Jump to content

philips navigator av eldre årgang.hva er dette?


Sisjord

Recommended Posts

Tviler på at noen trenger den. Systemet er utrangert og gjemt og glemt. Hender jeg ser det sitter slike i noen gamle båter.

 

Den gikk på det gamle DECCA systemet. GPSens forgjenger, (noe ala LORAN-C)

 

Du har vel antennen også, sitter en forsterket i bunn av den hvis jeg ikke tar feil.

 

Kabelen opp er en vanlig VHF antennekabel som du sikkert kan bruke :smiley:

 

Står litt om systemet her: http://no.wikipedia.org/wiki/Decca_navigasjonssystem

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt jeg. :crazy:

 

Decca navigatorene til Phillips var vel noe større i omfang.

Jeg mener å huske at de første GPS navigatorene fortsatt kaltes "AP-navigator".

De første GPS navigatorene var også svært lik på denne. De kunne monteres inn i skott, kun et minimalt display samt en håndfull knapper.

 

Spør du meg så tror jeg dette er 1. generasjon GPS navigator. De kostet endog 20.000 + når de kom på markedet for ca. 15 års tid siden.

Link to post
Share on other sites

Uten å ta stilling til instrumentet som vises av trådstarter, kan jeg med 100% sikkerhet si at PHILIPS har laget GPS-navigatorer med navnet ap navigator, noe "Mulligan" og "fs" alt har vært inne på.

 

Kanskje trådstarter kan vise et bilde av baksiden på navigasjonsinstrumentet slik at det er mulig å se inn-/utganger?

 

Som flere har nevnt allerede, ser dette instrumentet lite ut for å være en gammel DECCA-mottager(DECCA-systemet ble avleggs for en god del år siden).

Link to post
Share on other sites

Hvis du mener Decca-systemet så ble det ikke sendt ut fra fyr, men fra dedikerte stasjoner som var arrangert i kjeder med en master og tre slaver. Apparatet målte tidsforskjellen mellom to signaler som ble sendt ut fra master og en av slavene synkront. Resultatet gav en stedlinje formet som en hyperbel. Derav navnet hyperbolsk navigasjonssystem. Tre av disse stedlinjene gav så posisjonen. Før disse små, svarte boksene kom måtte du ha spesielle kart og leie egne mottagere fra Decca Corporation; altfor dyrt for lystbåter. Decca navigatorene var starten på en "revolusjon" innen trygg navigasjon for alle.

 

Jeg tror Hilmar 2 har rett; se på rekken av "trafikklys" på instrumentet høyre side. De angav om navigatoren var "locked" på signalene. AP hadde flere forskjellige utgaver av Decca apparatene, og jeg mener å huske at dette var økonomimodellen som kom like før GPS slo gjennom.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke gjenstand for diskusjon. Det avbildede apparatet er en Decca navigator fra ap (et dansk selskap som var eid av Philips). Dette var sannsynligvis den siste utgaven som ble levert fra ap. Et av de første apparatene til "sivilt" bruk med rullemeny. Kjempefremskritt i forhold til de tidligere modellene med 100 knapper og simplere display, for ikke å snakke om modellene før dette, hvor man måtte bruke Decca kart med 3 fargekoder. (Pensum på kystskipperen til inn på 80-tallet.)

 

Signalene fra 3 sendere måtte til for å få en nogenlunde god posisjon og fart over grunn (såvidt jeg husker). En sender lå på Jomfruland. Var man for nær, var signalet ubrukelig, så den blacket ofte ut på Langesundsfjorden. Regn og ruskevær i tillegg, så var den totalt ubrukelig i dette området.

 

Men du verden så fantastisk det var å få fart over grunn nogenlunde nøyaktig. Bedre kunne det neppe bli! Virket helt supert i Skagerak.

 

Denne navigatoren var etter min mening begynnelsen til slutten på den tid hvor lystbåtnavigatører vedlikeholdt sine en gang hardt erhvervede navigasjonskunnskaper..........

 

Red.: Ser at andre med mer kompetanse på området har postet innlegg mens jeg satt og knotet på tastaturet med mine 2 fingre.

Redigert av jernia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du mener Decca-systemet så ble det ikke sendt ut fra fyr, men fra dedikerte stasjoner som var arrangert i kjeder med en master og tre slaver. Apparatet målte tidsforskjellen mellom to signaler som ble sendt ut fra master og en av slavene synkront. Resultatet gav en stedlinje formet som en hyperbel.

 

Tror du blander Decca og Loran. Decca var basert på fasemåling. Loran var basert på tidsdifferanse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...