Tromsværing Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Først må det tappes av noe kjølevann. Ta av toppen på termostathus merket nr 17 på tegningen. Dersom uttak til varmtvannsbereder så må nok denne også tas av, for å lette monteringen. Skru opp boltene merket nr 4 (2 stk). Da vil termostathuset kunne fjernes. O-ringen som jeg nevner ligger under termostathus. merket nr 6. Anleggsflaten hvor o-ringen ligger må gjøres ren. Sannsynlig en god del rust her. Legg inn flaten med fett, både på pumpedel og termostathus del. Deler som bør kjøpes er. Oringer nr 3 (968927 - 2 stk) og Oringen som lekker nr 6 (3583913 -1stk). Under monteringen må hylse mot eksosmanifold først monteres, så må termostathus lirkes (lirkes på) Her er problemet med O-ringen smøyes på. Jeg brukte tynt skrujern (som jeg filte av de skarpe kantene på) og dyttet oringen inn. Føl med fingeren om oringen sitter som den skal. Få hjelp av noen med tynne fingre å kjenne gjennom termostathuset. Såvidt komme til. Link to post
Windy37GM Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 (redigert) Lommelykt og et lite "ikke-skarpt" vinkeljern, f.eks en lang umbrako nøkkel er fint for å dytte pakningen på plass fra innsiden. Sånn jeg gjorde det ihvertfall :-) På min ene KAD32 var pumpen gåen. Teori på hvorfor pupen ryker: Når man strammer reimene etter bytte/kontroll skal de draes til med et moment. Dette er faktisk ganske lavt (35-40NM), og pumpen vil slites raskere hvis dette trekkes til for mye. Reimene skal også trekkes til i en viss rekkefølge. Mengden vann som skal tappes er ca -7 liter mvh Bavaria32sport Redigert 25.Juni.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
cosmo Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Lekker det ut av det lille hullet i under kant av pumpen er det ikke o-ringen. Snakk med Ytrebø og han låner deg verktøyet for å presse i ny tetting i punpa. Det eneste du trenger er en lagerpresse og kjøpe repsett av han. Link to post
Windy37GM Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Hvis all kjølevæske er i bunnen av båten, lekker det vel ikke i det lille hullet basert på mengden :-) Men på vannpumpen, de gummipakningene som Tromsøværing nevner, der er det såpass med trykk at det kan lekke mengder. Eller tar jeg grundig feil? mvh bavaria32sport Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Thorlyn Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Dropp og ta av toppen av termostathuset og løsne heller slangen inn på hus og ta ut de to boltene i framkant. da fjerner du lett hele temostathuset og kommer fint til.. husk vær nøye og sjekk lagrene dine i pumpa og bytt hvis i tvil. Det er helt korrekt som bavaria 32 sport sier.. ofte er det ukjyndig bytte av reimer som bidrar til skjevdrag på lagerhuset og dermed kaputt pumpe. Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
eiju Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 (redigert) Da er termostathus og pumpe demontert. Ser ut til å lekke ut det lille hullet i pumpehuset. Så tørt ut over hullet, så o-ringen er vel grei. Noen som kan forklare fremgangsmåten, hva er i rep.sett og hvilke lager? Synes pumpen virker tight i både remhjul og skovel. Redigert 25.Juni.2012 av eiju (see edit history) Link to post
cosmo Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Det betyr at lagrene dine er bra. Gå inn på http://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=227 bestill dette settet og be han om å sende med pressverktøyet for tettingen, info finner du i volvo manualen på https://baatplassen.no/i/topic/16443-volvo-penta-3x4x300-serien/ . Følg med når du demonterer pumpen og gjør det i omvendt rekkefølge når du setter den sammen igjen. Link to post
eiju Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Bestemte meg for å kjøpe en byttepumpe. Kr 3800,- +++ Men nå er vi ihverfall klar for ferie om 1 uke. Fikk med nye bolter for å feste reimhjulet til pumpen, men disse var for korte(30mm) brukte de gamle (40mm), skal ringe imorgen å spørre hva dette betyr. Alt så tett og fint ut. Link to post
Kad 43 Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Cathrine. skrev On 6.11.2011 at 19.41: Da er ny pakning på og motor satt sammen igjen bare å vente til våren for å få sjekket att allt er tett og i orden. så tydlig slitasje i pakningen ved kjølevannskanaler mot styrbordside. kan vel regne med att den andre motoren begynner å lekke etterhvert Hei. Er det kurant å gjøre dette selv? aldri demontert dette, men er da noe skrukyndig ? Link to post
hroar.jacobsen Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Hei, jeg har en KAD43 98mod som også lekker kjølevann, ganske mye og, ca 0,5 -1 liter i timen. vannet er brunt også. Motor kokte rett etter jeg kjøpte båten i sommer. Rustfargen er sikkert fordi forrige eier har bare brukt vann uten glykol. Jeg ser at det er en rustbrun stripe ned på styrbord side av blokka, under ekspansjonstank. Tror ikke den lekker, så det er et annet sted det lekker.... men hvor?? noen som vet? Link to post
Goodspeed Svart 25.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2017 Jeg hadde lekkasje (rustbrun farge også, men det var pga det var noe rust på blokka, ikke pga selve kjølevannet). Lekkasjen var bak på styrbord side, men jeg klarte ikke nøyaktig å lokalisere den kun ved øyesyn. Hadde samme lekkasjemengde som deg når jeg marsjet på rundt 2900/3000 omdr. Ved lavt turtall var det ikke så mye lekkasje. Hos meg var det toppakningen som måtte byttes (de skiftet også for sikkerhetsskyld pakning til eksosmanifolden når de først hadde av alt). Hadde for øvrig ikke problemer med temperatur, men jeg måtte riktignok fylle på ny kjølevæske ganske ofte ved mye gange. Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn