Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

ydalir skrev On 15.10.2023 at 17.07:

Hei,

Jeg har seilbåt liggende i Levanger. Den skal ligge på vann igjennom vinteren. Til våren, før påske, tenker jeg å ta den på land en ukes tid for vedlikehold. Er det noen som kan anbefale en slipp (trondheimsområdet)hvor jeg kan bestille tid og få hjelp til opp og ut og eventuelt annet arbeid? 

Det er slipp i Levanger. Den ligger på BB side på vei inn i havna. Ta kontakt med Persøy. Kirknesvågen på Inderøy har også slipp.

Link to post
Share on other sites

Flott dag ute ved Trondheimsleia. Nærmest vårlig med 8 grader, blå himmel og rolig vind. 
 

Vinduene i kalesjen har blitt svekket av sola etter ti års bruk. Har det siste året drevet å tapet over der vinduene har sprukket. Leverte den gamle kalesjen som var ganske OK bortsett fra at vinduene var dårlige til Kalesjerep Lund på Heimdal. Fikk sydd inn nye vinduer samt byttet noe kantbånd og noen forsterkninger for kalesjeknapper. OK utførelse til en helt grei pris. 
 

Når jeg kom ombord i dag var det tydelig at bytte av kalesje var på tide. Det ene vinduet som er mest mot sola hadde blåst i filler. 
 

59BE42B1-5D63-4BA4-B4DD-8BCF06E12D3D.jpeg.e84bc523dbcc898048e6d1ac7bee4a23.jpeg
 

78196117-D2A7-489F-B237-95EFDAD2196B.jpeg.afe05307211493b9967846154513b9c3.jpeg

 

Men med den gamle kalesjen med nye vinduer montert er alt greit igjen og båten er tilnærmet klar for en ny sesong. 
 

DDF73130-0E81-43B0-8A5E-196A4DA8349D.jpeg.a28cad10fbdc2ed2b2aca40dcfbd81f4.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
On 2/17/2024 at 7:18 PM, Martine29f said:

Noen dager siden du kom sigende inn fjorden etter en lang vintertur fra Danmark.

Takk for den :-)

Ble en fin påsketur i år, fikk brukt både Yanmar og seil og hadde det flott med pub-til-pub-seiling rundt i området Hitra-øyrekka. Fikk til og med laget film av opplevelsene  :thumbsup:
 

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Om man tar utgangspunkt i f.eks Kongensvoll, hvor er nærmeste sted man kan ta en båttur for å kjøpe en is? Og hvor er nærmeste sted man kan dra for å spise middag?

 

(ser det var servering på Kongensvoll tidligere, men det begynner vel å bli noen år siden)

Link to post
Share on other sites

Brekstad, Ansnes og Knarren blir vel de nærmeste alternativene både for is og middag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det er gjesteplasser helt innerst innenfor moloen på Storfosna. Hvor langt det er derfra til butikken vet jeg ikke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, hansa82 said:

Stilig! Hvordan lager man en slik film? Regner med det er gps-koordinater fra bilder som brukes?

Det er en mobilapp som heter Travelboast - du må lage ruten manuelt og så eventuelt putte bilder og tekst på waypoints.
Det finnes en annen app som heter Polarsteps som visstnok kan ligge i bakgrunnen på mobilen og logge turen, men tror ikke den kan lage film - har ikke brukt den.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev On 4.4.2024 at 19.31:

…med pub-til-pub-seiling rundt i området Hitra-øyrekka.


Hvor ligger du på bildet som vises i innlegget?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut som det blir "Båtliv i Trøndelag" igjen på undertegnede også. Etter to års tørke, og mange år med motorbåt i Oslofjorden (pluss noen måneder i Trøndelag) har man nå konvertert til en eldre seilbåt. Dette er totalt upløyd mark, så det blir spennende og forhåpentligvis lærerikt.

 

Båten er en ganske velholdt Albin Vega, som ligger i Rissa nå. Etter litt oppgradering de nærmeste ukene, satser jeg på en hjemtur til Abelvær (Nærøysund) en av langhelgene i mai. 

 

Tiden fremover går med til seil litteratur og "sailing for dummies" på youtube 😁.

 

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Brigg said:

Hvor ligger du på bildet som vises i innlegget?


Gjestebrygga på Gjæsingen. 

Så ikke bra ut på kartet for seilbåt, men siden jeg (klok av skade) monterte forwardscan da jeg kjøpte ny båt snek jeg meg pent inn og så vel ikke under 3m dybde etter slepestreken her.
IMG_0170.jpeg.24ce571641e5aa6b7f27e05565a26ff8.jpegIMG_5819.jpeg.5a50f162dda7f6264c01c3dd4f66231c.jpeg

360ish utsikt fra båten:  https://youtu.be/wTklda0ZCxQ

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Gjesingen ja. Har vært der, men husker ikke at det var så åpent. Fantastisk å ligge på slike åpne steder når været tillater det. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

On 4/5/2024 at 6:17 PM, Martine29f said:

Men det kan jeg svare på ja. 5 minutter å gå til butikken. Har både is  øl brus og matvarer. Og en særdeles trivelig marina med gode sanitærforhold.🙂

Takk for svar. Da blir det nok istur til Storfosna i sommer :)

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Skamklipt said:

Takk for svar. Da blir det nok istur til Storfosna i sommer :)

Har du båt på Kongensvollen? Har hatt båten der i vinter fordi naustet ble for lite!  Ble litt komplikasjoner med sykdom i familien, så fikk ikke ut båten før i går. Var en fin tur fra Kongensvollen til Båtplassen i Taftøysundet! 

Er vel ikke noe drift på Børøysundet i år heller?  Vi er innom Magerøya og Knarren et par ganger for sommeren også, spørs hvilken båt du har og hvor langt du bruker å gå

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...