Tromsværing Startet 4.September.2009 Del på Facebook Startet 4.September.2009 Brukt Kad43, totalt ca 1200 timer. Nyinnkjøpt bat med Kad43, kjørt ca 30 timer. Fyllt på ca 1/2 liter kjølevæske. og nivåstanden er tilbake til minimum. Det er ingen vann i olja, kan ikke så langt se lekkasje ifra motor. Men det er så trangt så trangt. Noen som har ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.September.2009 Del på Facebook Svart 4.September.2009 Har du normal temperatur, sånn rundt 85 grader? Pga at kjølevesken utvider seg når den blir varm vil motoren "kaste av seg" overflødig kjøleveske. Kanskje er det denne motorens naturlige nivå du har nå. Dersom nivået ikke synker ytterligere vil jeg tatt dette med ro. Det du kan gjøre er å stikke plastslangen på "overløpet" på ekspansjonstanken ned i en flaske. Dersom du deretter fyller på en halvliter kjøleveske vil du etter å ha kjørt motoren varm sansynligvis ha en halvliter kjøleveske i denne flasken. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tromsværing Svart 4.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2009 Temp på motoren er helt ok. Skal sjekke dette med å putte overløpsslangen opp i ei flaske. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.September.2009 Del på Facebook Svart 4.September.2009 Korrekt som brigg sier.. Hvis du har varmtvannstank montert så blir volumet av kjøleveska for mye. Ekspansjonstanken på vp er for små så når du når drifttemp så kaster den ut veske til den er ca tom Ser det godt på mine da jeg har to motorer.. den med varmtvannstank montert til kaster ut væske og vil ligge på bunnnivå i ekspansjonstank. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tromsværing Svart 4.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2009 Kan bekrefte at jeg har varmtvannstank. Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 4.September.2009 Del på Facebook Svart 4.September.2009 Frostveskelekkasje på alle kad motorer er et kjent problem. Finner du frostveske i bunn av båt, kan det være lekkasje fra eksosmanifold. Du kan lokalisere denne type lekkasje ved å inspisere st.b side av motorblokk under eksosmanifold. Finner du spor av hvit loddrette spor ned mot bunnpanne, er sansynligheten stor for lekkasje i pakninger mellom topplokk og eksosmanifold. Frostveske på ferskvannside sirkulerer mellom eksosmanifold og topplokk via ekstra løp i eksospakninger. K.K Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 Det kan lekke mange steder. Men det er ingen grunn til å bekymre seg før man vet at det er en lekasje. Med oppsamling av vann fra overløpet på ekspansjonstanken har man kontroll på hva som kommer denne veien, og dermed kan man avdekke om det faktisk er en lekasje. Og dersom man samler opp vannet fra overløpet slipper man å tørke opp dette under motoren. Renslig og greit. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tromsværing Svart 16.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2009 Nivået på frostvæske i ekspansjonstank lå lenge ca. 1 cm under minimum merket. Har de siste dagene kjørt motoren ca 5 timer, variabelt turtall, normal motortemp. Og idag sjekket jeg ekspansjonstanken TOM. Reiser og blir borte i 14 dager. Vannet kommer ikke ut gjennom overløpet. Får ikke tid til å sjekke mer nå. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 Har du byttet kjøleveske nylig kan det hva vært luftbobler i kjølesystemet som lurer deg. Hvis ikke har du sansynligvis en lekkasje et sted. Jeg ville først funnet ut om kjølevesken lekker ut av motoren eller om den forsvinner over i sjøvann/eksos. En måte å gjøre dette på er å legge aviser under motoren for så å se om/hvor disse blir våte ved kjøring Det er en fordel om det er rent under motoren. Sjekk også for lekkasje på sløyfa til/fra varmtvannsberederen. Dersom du finner at det drypper et sted bør du kunne lokalisere lekkasjen. Ofte er kjølevannslekkasjer lett kjennelige pga avleiringene etter frostvesken som danner seg på slike steder. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Thorlyn Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 Lekasje i Toppakkning er ikke uvanlig etter noen timer desverre. Disse motorene begynner ofte og lekke kjølevann ut bak varmeveksler.. Altså mellon topp og blokk bak veksleren. Ved lekasje der er den nesten umulig og lokalisere siden det lille vannet som lekker fordamper ved drift. Hvis du kommer til og får lyst bak veksleren så ser du med en gang avleiringene som brigg referer til. Denne lekasjen er typisk desverre men trøsten er at den sjelden sender vann inn i oljesystemet og medisinen er Ny Topppaking av forsterket modell .. Snodig at VP alltid har 100 vis av versjoner på delene sine før de finner den rette.. men klart det er billig for de og la forbrukerne ta seg av testingen og regningen Nei Jeg liker ikke VP selv om jeg har det selv. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Victora III Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 Hadde samme motor for en del år siden med samme problem. Der var det en begynnende toppakninglekkasje. Er det hvite striper langs blokka trenger du ikke være i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Tromsværing Svart 18.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2009 Hvor på blokka fant du stripene. Høyre, venstre side, fram eller bak? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 (redigert) Hvis vannet synker til minimum, men ikke lavere, skal det være slik. Blirt det borte som sådann ra eksp. tanken er noe galt. Samme på bla KAD44. redgiert: så ikke innlegg 8 før nå, sorry.. mvh bavaria32sport Redigert 18.September.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Thorlyn Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 (redigert) Varmeveksler ligger på styrbord side av motor. Lekasje oppstår ofte i bakant mellom topp og blokk der. Kikk ned ved turbo og fremover hvis du kommer til. Hender de lekker på babord side bakant også (bak Ladeluftkjøler). Redigert 18.September.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Havbein Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Det samme skjedde med meg med en KAD43 2000 mod. Måtte skifte toppakning etter 3 år. Vanskelig å lokalisere lekkasjen i begynnelsen, men det ble større etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Da var jobben med å lokalisere vannlekasjen fra motor igang. pakningene mellom topp og eksosmanifoil så ok ut, så da er det bare å bestille topp pakning og div pakninger ett par timer til en annen kveld så er toppen av løftet av eksosen med turbo på. skrudde også av dyserørene mens dem hang sammen, har også planer om å løfte topploket med ladeluftkjleren på, så får se om det går greit. Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Hei. Når motoren er kald skal nivået i ekspansjonstanken være på den laveste streken i tanken og når motoren er varm stiger nivået til det øverste merke. ( Det er derfor det kalles ekspansjonstank). Så dersom du fuller opp til øverste streken når motoren er kald vil det på grunn av ekspansjon renne over når motoren er varm. Prøv å legg nivået på nederste streken og kjør en stund dersom det da minker vann på motoren har du sansynlig en lekkasje. Sjekk pakning mellom turbo og blokka den er et kjent problem. Nb. det er normalt at det forsvinner litt væske på en 30-50 timer pga. fordamping. Har selv 2 Kad 44 hvor nivået på kalde motorer står på nederste streken. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Hei. Tar du av toppen, så husk nå endelig å slipe den... Ja du må ta ventiler ol også, men da jeg fikk utført overhaling på mine 42 maskiner i 2008, ble dette ikke gjort... Lagde en tråd på BP ang denne jobben og var såre fornøyd. Det jeg ikke har orket å meddele BP's medlemmer før nå, var at jeg måtte ta begge maskinene en gang til i år Begge toppene lakk som siler og hadde da bl.a, ødelagt huset til oljekjøleren, og den fantes ikke kun i løs utgave.... 18.000 båtpenger takk.... Det hele endte opp i en stor jobb, og det var her dette med dysene kom opp.. Har nå skiftet alle dysene på begge maskiner, og en MASSE andre ting, røk på 140.000 monetas, og ja maskinene går som en drøm, men med alle de penge jeg har brukt for å få maskinene strøken, retting av mekanikeres feil, ja kunne ha kjøpt nye maskiner... Konklusjon, ta jobben med å slipe toppen og ventiler ol, om ikke koster deg dyrt når den igjen ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Tromsværing Svart 30.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Hei. Hos meg var det o-ring mellom termostathus og sirkulasjonspumpe som lekket. Vanskelig å finne ut av feilen. O-ringen var skikkelig deformert/krympet etter 10 års bruk. Vanskelig å bytte, men med lite grann tålmodighet, så gikk det. Nivået i beholder fryseveske konstant etter dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Da er ny pakning på og motor satt sammen igjen bare å vente til våren for å få sjekket att allt er tett og i orden. så tydlig slitasje i pakningen ved kjølevannskanaler mot styrbordside. kan vel regne med att den andre motoren begynner å lekke etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Får komme med tilbakemelling. allt er nå helt tett, kjørt ca 30 timer tenker jeg.toppene til volvo skal helst ikke planes, og volvo sa de aldrig hadde opplevd att de var skjeive om de ikke var kjørt sinnsykt varme. kostnaden var 3000kr for pakningsett og en del timer jobb. skiftet samtidig foringer på styrearmene på drev da det nå var veldig lett å komme til, når topp var av, jeg løftet av eksosmanifoilen med turbo på og toppen med intercooler på, når det skjer på andre motor, vil det vel gå på halve tiden. ble også anbefalt pakningstoff på begge sider av allt av pakninger. Sitér dette innlegget Link to post
eiju Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Har idag fått kjølevannslekkasje på vår KAD 43. All kjølevæske i kjølen. Ser ut til å lekke bak reimhjulet i senter i front på motor, der hvor vv.tank er koblet på. Er vel der pumpen sitter? En akseltetting el.? Kan det være o-ringen Tromsøværing refererer til? Meget takknemlig for svar Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Du har kaputt intern vannpumpe.. VP har kommet med forberdring på denne da lagrene ryker og gjør så det pisser kjølevæske. hvis du kjenner på reimhjulet så slarker det nok bra.. Lett jobb gjort på et par timer og bytte denne.. koster vel rundt 4000 mener jeg Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tromsværing Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Jeg ville først byttet oringen her. Min ble helt tett etter dette :) Vanskelig å lokalisere hvor lekkasjen var. Det var Ytterbø, i Ålesund som tipset meg om denne pakningen. Koster bare noen få kroner. Men du må være akrobat for å få byttet denne, Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
eiju Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Kan du forklarer hvor o-ringen sitter, og hva som må av? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.