Jump to content

Båtliv i Trøndelag

Brigg

Recommended Posts

Det er helt topp å endelig ha kommet på sjøen igjen,  ingen tvil om det.

Når det gjelder propell ble det litt fram og tilbake. Propellen vi egentlig skulle ha, 25x30, klarte ikke Sleipner å levere på lang tid. Fikk tilbud om å prøve 24x31 noe som Sleipner mente kun ville være marginalt forskjellig fra den vi egentlig skulle ha. Vi valgte å prøve denne og så langt ser det ut som om dette kan funke. Har ikke testet mye enda, men det virker som om toppturtallet kanskje øker med mellom 50 og 100 rpm, noe som er helt ok. Samtidig ser det ut til at toppfart også er noenlunde det samme som før, 25,5 - 26. Må teste litt mer , men det virker lovende så langt.

skipper på Amica

Blogg

Som ny, og relativt uerfaren seiler i trøndelag, har jeg fulgt med denne tråden litt. 
Har base i Trondheim, og har planer om ett par ukes turer i løpet av sommeren, i tillegg til flere helgeturer. 
Flere har gitt tips til fine plasser, men jeg tar veldig gjerne i mot flere.
Vi er glade i friluftsliv, så natur, historie og "grisgrendte" strøk er noe vi setter pris på. Restaurant og "byliv" er ikke hovedpri, selv om det er koselig med det også. 

Hadde en fantastisk første tur Kristi himmelfarts helgen. Litt så som så med både sol og seilevind. Men tur ble det, og seiling ble det. Besøkte to marinaer denne helgen. 

Jeg synes turen starter når jeg passerer Agdenes, så tar ikke med noe inni fjorden nå..  :-)

Storfosna, koselig marina og flott å ankre på vågen om man ønsker det.
Ansnes er fast stopp for god mat og drikke.

Hele øyrekka, Sula, Bogøyvær med Supen Pøbb (nå også landhandel), Mausund, Gjæsingen, Halten.

Langs fastlandet nordover er Strandbaren en plass man må ha besøkt, og naturligvis Kuringen på innsiden av Stokkøya.
Småværet er et fint sted.

Nordom Folda er Sør-Gjæslingan er en favoritt, virkelig flott der en sommerdag.
Nordøyan er mer forblåst men en interessant plass med mye historie der også.

Går du sørover leia og ut mot havet er Veiholmen og Grip skikkelige perler.

Inn i fjordene er Baarsetøya et drømmested sommerstid.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Ble en liten overnattingstur inni Åsenfjorden - alt for fint vær til å sitte hjemme en lørdagskveld :-)

Kjentfolk fikk til og med fiksa et bilde av skuta under seil :-)
IMG_1201.JPEG.f5c0d9ea2e74af79ab3fc49eb90fb6ba.JPEG

Deretter ble det ankring utenfor Steinvikholmen, og jeg mota meg opp og testet den oppblåsbare kanoen jeg kjøpte for over et år siden.
Var omtrent akkurat så ustabil og skummel som jeg fryktet, men fikk nå padla en runde rundt og tatt noen bilder---
IMG_6599.JPEG.6fb92bf53aa935e2afa189ee93ff3386.JPEG

Dagen ble avsluttet med rom & cola i solnedgangen.
IMG_6634.JPEG.3d4ed404bb4bc9579e649e92d59e0865.JPEGIMG_6635.JPEG.b03b4a807ea3ab08e0950c4a8293846b.JPEG

mvh, Arne
www.tiarora.no

Ligger i Sjursvika (Sivertsvik), kom hit i går. Det var kun en seilbåt i tillegg til meg i gjestehavn. Men en gjeng besøkende fra Hysnes helsefort gjorde kvelden ekstra hyggelig. Det var både grilling, bading(ikke undertegnede) og allsang i fjæra (trubadur med gitar) til et stykke ut på natta… Overraskende positivt til mandagskveld og være 😎

Det ble litt urolig vær fra midnatt og utover, med en del vind. Fortøyde og fendret godt, så det var ingen problemer gjennom natten. Fremdeles er det fint vær, sol og trivsel her 😇

Vurderer å bli litt til, eller utforske andre steder…

IMG_8542.jpeg

• 2 uker senere...

Kongensvoll nå ved midnatt

5B42B3A7-9A07-4314-86A7-D4E96774BAB6.jpeg.a0173d1abb0d0fc18ac9cc21da907878.jpeg

Ikke helt som Brakstad, men til tross for dette slett ikke verst. 

Nordavindsdrag og 8 grader. Blir ikke tropenatt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 2 uker senere...

Hadde en fin tur til Kristiansund, nesten Trøndelag det! Var veldig bra værmelding delv om det var litt dårligere i dag! Kjørte leia nedover og gikk innaskjærs oppover innom Tusna. Fint forbi Ringholmen, men litt dønning over Talgsjøen. Vi lå på Kranaskjæret. Veldig fint annlegg med fine do og dusjfasiliteter. Spar rett ved og kort gange til byen. 275 inkl. Strøm

IMG_8034.jpeg

IMG_8035.jpeg

IMG_8037.jpeg

IMG_8043.jpeg

IMG_8044.jpeg

IMG_8052.jpeg

IMG_8053.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...