newfarm Svart 22.November.2010 Del på Facebook Svart 22.November.2010 Ingen ?? Ingen som har et bilde eller en link om hvordan det egentlig ser ut/fungerer. Jeg har ingen link men jeg kan prøve å forklare... Det kommer an på hvilken motor du har... på Marna er det en aksling inni akslingen helt fra motor, innerakslingen er fast og ytterakslingen snur bladene når du drar i spaken... på sabb så tror jeg det er motsatt fordi ytterakslingen er låst ved hylsa og innerakslingen snur bladene.. Det er ganske enkelt bygd. jeg har akkurat demontert min aksling og jeg har marna... Det er vanskelig å forklare resten... Sitér dette innlegget Link to post
newfarm Svart 22.November.2010 Del på Facebook Svart 22.November.2010 Det er ikke tilfeldigvis noen som vet hvilken båt dette er? Jeg kjøpte den i høst og eigeren visste ingenting om den(dødsbo) Den er registrert med gammel reg.nr. så det var visst ikke så enkelt å finne ut noe... Båten er 6,64 meter fra stemne til stemne dvs. 21,8 fot.. Håper noen kan hjelpe?? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 Det kommer an på hvilken motor du har... på Marna er det en aksling inni akslingen helt fra motor, innerakslingen er fast og ytterakslingen snur bladene når du drar i spaken... på sabb så tror jeg det er motsatt fordi ytterakslingen er låst ved hylsa og innerakslingen snur bladene. Det sitter en sleipner i min båt. Akslingen ser ut til å være massiv. Skal ta noen bilder senere. Jeg har ikke fått titta så mye på dette enda. Håper at noen har noen bilder jeg kan titte på. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Moas-ark Svart 24.November.2010 Del på Facebook Svart 24.November.2010 thomsped: Det at imp. ofte er dårligere kommer en del an på hvor en kjøper det da. og det finnes forskjellig kvalitet der akkurat som med vanlige materialer. Det er mulig det, men impregnert ligger ofte lagret ute i allskens vær, mens feks. plank til furugulv ligger lagret inne forseilet i plast, så det stilles nok ulike krav etter hva virket er tenkt brukt til. Men jeg har selv brukt imp. jeg, som jeg vet har blitt lagret inne lenge, har brukt det til dørkbjelker og det går helt fint, men det er greit å være obs. Impregnert er satt inn med stoffer som gjør at råtesoppen ikke trives, men det suger fortsatt like mye vann som ubehandlet, så oljebehandling er fortsatt å anbefale, ellers har du en bjelke som suger og lagrer fukt/vann og det vil kunne utvikle seg råte og sopp i materialene rundt. Det finnes desverre få snarveier som funker over tid. setter du inn virket med olje og tetter lekajsene så godt det går, så blir det heller ingen råte og mindre fuktbevegelser uansett om du bruker imp. eller ikke. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
index Svart 24.November.2010 Del på Facebook Svart 24.November.2010 Det jeg lurte litt på er om noen kan fortelle meg litt om vabåter. Ut fra utseende og størrelse går jeg ut fra at vabåt er det samme som på mine kanter kalles for dorry. Dette er båter som ble bygget for bruk under notfiske og de ble brukt til å håndtere nota og dra denne sammen. På grunn av mye opp og ned på dekk i dårlig vær etc holdt skjelden dorryene særlig lenge, så det var ikke uvanlig å måtte bestille nye dorryer for hver sesong. Mange av disse ble derfor produsert i billige materialer, ofte gran spikret sammen med spiker i stedet for nagler. Når man så begynte med snurpenotbåter så ble tusenvis av dorryer overflødige, og svært mange av disse ble solgt billig til private og bygget om til fritidsbåter. Og kvaliteten jevnt over kan ikke ha vært så aller værst, da det fortsatt finnes en del fritidsbåter basert på dorryer rundt omkring i båthavnene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roeren Svart 25.November.2010 Del på Facebook Svart 25.November.2010 ---Impregnert er satt inn med stoffer som gjør at råtesoppen ikke trives, men det suger fortsatt like mye vann som ubehandlet--- Jeg har hørt at trykkimpregneringen sprenger celleåpningene, slik at trykkimp. faktisk trekker mer vann enn annet virke. Men furu er jo verre enn gran på dette med vannsug uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar-Alexander Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 Har nå en 40 fot Lista skøyte på hånd. Båten er meget bra jevnt over, men noen bord må byttes over vannlinjen. Halvferdig under dekk, og litt lekkasje fra regnvann, rundt hytte osv. Altså et lett objekt. Båten har en 120 Hk, Perkins. Fikk bare den beskjeden at jeg kunne komme med et bud.... Hva ligger disse båtene på prismessig? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 Båten er meget bra jevnt over, men noen bord må byttes over vannlinjen. Halvferdig under dekk, og litt lekkasje fra regnvann, rundt hytte osv. Altså et lett objekt. Hei, Jeg liker ikke å dempe forventningene dine til arbeidsmengden her, men ut ifra det som er vanlig omfang når man hører om råteskader i fribord samt lekkasje i dekk, så må du påregne omfattende utbedring. (Ikke alltid, men sikkert i over 90% av tilfellene). Dette trekker voldsomt ned på prisen, samt at skøyte-markedet er allerede i dvale... Får du lagt ut noen bilder så kan man jo synse litt om hva en hadde budt selv...vanskelig uten å se hva det dreier seg om. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Vidar-Alexander Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 (redigert) Det er to bord helt øverst i siden på skroget, som har små råteskader. Har selv sett på dette, og det er ikke allverden å fikse. Dekket er i meget bra stand. Lekkasjene er i selve "hytta" som mangler en dør, og det er satt inn en treplate midlertidig. Dekket er meget bra. Båten er helt tett ellers. Det er byttet en del spant osv. for få år siden, og det ser profft og bra ut. Har desverre ikke bilder. Har en 28 fot tresnekke under restaurering, så jeg vet hva det går i ang. råteskade o.l. Litt lysten på denne skøyta da den er i full bruksstand. Trenger litt TLC, og litt praktiske løsninger under dekk. Lurer på hvor et passende bud bør starte. 10 000,-? eller 100 000,-? Tilsvarende båter som er ferdig innredet osv. ligger jo for salg for 3-400 000,- og oppover. Men markedet varierer jo voldsomt... Redigert 28.November.2010 av Vidar-Alexander (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 Høres jo veldig bra ut dette Skulle vel tro at den er verdt et lavt 6-sifret beløp, men det blir bare en vill antakelse. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Vidar-Alexander Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 Var noe sånt jeg tenkte også. Eieren var visstnok mest opptatt av å få bort båten, siden han ikke hadde båtplass lengre, og hadde ikke tid til båten. Får se hva jeg får til her. :) Oppdaterer med bilder osv, om det blir noe mer av dette. :) Sitér dette innlegget Link to post
Xentrix Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 Takk til thomsped og roeren for svar ang imprgnerte mateialer. Har funnet ut at jeg går for å kjøpe imp. og heller sause dem ekstra inn med mølje (tror det var en "oppskrift her inne ett sted husker ikke hvem sin) og bruke det alle steder som ikke skal være synlig. For tiden jobbes det med å pusse og skrape båten innvendig, ganske mye jobb pga. klinken men, har funnet en løsning bruker en hjørnesliper. Da kan jeg pusse rundt.skal begynne å pusse på vantene rundt også, de er tatt av hele og står i garasjen. siden jeg ikke har mulighet til å Fasongpresse (med Damp/trykk/varme)buen for å lage ny så må jeg pusse og fylle inn med epoksy m/filler der det trengs på den jeg allerede har, er ikke så mye skade. og så må jeg fiks endel sprekker i de andre vantene. er det forresten noen som har arb. tegninger av motorkasse som passer til fm`en eller detaljerte bilder så hadde det vært fint sliter litt med den da den var borte på båten de jeg hentet den. det og stolene på hver side av båten ved styringen og motsatt side. Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
Geir Hel Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 Holder på med å skrape båten å eg lurer på om eg ska bruke Ekte tretjære ifra biltema. http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/Ekte-tretjare/ Eller har noen bedre alternativ eg kan bruke som ikke koster skjorta Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Brodern Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 Det ligger noen svar ang tjære et par sider bakover i denne tråden LEVIND :) Jeg spurte om det samme. Har tenkt å ha på tjære under vannlinja. Det lønner seg å tynne den ut på de første strøkene slik at den trekker litt inn i treverket. Til tynning må du bruke Balsamterpentin, ikke whitesprite/Lynol. Etter noen strøk med tynn tjære kan man legge på tykk tjære. Jeg kan tenke meg at en liten lunk på bøtta vil gjøre den god å jobbe med. Men som sagt, det ligger litt mer om dette noen sider bakover :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
index Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 Tretjære er egentlig noe kliss, selv om det selvsagt er bra for treverket. Bruk heller rå linolje, gjerne blandet med amerikansk terpentin i begynnelsen. Om du vil ha tjære også går det an å blande inn litt i linolja, men ikke for mye. Når skroget er mettet med dette, venter du en ukes tid før du påfører et par strøk med kokt linolje. Dette er vel det rimeligste alternativet, men en veldig god løsning for treverket. Owatrol etc koster gjerne litt mer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hav fisker`n Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 hei godt!! jeg skal snart ha opp tre sjarken min på slippen i noen dager for rep av propell vender. det jeg lurer på er om det er fare for frostspreng i skroget den er klink byggd bør jeg fyre på ful guffe inne i båten mens den ligger på land ?? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 Takker for svar brodern og index. Kipt at det er minusgrader nå, den får ikke tørka slik eg vil den ska gjøre, Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 hav fisker`n. Nå har eg hatt båten min oppe i 1 uke tror eg det blir. å det er de siste 2 dagene eg har sett at det kommer is dråper og rim på skroget. men eg har båten på slipp under tak Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
vestover Svart 29.November.2010 Del på Facebook Svart 29.November.2010 Gode trebåtfolk! Her kommer en forespørsel fra meg. Sett denne båten på finn.no - http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25689616 - Colin archer prosjekt i tre og glassfiber. Noen som fra bildene kan se hvor mye som trengs å bli gjort her? jeg og fam ser etter en båt vi kan bruke om hytte. skal selvfølgelig også seile etterhvert, men tar tida til hjelp - jeg er ingen god seiler. har vært veldig fra og til når det kommer til båt. det trengs å montere vann, og sikkert landstrøm etterhvert, men tar ikke dette for viktige ting - kan gjøres nokså lett. det jeg lurer på er om dere kan spå noe trøbbel. vet at den ideelt bør lakkes eller oljes inne og ute, men er dette akutt, eller tror dere at en vask + innsett av møbler hadde vært kurant? ser at innredninga ikke er ferdig, men er støpt inn noen skott. i forrige båt att jeg for det meste inn vanlige møbler, enn litt moderert, funka utmerket det. noen innspill? noen som har kjennskap til båttypen i det hele tatt?? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Xentrix Svart 29.November.2010 Del på Facebook Svart 29.November.2010 hei vestover. Nå er kansje ikke jeg rett mann til å si noe ang, båten men, jeg syntes at det kansje var litt vel stiv pris på den båten i forhold til at det er som du sier en del å gjøre med den da den ikke er innredet. ellers så ser det ut som et fint objekt til å pusse opp. det er sikkert andre her inne som har langt mer å si, og sikkert mer vettugt enn meg og Du får helt sikkert en god del svar og meninger. Lykke til uansett hva du gjør . Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
index Svart 29.November.2010 Del på Facebook Svart 29.November.2010 Helt kurant prosjekt til en grei pris det der! Men det skal mye til for å få en skikkelig båt ut av det: Full innredning, en skikkelig oppussing og sikkert en god del mangler seilmessig også. Så du vil ikke få fritidsproblemer de første 3-4 årene. Regn også med å måtte legge ut et par hundre tusen før det begynner å ligne på noe. Men et godt skrog i glassfiber og en god motor er da et bra utgangspunkt for noe som kan bli en skikkelig drømmebåt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svaap Svart 29.November.2010 Del på Facebook Svart 29.November.2010 Enig med siste innlegg... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Håp Svart 29.November.2010 Del på Facebook Svart 29.November.2010 Her kommer en forespørsel fra meg. Sett denne båten på finn.no - http://www.finn.no/f...nnkode=25689616 - Colin archer prosjekt i tre og glassfiber. Ta en tur og se på den du! Det er stor forskjell på hvordan dekk og overbygg ble utført på disse Randesundbåtene, så det kan være lurt å sjekke tilstanden på det ved selvsyn. Så naken som denne båten er skjuler den neppe noe. Er det lekkasjer/råte oppunder dekk har du en adskillig større jobb enn puss og oljing på eksisterende treverk. . Sjekk også hva som er med av rigg og seil. Ingen dårlig seiler. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.November.2010 Del på Facebook Svart 29.November.2010 Kan bli en fin båt ut av dette hvis kjøper har håndverkerhender og ikke 10 tommeltotter. En del slike båter har en tendens til å se veldig hjemmesnekret ut innvendig, og så har en Svaap som ser ut til å bli veldig flott inni . Går minst med et par-tre hundre frognertiere her før det begynner å bli båt ut av det. Tror jeg heller ville puttet de pengene inn i en dyrere båt som er innredet skikkelig. Vanskelig å se så mye ut av de bildene på Finn, men det ser ut som det er en del å gjøre her bare med dekket. Nater, og hva med bjelker og bjelkeveier langs sidene av båten? Bjelkkeveier stæpt inn i skrogside? Aksel så ut til å være massiv, så det er ikke vripropeller her Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
carmencita Svart 2.Desember.2010 Del på Facebook Svart 2.Desember.2010 Hei, da er båtbyggerne gått igang med å rive overbygget på Carmencita. Innredningen blir stående, og nytt overbygg vil bli bygget over. Så blir det listet mellom der det eventuellt "spriker" Det neste som rives er fordekket og endel av dollbordet. Som dere kan se, så er det gamle overbygget skåret av ca 5 cm over dollbordet. Dette for å slippe å demontere innredning. Dette bildet er tatt for ca. 14 dager siden. Carmencita. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.