Jump to content

Båtliv i Trøndelag

Brigg

Recommended Posts

Årets fineste dag på sjøen i dag ja:) blikk stille vann! Tok en runde på fjorden med venner og unger og avsluttet med is hos simens isbar på brattøra. Håper på flere sånne! Var 15-16 grader i vannet på Munkholmen;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

18 minutes ago, Howardols said:

Jeg har kjøpt en 22 foting og koser meg stort! Nå ønsker barna å kjøre inn til trondheim sentrum for å spise is:) Noen som kan forklare meg innseiling, kurrant gjestebrygge (vi blir bare noen timer) og evt need to know info? 

Gratulerer med ny båt!  :-)
Den kommer du vel inn i kanalen med og videre til Ravnkloa (usikker på om det er noe sted å legge til der) - se strekene nede til venstre på kartet..

Ellers kan du legge til ved gjestebrygga på Brattøra, her har vi Simens Isbar og det er kort vei over til Sentralstasjonen og videre mot sentrum.

Capture.JPG

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Vi har nettopp avsluttet to flotte uker med seilbåtferie i Trøndelag. Begge er enige om at vi kommer tilbake. Et par betraktninger om noen av gjestehavnene:

Kuringen gjestehavn i Stokksund var helt glimrende og en vinner for oss. Brekstad var også en suveren havn (selv om vi aldri fant servicebygget med vaskemaskiner, dusj osv., men til gjengjeld spiste vi en helt fantastisk middag på Ørland Kysthotell). Også havna Småværet i Flatanger var hyggelig, med utrolig trivelige folk. Med andre ord, gullopplevelsene sto i kø.

Børøysund ligger perfekt til, men må innrømme at det føltes en smule drøyt (sammenlignet med de andre havnene i området) å betale 300,- uten at det fantes noen fasiliteter.

Brattøra i Trondheim sentrum ligger suverent til, og prisen på 200,- med strøm var svært hyggelig. Ulempen, som jeg håper de etter hvert gjør noe med, er servicebygget. Dette ligger i en nedlagt Shell-stasjon et stykke unna, og selv om det ligger på et industriområde og en drøy spasertur fra brygga, er det ikke det som er hovedproblemet.

Slik jeg oppfattet det, fungerer bygget også som hvilested for sjåfører og folk som jobber i havna. De fleste gangene vi kom dit, satt et par karer og så TV bak nedtrukne gardiner, en gang lå en kar i halvmørke og sov på sofaen. Selvsagt er det behov for et slikt hvilested, og til dette er plasseringen perfekt, men det var, for å si det mildt, ikke særlig familievennlig. Slik sett tror jeg det ikke er helt ideelt å kombinere disse to ganske ulike behovene.

Uansett, vi har blitt glade i båtlivet i Trøndelag. Vi møtte hyggelige mennesker, opplevde en natur som ga ro i sjela og koste oss som bare det gjennom hele turen!

Det er jo desverre slik at gjestehavnene i Trøndelagsområdet ikke er på nivå med f.eks Sørlandet og Vestlandet, der folk og båttetthet ofte er tregangen! Men personlig synes jeg det er rart at f.eks Trondheim ikke har noe bedre å komme med for båtfolket, men det er vel kansje en gjenspeiling av besøket! Trondheimsfjorden er jo en drøy og kjedelig fjord, og selv ferdes jeg i båt der det er mere kystlandskap holmer og skjær.  Det som gjenspeiles ute i øyene er jo litt ustabil drift av stedene.. er jo knapt norske drivere av steder! og det er meget sessongbetont og væravhengi! Har kommet på F.eks børøysundet og skulle spist middag der, men skildt på døra stengt! der har det vært div eiere!  Tilbudet langs Trøndelagskystn er ikke all verden, men det er masse trivelige steder og trivelige folk rundt om. Man kan desverre ikke sette samme krav for som for gjestehavner rundt oslofjorden og sørlandet!  Er det finvær er det veldig flott både på Sula og Mausundvær. steder mere innaskjærs langs leia Magerøya og Ringholmen er flotte plasser!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...