tretjære, Linolje og terpentin. Dette er en gammel "oppskrift" som ble mye brukt før i tiden.

Siden den også er tjærebredd på innsiden, noe som også er en gammel teknikk, så er det mye sannsynlig at også utsidn av skroget er blitt behandlet på "gammlemåten"

Takk for utfyllende svar Wasco. Nei, jeg er ikke sikker på at den er lakket. Er enig i ditt resonnement med at båten nok er behandlet på "gammelmåten".

Bør man olje helt opp til ripa - også der det er malt tidligere? Tenkte å gi de malte områdene et par strøk med maling etterhvert.

-oyfa-

Hei...

Du kan godt bruke Owatrol D1 også der du skal male etterpå

Alt treverk har godt av olje...(med unntak av noen eksotiske tresorter som er veldig oljerike i seg selv)

Det eneste du må huske på er å tørke bort rester av D1 som ikke har trekt inn i treverket. Hvist ikke blir dette liggend som en "film" og når dette herdes, forhindrer det at malingen får feste.

Ellers kan du jo prøve "gammelmetoden" du også.

Det er mye rimligere en Owatrol og Clipper.

Men nå er jo ikke dette store båten, så det blir ikke så stor prisforskjell

Lykke til

Gratulere med fin båt! En fin, liten spissing - fra Rana?

Har hatt mange færinger (og noen seksæringer og firroinger) og steller stort sett med robåter. Slik gjør jeg:

1. Innvendig og utvendig i bunnen bruker jeg Black Varnish, noe stinkende svineri, steinkulltjære, giftig som bare det, men bra for båtbunnen. Utvendig legger jeg på noe groehindrende bunnstoff ("kobberstoff") hvis båten skal ligge lenge på sjøen (men hvis den er oppe hver måned og på land minst en uke, er dette unødvendig)

2. Over vannlinjen utvendig og over tiljene innvendig bruker jeg Dekksolje, som er en blanding av tretjære, soppdreper og alkydolje. 2-3 strøk gir en ganske blank overflate - men som ikke er så veldig sterk. Etter mye bruk kan derfor deler av båten utpå høsten bli litt grå og avslitt, men dette er ikke farlig, og Dekksoljen har den store fordel at man kan føre på ny på våren, etter kun litt grønnsåpevask og nesten ingen skraping. Tidligere brukte jeg gjerne tretjære blandet med rå linolje og soppdreper; har også brukt ren tretjære som måtte varmes opp, med tjærespannet i vannbad, og fare for fyr i tjæren. En del styr, altså, men svært tradisjonsrikt og "riktig"! God lukt!

3. Motorisering: Har prøvd div metoder for dette; planke over båten og ut på siden er stygt og farlig og gjør båten skeiv, trekantet kasse med bunn på siden gjør også båten skeiv, begge disse måtene gjør at propellen kommer opp av vannet når båten ruller (f. eks. når man møter bølger fra motorbåter eller i vindsjø), motorfeste (nesten) bak på bakstevnen kommer for høyt og propellen kommer opp av vann når båten stamper (båtbølger, vindbølger). Alle disse metodene gjøtr motorutsetting tungt og farlig, og det er besværlig å betjene motoren.

Så jeg har landet på motorbrønn; en kasse inni båten, festet tett til båtbunnen, og det lille sykket av bunnen inni brønnen skåret ut slik at motoren kan settes ned her (bunnstykket lager jeg til et bunnlokk i brønnen). Dette har jeg prøvd på 2 seksæringer, 3 færinger og en tiæring, og det har på alle vært gode greier! Motoren bekvemt inni båten til manøvrering og stell, propellen alltid i vannet, og meget effektiv fremdrift! En del litt vanskelig snekring av brønnene, men ikke uoverkommelig!

Vanligvis har jeg hatt lengde til å sette motorbrønnen i bakskuten (bak bakerste tofte); dette var trangest i en liten Standebarmfæring. Jeg ser av bildene at i din spissing er bakskuten så kort og skarp, at det neppe er mulig å sette motorbrønn her; den bør nok stå i bakrommet (rommet mellom midtre og bakre tofte) Riktig utformet blir det mulig å ro her selv om her står motorbrønn. Men siden jeg aldri har satt motorbrønn i en liten spissing før, kan jeg ikke i farten si nøyaktig hvordan en slik bør plasseres og utformes.

4. Styring: Et ror er nyttig, og ganske nødvendig når man kjører med motor. Et sideror er mye enklere å lage og mye tryggere å sette ut og ta opp, enn et stevnror. Roret lages av en planke 48x148 ("2x6 tommer"), underhengeslet av en gjenget stang, finer og snor, og overhengslet av et lite byggebeslag, en bit stevnjern og noe snor. Til å manøvrere roret, er det fint med en rorpinn på tvers inn i båten fra roret, og en styrvol fremover i båten til å svinge rorpinnen med.

5. Sprekker i bord: Det er lurt å la dem trutne sammen så noenlunde. Den eldste metoden deretter, er å klinke på en passe bred trefjøl over sprekken på innsiden av båten, med strie eller annen grov tekstil under, gjennomtrukket av tretjære.

Men vi er blitt mer moderne: På alle robåter jeg har reparert, har jeg med mangeårig, eksellent resultat bruk 6 mm finerlasker over sprekken på innsiden, med et godt lag fibermasse/tak-kitt under (viktig med fibre iblandet "gugga"; dette mangler i f. eks. "Farm"). Laskene er skrudd fast med tynne, selvgjengende skruer. Når det fortsatt holder etter 20 år, er jeg fornøyd!

Lykke til!

(Nevnte jeg mulighetene for å seile....?)

Redigert av roeren (see edit history)

Godt du kom på banen her roeren... :yesnod:

Du sitter inne med mye kunnskap og erfaring på dette området.

Men ut fra bildene å dømme, tror du den mørke fargen på skroget skylles behandling med tretjære?

Håper tråstarteren ikke har noe imot at jeg "låner" denne tråden litt, for jeg har noen spørsmål som jeg håper roeren kan hjelpe meg med.

For det første. Det du kaller Dekksolje. Er det et produkt du får kjøpt ferdig blandet, eller er det noe du mikser sammen?

Hvis dette er noe du selv blander, kan du fortelle hva alkydolje er, og hvor en får tak i dette.

Jeg holder selv på å skrape innsidig skrog på båten min. Det var opprinnelig dekket med Black Varnish, blymønje og maling. Så er spørsmålet hva jeg skal sette det inn med nå. Jeg er jo opptatt av å bevare trestrukturen, så jeg har i utgangspunktet tenkt på Linolje/terpentin vaianten.

Men er også veldis nysgjerig på tretjære.

Finnes det utlike typer tretjære?

Har hørt om Svensk tretjære, også kalt Rød tretjære. Er det slik at denne har et mer rødlig skjær, og dermed ikke blir så mørk?

Her er skutesiden jeg skal behandle.

Har bare skrapet ned til vannlinja, og skal ta resten når jeg får båten på land og den får tørke litt.

Under dekk vil det ikke bli skrapt.

Skal også pusse bort litt mer av Black Varnish restene på spantet

aaaa_105.jpg

Først det første, jeg er veldig imponert over kunnskap og respons ang. mine spørsmål. Takk for det! Mye inspirasjon og mye kunnskap å ta til seg.

Gratulere med fin båt! En fin, liten spissing - fra Rana?

Båten er fra Rana ja!

Har selvfølgelig ikke noe i mot "lån" av tråden. Som dere sikkert skjønner har jeg selv ikke mye kunnskap om trebåter, men er derimot meget interessert i kunnskap og tips.

-oyfa-

Jeg er jo også i og for seg "nybegynner" i dette faget. Det er bare halv annet år siden jeg fikk min første trebåt.

Men i løpet av denne tiden har jeg lest og sugd" til meg alt jeg har kommet over av kunnskap og erfaring.

Grunnen til at jeg stiller noen spørsmål til roeren, er at jeg er veldig opptatt av å ta vare på gamle traddisjoner...

Også elsker jeg lukta av tjære, Linolje og terpentin.... :giggle:

Dekksolje: Dette er et produkt som kan kjøpes under dette navnet; lages av Gjøco, på Sunnmøre, tror jeg. Alkydolje er en bestanddel i mange moderne malinger - men jeg vet ikke nøyaktig hva dette egentlig er.

Fargen på skroget i spissinga til oyfa: Nei, jeg tror ikke dette er tjære; heller en aller annen slags olje (Owatrol e.l.)

Behandling av treverket i båten din, Wasco: Terpentin og linolje er for så vidt OK, men jeg ville altså heller brukt Dekksolje.

Tretjære finnes i flere utgaver, ja. Det er en viktig forskjell på milebrent tjære og retorte-utvunnet tjære, som enkelte malingfabrikker kan tilby; milebrent regnes som bedre. Bl. a. kan denne kjennes på at overflaten er sterkere, slik at man kan trykke den litt ned med fingeren når man trykker på den. Men jeg vet ikke nøyaktig hva som er den kjemiske forskjellen; antar at i en torvdekt mile forsvinner enkelte fraksjoner i harpiksen i veden ut som gass; disse blir antakelig stengt inne av retorten.

Joda, "svensk tretjære", "finsk tretjære" og "russisk tretjære" er kjente begreper, også rødtjære (på Agder gjerne kalt "rø´tjærre", med svært kort -ø-lyd). Men jeg tror at bare tjæren er milbrendt og ikke for mørk, er den riktig bra.

I eldre tid snakket de om ikke mindre enn 13 (tretten!) grader av tjære; "nr 1." var den lyseste, som kom først ut av milen, etter vannet; dette var "medisinsk tjære" og ble solgt på apotekene i små flasker. "Nr 13" var nærmest helt svart, fordi det var mye aske i den, og den kom sist ut av milen. Så dette med tjærebrenning er en hel vitenskap, som jeg bare vet litt om.

Bruker man Dekksolje, får man den gode tjærelukten - og samtidig lettvint påføring på båten. Ren tjære må ofte varmes opp for å bli lettstrøket; det hjelper selvsagt også å blande i den vegetabilsk ("amerikansk") terpentin (som ofte kommer fra Kina!), evt også linolje. Når smøringen er tørket på båten, er overflaten sterkere på Dekksolje enn på tretjære.

For noen år siden brukte jeg en del "Imprex" tretjære; denne var svensk og ganske lys.

Jeg fortsetter å låne denne tråden litt jeg

Har lest litt på nettet nå om Dekksolje, og det høres bra ut...

Men et spørsmål til. :giggle:

Er denne dekksoljen helt fargeløs?

Spør om dette fordi jeg også har pusset ned skottet til styrhuset.

aaaa_063.jpg

Men her vil jeg ikke ha denne lyse fargen...

Hadde egentlig tenkt å beise for å få en litt mørkere farge....

Helst noe lignende den beisfargen jeg har inne i styrhuset.

oppussing_008.jpg

Gjøko dekksolje er gamleErik sjøl på boks. Etter å ha pussa ned 50 strøk av dette gromset som var påført over 10 år, kommer jeg aldri til å anbefale det til noen. Det er definitivt tjærestoff som bygger sjikt i denne olja, og det blir noe orntli griseri, bruk heller ren type olje, eksempelvis Interpreg, Owatrol, clipper, Edeltreolje (lokalt produkt fra Karmøy, men meget bra).

Med vennlig hilsen

PIP

Owatrol og Clipper kjenner jeg jo til...men det er litt for "moderne" for en nostalgikker som meg.. :yesnod:

Det vi si jeg bruker Owatrol på utsiden av skroget.

Men Edltreolje høres jo spennende ut, og særlig hvis det er et lokalt produkt fra Karmøy....

Ved siden av å være håpløs nostalgisk, er jeg selvsagt ihuga lokalpatriot

Redigert av Wasco (see edit history)

Jeg bruker bare interpreg på skøyta. Det er et "gammelt" produkt fra Internasjonal og fungerer meget bra for mitt vedkommende. Owatrol har jeg brukt på mahognybåten med greit resultat. Edeltreolje er et produkt som er utviklet av en lokal garasjeportprodusent (som holder til på Bø) og er laget på lika basis som owatrol med D1 og D2, men gir et bedre resultat. Jeg solgte tidligere maling og lakk, og den olja var vel noe av det bedre jeg har vært borti.

Det eneste som var litt dumt på den tiden, var at den ble kun ble solgt i 1 litere, mulig de har endret på dette nå.

Med vennlig hilsen

PIP

Vell oyfa, håper ikke du blir helt forvirret av dette... :giggle:

Men du skjønner sikkert at diskusjonen rundt bevaring og stell av trebåter er en hel videnskap.

Og ikke minst, det finnes knapt to trebåt entusiaster som er enige om hva som er best.

Men lykke til i valg av metode og framgangsmåte.... :flag:

Hehe, ja føler jeg har en bratt læringskurve hva angår trebåter :yesnod:

Ikke helt bestemt på hva jeg lander på, men nok av gode forslag i denne tråden.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...