Jump to content

mye eksos fra en sabb ford2728 180hk turbo diesel


kaptein jack sparrow

Recommended Posts

når jeg starter båten så e det veldig mye eksos. det lukter brent på en måte av esosen. selv når motrn har blitt varm e det fremdeles mue eksos og den klarer ikke og få mere enn knappe 2000 omdreininger. for og få rett tempratur på motorn så må jeg kjøre med mye turtall.

har noen andre vert bortig samme problem eller noe liknede. hadde vert greit og vite kor jeg skal begynne og lete etter feiln.

Link to post
Share on other sites

Du må begynne i riktig ende:

 

Har den hatt det korrekte maxturtallet tidligere?

Hvis ja, har du gjort noe med båt/motor siden dette?

Lenge siden den var reingjort i bunnen?

Hvis nei, hva sier forrige eier om problemet?

Dieselfiltre inkl. forfilter er skiftet og vannutskiller tømt?

Det renner godt med diesel fra tanken når du åpner på luftingen på forfilter?

Sort røyk på fullt turtall?

 

"Puffer" det mye røyk ut når du tar av oljepåfyllingen?

 

En start....

Link to post
Share on other sites

for og få rett tempratur på motorn så må jeg kjøre med mye turtall.

Det hadde vert enklere å svare om du hadde skrevet hvilken temperatur du får og hva turtallet er når den er rett.

 

For lav temperatur kan tyde på at termostaten er slitt (lekker), det er gjerne slikt som skjer når de blir gamle.

Link to post
Share on other sites

Av og til undrer jeg meg over hvorfor emner stenges, når jeg synes emnetittelen er fornuftig, men nå undrer jeg meg på hvorfor dette emnet ikke stenges.

 

Hva er "mye eksos"? Det er vel ikke noen god beskrivelse av et problem. De fleste motorer gir fra seg 30-40 kg eksos per kg brennolje de forbrenner. Når noen sier at motoren gir ut mye eksos, lurer jeg på hvordan de har målt eksosutslippet.

 

Kanskje mener de ikke mye eksos, men mye av noe som er i eksosen? Karbon f.eks. (sot), eller blårøyk (smøreolje) eller hvitrøyk (vann, eller mens motoren er kald, uforbrent brennolje).

 

Hva er det emnestarter har observert mye av her? Hvis problemet er godt definert, er det større mulighet for at noen kan gi fornuftige råd.

Link to post
Share on other sites

når motorn går for fult skal den opnå 2450 omdreininger og tempratur på ca 80gr. 80 gr opnår æ når æ kjører på 1900-2000omdreininger. når jeg kjører på mindre turtall eller bare bakker detter tempen ned til ca40gr. den har hvit eksos når jeg starter og den blir svartere jo høyere turtall jrg får, og da lukter det brent olje av eksosen.

ringen som klemmer turboen sammen gikk av for en stund siden. den reparerte jeg og brukte tetteband får å få det tett. har etterfylt ca 1l olje iløpet av sommern. men det ser æ på som normalt i forhold til kor mye båten har vert brukt. ellers er det ikke gjort noe med motorn siden den ble satt ut i vår.

Redigert av kaptein jack sparrow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vet ikke sikkert om den fikk 2450 omdreinger før det sjedde med turboen. men merker at båtaen ikke klarer og komme opp i samme hastighet nu iforhold til tiligere i sommer da på ca 2000 omdreininger, som æ har som marsfart. har aldri prøvd og kjøre på fult turtall. men når ringen på turboen gjikk av så sota den ned hele motorn. har tatt motorvask og finner ingen lekasjer på turboen. og turboen hører jeg at virker fint. når motoren står i fri får æ 3000 omdreininger uten problem, eneste problem da e svert svart eksos.

Redigert av kaptein jack sparrow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville ha sjekket hvordan den ser ut under før jeg hadde begynt å bruke penger har selv ført båter med Fordmotor som ikke klarte mer enn såvidt 2100 på fullt før slipping og alt ok etterpå.......

Klarer du å snurre rundt turboen for hånd når motoren står stille (gjem nøkkelen i lommen)

Link to post
Share on other sites

ringen som klemmer turboen sammen gikk av for en stund siden. den reparerte jeg og brukte tetteband får å få det tett.

 

 

Kan dette ha skadet eksosturbinen ??

 

Har opplevd dette selv..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

En ting du skal gjøre før du setter i gang med en hel masse er å sjekke tomgangsturtallet (mye diskusjon her på båtplassen om hva det er for noe).

Når motoren har blitt varm setter du gearkassen i fri og dernest gir du full gass. 2728T skal oppnå 2900rpm på full gass uten belastning.

 

Får du ikke dette turtallet så er noe galt (det høres ut som det er noe galt her uansett).

Problemet ditt kan slik jeg ser det ligge flere steder, men det er først og fremst 2 ting som utmerker seg(det er ikke luftfilter på disse motorene så det er utelukket).

 

1.Turbo med enormt mye avleiringer er vel det første jeg tenker på (mye diesel og lite luft blir sot) eller en lekkasje i pakkningen til turboinnfestingen. (den slangeklemmen du nevner er bare mellom turbo og trakten på inntaket av luft)

2.Det andre kan være problemer med dysene. Jeg hadde en knekt styrepinne på en av dysene. Sjekk denne tråden

 

Redigert: Så nå at du hadde fult tomgangsturtall. Ingen lekkasjer på turbo og den går fint rundt. Da heller jeg til at du legger inn et bilde av "eksosen" før du begynner. Disse motorene ryker en del og grunnen til det er at de går kaldt fordi man har laget en by-pass på kjølingen ved termostaten som er nesten like grov som der termostaten sitter. Sjekk også dysene om du har tid til det. Det er aldri bortkastet.

 

 

HER er bilder av en dysefeil på 2728T

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...