Jump to content

Volvo Penta Kad43 lekker kjøleveske


Tromsværing

Recommended Posts

Først må det tappes av noe kjølevann. Ta av toppen på termostathus merket nr 17 på tegningen.

Dersom uttak til varmtvannsbereder så må nok denne også tas av, for å lette monteringen. Skru opp boltene merket nr 4 (2 stk). Da vil termostathuset kunne fjernes. O-ringen som jeg nevner ligger under termostathus. merket nr 6. Anleggsflaten hvor o-ringen ligger må gjøres ren. Sannsynlig en god del rust her. Legg inn flaten med fett, både på pumpedel og termostathus del. Deler som bør kjøpes er. Oringer nr 3 (968927 - 2 stk) og Oringen som lekker nr 6 (3583913 -1stk).

Under monteringen må hylse mot eksosmanifold først monteres, så må termostathus lirkes (lirkes på) Her er problemet med O-ringen smøyes på. Jeg brukte tynt skrujern (som jeg filte av de skarpe kantene på) og dyttet oringen inn. Føl med fingeren om oringen sitter som den skal. Få hjelp av noen med tynne fingre å kjenne gjennom termostathuset. Såvidt komme til. termostathus.jpg

Link to post
Share on other sites

Lommelykt og et lite "ikke-skarpt" vinkeljern, f.eks en lang umbrako nøkkel er fint for å dytte pakningen på plass fra innsiden. Sånn jeg gjorde det ihvertfall :-)

På min ene KAD32 var pumpen gåen. Teori på hvorfor pupen ryker: Når man strammer reimene etter bytte/kontroll skal de draes til med et moment. Dette er faktisk ganske lavt (35-40NM), og pumpen vil slites raskere hvis dette trekkes til for mye. Reimene skal også trekkes til i en viss rekkefølge.

 

Mengden vann som skal tappes er ca -7 liter

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis all kjølevæske er i bunnen av båten, lekker det vel ikke i det lille hullet basert på mengden :-) Men på vannpumpen, de gummipakningene som Tromsøværing nevner, der er det såpass med trykk at det kan lekke mengder.

 

Eller tar jeg grundig feil?

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Dropp og ta av toppen av termostathuset og løsne heller slangen inn på hus og ta ut de to boltene i framkant. da fjerner du lett hele temostathuset og kommer fint til.. husk vær nøye og sjekk lagrene dine i pumpa og bytt hvis i tvil. Det er helt korrekt som bavaria 32 sport sier.. ofte er det ukjyndig bytte av reimer som bidrar til skjevdrag på lagerhuset og dermed kaputt pumpe.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det betyr at lagrene dine er bra. Gå inn på http://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=227

bestill dette settet og be han om å sende med pressverktøyet for tettingen, info finner du i volvo manualen på https://baatplassen.no/i/topic/16443-volvo-penta-3x4x300-serien/ . Følg med når du demonterer pumpen og gjør det i omvendt rekkefølge når du setter den sammen igjen.

Link to post
Share on other sites

Bestemte meg for å kjøpe en byttepumpe. Kr 3800,- +++

Men nå er vi ihverfall klar for ferie om 1 uke.

Fikk med nye bolter for å feste reimhjulet til pumpen, men disse var for korte(30mm) brukte de gamle (40mm), skal ringe imorgen å spørre hva dette betyr.

Alt så tett og fint ut.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
Cathrine. skrev On 6.11.2011 at 19.41:

Da er ny pakning på og motor satt sammen igjen :thumbsup:

bare å vente til våren for å få sjekket att allt er tett og i orden.

så tydlig slitasje i pakningen ved kjølevannskanaler mot styrbordside.

kan vel regne med att den andre motoren begynner å lekke etterhvert :confused:

 

20111101266.jpg

 

20111105267.jpg

 

20111105268.jpg

Hei. 

Er det kurant å gjøre dette selv?

aldri demontert dette, men er da noe skrukyndig ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, jeg har en KAD43 98mod som også lekker kjølevann, ganske mye og, ca 0,5 -1 liter i timen. vannet er brunt også.  Motor kokte rett etter jeg kjøpte båten i sommer. Rustfargen er sikkert fordi forrige eier har bare brukt vann uten glykol.  Jeg ser at det er en rustbrun stripe ned på styrbord side av blokka, under ekspansjonstank.  Tror ikke den lekker, så det er et annet sted det lekker.... men hvor??  noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde lekkasje (rustbrun farge også, men det var pga det var noe rust på blokka, ikke pga selve kjølevannet). Lekkasjen var bak på styrbord side, men jeg klarte ikke nøyaktig å lokalisere den kun ved øyesyn. Hadde samme lekkasjemengde som deg når jeg marsjet på rundt 2900/3000 omdr. Ved lavt turtall var det ikke så mye lekkasje. Hos meg var det toppakningen som måtte byttes (de skiftet også for sikkerhetsskyld pakning til eksosmanifolden når de først hadde av alt). Hadde for øvrig ikke problemer med temperatur, men jeg måtte riktignok fylle på ny kjølevæske ganske ofte ved mye gange.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...