Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

35 minutes ago, Martine29f said:

Åh så fint utpå My Hometown idag og grattis med ny båt. Det siste bildet er vel mellom Ansnes og Fjellværøy🙂

Er på tur mot brua over Mastadsvaet på det bildet.   Har hytte i Taftøysundet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tips til Nidelva?
Jeg tenker å prøve en av gjesteplassene i Dokkbassenget eller ved Royal Garden, men har hørt et par historier om stri strøm og vanskelige forhold oppover fra utløpet...

Har sjekka brohøyden, og skal måle høyden på båten om en dag eller to (Viksund 925 Bravo). Båten har baugthruster, 222hk Yanmar-motor og aksling.
 

Ser for meg at ved longside-brygga utenfor RG lønner det seg kanskje å legge til med snuten pekende oppover elva?
Bør man være to i båten når det skal legges til longside ved RG, i tilfelle man bør holde båten i gir og motvirke strøm med gass?
Så spørs det om det er gunstig når man skal dra igjen... Ligger man lengst opp på brygga er det kanskje risiko for å bli tatt av strøm og ført inn i båten nedenfor... Kanskje lønnsomt å legge seg nederst på brygga da :)

I Dokkbassenget regner jeg med at det går greit, bare man går så langt opp man kan før man svinger inn/ut av bassenget, mtp strøm..?

Er det såpass ugreit der oppe at det kun lønner seg å gå opp på fløende sjø?

Og hvis strømmen i elva går med 5-7 knop kan det jo bli spennende å gå ut fra bryggene... Man må jo ha styrefart nedover...

Takk for eventuelle innspill fra deg som har prøvd før, eller har båtplass i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere båtplass både i Nidelv Nord (utenfor Scandic Nidelven) og ved Royal Garden. Hadde båter både med og uten baugpropell. 
 

En 925 Bravo vil jeg anta går under bruene selv på flo sjø. Det er strøm i Nidelva, men 5-7 knop tror jeg neppe du vil oppleve. Kanskje opptil 2 knop, sjelden noe mer. Strømmen avhenger både av flo/fjære (sterkest ved fallende sjø) og produksjonen i kraftverkene oppe i elva. Strømmen kan dermed være vanskelig å forutse. 
 

Jeg tror det går helt fint å fortøye også med baugen oppover ved Royal Garden. Men gjør klart et tau i baugen før du går opp elva slik at du ikke bruker unødig tid på å få holdt baugen inntil. Fortøyer du med baugen nedover er det bare å få fast en fortøyning bak, så sørger strømmen for at du henger der. 
 

Om du skal inn i Dokkbassenget bør du beregne litt overhøyde i svingen og styre litt opp mot strømmen til du kommer inn i bassenget. Vær klar til å bruke motorkraft dersom det blir nødvendig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 4 timer siden:

En 925 Bravo vil jeg anta går under bruene selv på flo sjø. Det er strøm i Nidelva, men 5-7 knop tror jeg neppe du vil oppleve. Kanskje opptil 2 knop, sjelden noe mer. 

 

Jeg tror det går helt fint å fortøye også med baugen oppover ved Royal Garden. Men gjør klart et tau i baugen før du går opp elva slik at du ikke bruker unødig tid på å få holdt baugen inntil.

Fortøyer du med baugen nedover er det bare å få fast en fortøyning bak, så sørger strømmen for at du henger der. 
 

Om du skal inn i Dokkbassenget bør du beregne litt overhøyde i svingen og styre litt opp mot strømmen til du kommer inn i bassenget. Vær klar til å bruke motorkraft dersom det blir nødvendig. 


Ok, takk for innspill. Da har nok vedkommende som snakket med meg krisemaksimert litt. Men til tross for voksen alder er jeg fersk på sjøen (1 1/2 sesong), og jeg liker å være forberedt da jeg ofte er alene i båten :smiley:.
 

Godt tips :thumbsup:
Jeg har alltid to fortøyningsliner festet i kryssholt på begge sider av båten, når jeg ikke vet om jeg skal legge til med stb. eller bb. side. Et fra midtre og et fra aktre kryssholt. Alle tau er trukket til akterdekk (har styreposisjon akter også), slik at jeg kan ta de med når jeg går på land. Når man er "folk i båt" og ikke "båtfolk" gjelder det å være nøye med forberedelsene. Monterte også fjernkontroll til baugthruster i vår, så den kan styres fra brygga.


Det jeg anser som det kritiske øyeblikket her er når man går oppover og skal vende inn mot brygga, og båten blir liggende på tvers av strømmen :worry:. Har heller ikke thruster bak, slik at jeg kan gå sideveis inntil.

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Volum said:


Ok, takk for innspill. Da har nok vedkommende som snakket med meg krisemaksimert litt. Men til tross for voksen alder er jeg fersk på sjøen (1 1/2 sesong), og jeg liker å være forberedt da jeg ofte er alene i båten :smiley:.
 

Godt tips :thumbsup:
Jeg har alltid to fortøyningsliner festet i kryssholt på begge sider av båten, når jeg ikke vet om jeg skal legge til med stb. eller bb. side. Et fra midtre og et fra aktre kryssholt. Alle tau er trukket til akterdekk (har styreposisjon akter også), slik at jeg kan ta de med når jeg går på land. Når man er "folk i båt" og ikke "båtfolk" gjelder det å være nøye med forberedelsene. Monterte også fjernkontroll til baugthruster i vår, så den kan styres fra brygga.


Det jeg anser som det kritiske øyeblikket her er når man går oppover og skal vende inn mot brygga, og båten blir liggende på tvers av strømmen :worry:. Har heller ikke thruster bak, slik at jeg kan gå sideveis inntil.

:thumbsup:

 

Man må bare ha nok kraft samt ikke for mye vridning på båten når man er mot strømmen.. Er egentlig værre medstrøms!

Jeg har lagt til med 160tonns båt ved Royal Garden uten baupropel. det ble litt stramt på fortrossa, men gikk fint!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hvis du har sluregir kan du jo nesten ligge i ro motstrøms, og svinge forsiktig mot kaia så går du rett sideveis. Hekt på en tamp på hekken, kjør fremover så ligger den tålig mot kaia allerede. Fjernkontroll i backup hvis strømmen tar baugen mens du tar framtampen :thumbsup: men med baugthruster går nok det der gulle godt!

Link to post
Share on other sites

Hei tenkte å ta en tur til Råkvåg i sommer. Har vært der en del men kjørt bil.  Finnes det noen steder å fylle bensin der? Råkvåg, Ørland, Høybakken eller Stallvik?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kongensvoll og Hasselvika har bensin. Usikker på Brekstad om de bare har diesel. Austråt har bare diesel. Tror ikke det er drivstoff på Høybakken eller Råkvåg. Stallvik har jeg aldri vært så det vet jeg ikke. Dvs Råkvåg har bensin ved Coop 100 m opp fra kaia. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Volum skrev for 22 timer siden:


Ok, takk for innspill. Da har nok vedkommende som snakket med meg krisemaksimert litt. Men til tross for voksen alder er jeg fersk på sjøen (1 1/2 sesong), og jeg liker å være forberedt da jeg ofte er alene i båten :smiley:.
 

Godt tips :thumbsup:
Jeg har alltid to fortøyningsliner festet i kryssholt på begge sider av båten, når jeg ikke vet om jeg skal legge til med stb. eller bb. side. Et fra midtre og et fra aktre kryssholt. Alle tau er trukket til akterdekk (har styreposisjon akter også), slik at jeg kan ta de med når jeg går på land. Når man er "folk i båt" og ikke "båtfolk" gjelder det å være nøye med forberedelsene. Monterte også fjernkontroll til baugthruster i vår, så den kan styres fra brygga.


Det jeg anser som det kritiske øyeblikket her er når man går oppover og skal vende inn mot brygga, og båten blir liggende på tvers av strømmen :worry:. Har heller ikke thruster bak, slik at jeg kan gå sideveis inntil.

:thumbsup:

Tja. Det er fint å krisemaksimere litt der. Elva kan se fredelig ut, men mye strøm.. 

 

har hatt båtplass på nedre elvehavn i mange år. Første gang med ny båt(skibsplast 655) brukte jeg vel 13-15 forsøk før jeg hadde bakket meg nedover strømmen og inn i båsen. Etterhvert gikk det jo bedre, men ikke uvanlig med 2-3 forsøk.. ligger alltid med baugen opp elva. Synes den lå best sånn..

 

har sett både små og store båter krasje med bru og påler rundt blomsterbrua. 
 

bruk god tid.. med baugen opp mot strømmen kan du nesten bevege båten sidelengs inn mot brygga. 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Brigg said:

Kongensvoll og Hasselvika har bensin. Usikker på Brekstad om de bare har diesel. Austråt har bare diesel. Tror ikke det er drivstoff på Høybakken eller Råkvåg. Stallvik har jeg aldri vært så det vet jeg ikke. Dvs Råkvåg har bensin ved Coop 100 m opp fra kaia. 

Takk! finnes mange apper for drivstoff og sånn, men det er meget mangelfult og lite oppdatert i vår landsdel desverre! stemmer nok sør for Sinsen... Brekstad er jo fin plass å bunkre da. litt styr med kanner på land osv.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

I følge adressa/MN24 er Industri og Marinediesel i Fjordgata i Trondheim konkurs. Link til saken som ligger bak betalingsmur:

https://www.mn24.no/nyheter/i/4owoee/sentrumsbutikk-konkurs-kunder-finner-ikke-parkering
 

Litt trist da dette har vært den mest komplette båtutstyrsbutikken i Trondheim. Jeg har selv handlet mye der opp gjennom årene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

I følge adressa/MN24 er Industri og Marinediesel i Fjordgata i Trondheim konkurs. Link til saken som ligger bak betalingsmur:

https://www.mn24.no/nyheter/i/4owoee/sentrumsbutikk-konkurs-kunder-finner-ikke-parkering
 

Litt trist da dette har vært den mest komplette båtutstyrsbutikken i Trondheim. Jeg har selv handlet mye der opp gjennom årene. 

Så det der.. Veldig synd. Men de har rett i det de sier, det har blitt verre og verre å finne parkering. Det byr meg imot å kjøre dit! 

 

håper de finner et nytt lokale og åpner igjen, er veldig kjekt å ha en slik sjappe tilgjengelig når man trenger noe på dagen. 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

I følge adressa/MN24 er Industri og Marinediesel i Fjordgata i Trondheim konkurs.

 

Trasig dette her. Dette var "min" butikk. Har Yanmarmotor. Heretter blir det å bestille filtre osv. på nett. Flott butikk var det. Hadde mye båtgreier. både elektrisk, rørdeler, slanger, filtre osv. osv. Nå blir det å handle på nett, og det blir ikke det samme som å gå rundt i butikken. Trondheim sentrum er i ferd med å daue. Bruktbutikker, kaffe latte og mat som spises med pinsett skal erstatte alt. 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Timmeeh said:

Så det der.. Veldig synd. Men de har rett i det de sier, det har blitt verre og verre å finne parkering. Det byr meg imot å kjøre dit! 

 

håper de finner et nytt lokale og åpner igjen, er veldig kjekt å ha en slik sjappe tilgjengelig når man trenger noe på dagen. 

Utrolig trist å lese!! har sett på dette som en solid bedrift med bra og solid kompetanse!  Var der i høst å kjøpte brikke til kartplotteren som bare hadde Finnmark! De hadde på lager!  Jeg kjørte MC så parkering var ikke så vanskelig! :wink:

 

Satt å snakka med en på jobben om båt og lurer begge på hvorfor ikke en av de store kjedene kunne etablert seg i Trondheim! Det er noe med det å snakke med en person og se på utstyret før man kjøper det! men vi er vel for lite folk her i Trondheimsområdet! kunne kjøpt kartbrikke på nett jeg og, hadde sikkert vært billigere også, men visste at den kom til å passe og at det var enkelt å få den i gang når jeg kjøpte den via disk, og han la inn dataene i brikken for meg og registrerte den på meg... var bare å sette rett inn i plotteren og dra på tur!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ja, prisene er gode også. De fører jo flak sitt sortiment og det er ikke billigere å bestille fra nett. Håper virkelig de koker sammen en løsning. 
 

Enklere å parkere motorsykkel der ja! Kanskje skulle man hatt klikk og hent funksjon for oss som er allergisk mot bykjernen :lol: lett å være etterpåklok..

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 3 timer siden:

Satt å snakka med en på jobben om båt og lurer begge på hvorfor ikke en av de store kjedene kunne etablert seg i Trondheim! 

Jeg var nesten alltid en tur innom der under mine besøk i byen. Alltid noe som jeg ikke visste at jeg trengte.  Ja, dere fortjener en skikkelig båtutstyrbutikk i Trondhelm. Var denne butikken med i BestMarine kjeden en periode? De er jo etablert flere steder oppover kysten.

 

Jeg ser forresten Riggmaster AS utvider aktiviteten.  De trenger sikkert litt oppslutning. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev On 11.10.2023 at 11.19:

Jeg var nesten alltid en tur innom der under mine besøk i byen. Alltid noe som jeg ikke visste at jeg trengte.  Ja, dere fortjener en skikkelig båtutstyrbutikk i Trondhelm. Var denne butikken med i BestMarine kjeden en periode? De er jo etablert flere steder oppover kysten.

 

Jeg ser forresten Riggmaster AS utvider aktiviteten.  De trenger sikkert litt oppslutning. 

Enig. Det var egentlig den eneste butikken i sentrum jeg likte å gå og titte i.. alltid trivelig betjening og hjelpsomhet.

 

det siste jeg kjøpte der var strips med skruehull. Var vanskelig å finne på andre butikker. Jeg viste ikke at det fantes heller før jeg plutselig fikk bruk for det😆
 

Kjøpte en brukt 10 hk mariner der også for over 20 år siden👍

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

glalaks skrev 14 minutter siden:

Var vanskelig å finne på andre butikker.


Nettopp det som er fint med butikker som Industri- og Marinediesel: De har ikke akkurat samme utvalget som alle andre butikker.
 

Andre steder er det sånn at finner du ikke det du er ute etter på første butikken du er innom kan du like godt dra hjem igjen. Fordi alle konkurrentene har akkurat samme utvalget som den første du besøkte. 
 

Desverre blir det stadig færre av butikkene som tør å ha et annet utvalg enn alle andre. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 12 timer siden:

Nettopp det som er fint med butikker som Industri- og Marinediesel: De har ikke akkurat samme utvalget som alle andre butikker.

 

Brigg skrev for 12 timer siden:

Desverre blir det stadig færre av butikkene som tør å ha et annet utvalg enn alle andre. 

 

Det er bare trist når disse butikkene forsvinner. De har som oftest også større kunnskap innen den type produkter de forhandler. Industri & Marinediesel var en slik butikk. Et stort tap at den forsvant. Fantastisk hjelpsomme folk som jobbet der også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...