Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Jaja Godtfolk da er det tiden for å ønske alle dere en riktig god jul. :santcheers:

 

jeg har tatt et lite avbrekk fra båtpussen, det er rett og slett for kaldt til å stå ute i teltet eller i garasjen for tiden. venter på varmere vær.

 

så nok engang god jul og godt nytt båtår :santa:

"Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!"

Link to post

Var nede ved snekka og tok en "testskrap"

 

Som noen muuuuligens husker så ble jeg eier av en 23ft Snekke i sommer for uhyrlige 2000kr. Fikk den igang, tok noen turer etter noe småtteri som å fikse motorkasse og noo annet.

 

skroget utvendiggjorde jeg lite med da sesongen omtrent var over uansett.

 

Så i dag var jeg nede og skrapa litt på den. Var som forventet lett å skrape vekk det stygge, det ser mye verre ut enn hva det er. På bildet har jeg bare skrapet lett med en kniv, så jeg tror ikke dette blir så ille :)

 

Siden båten er lakket innvendig tenkte jeg at det var best å olje den utvendig. Ut fra hva jeg har lært i denne tråden (kan ikke en dritt om noe) så skal man ikke lukke treverket på begge sider pga fare for råte etc.

 

Bildet jeg tok i dag, skrapet med en Leatherman :) Båten har kobbersøm, heldigvis :) (tror jeg, siden kobber ikke ruster)

 

gudrabuddi5.jpg

Føkk deg...

Link to post

Ja det blir jo en forskjell mange ikke kan forestille seg.

 

Jeg har mange feil og mangler (antagelig) men å kunne se resultater på forhånd har jeg alltid vært god på, selv om veien dit er både bratt og glatt :)

 

Det gjelder jo å se forbi hba øyet ser der og da. I tillegg på denne er det jo møkk i lakken, og møkkete olje som har renni imellom bordgangene, og ut. Trebåter trutner jo dårlig over vann, så det vil jo møkke litt på utsiden.

 

Planen er å skrape den helt ren, helt ned til kjølen (også kjølen) og sette inn dette med noen lag treolje før jeg kliner inn alt under vannlinja med tretjære. Og ikke noe mer. Trenger ikke bunnstoff siden båten går i ferskvann. Og bunnstoff er jo ikke vanntett, så det har ingen misjon egentlig. Fra vannlinja og opp til dollbord skal den settes inn med så mye olje at en eller annen oljeprodusent vil elske meg resten av tiden jeg lever. Selve vannlinja blir hvit.

 

Når bålet er på vannet skal dollbord, fram og akterdekk atter slipes og lakkes (fikk en liten shine i sommer) samt at vindusrammer skal pusses GODT ned og lakkes, ev oljes.

 

Så er det bare å harve avgårde med Munkholm og damer.

 

Hadde besøk av dattera til han jeg kjøpte den av i dag her ute på hytta. Hun sa jeg gjorde med på 14 dager med båten i sommer, enn "pappa" gjorde på 2 år :) (tror ikke han gjorde noe, bortsett fra å prøve å starte motoren :) )

 

Men jeg vet denne blir fin i skroget. Innenfor det mørke og stygge finnes det en vakker dame, det VET jeg :)

 

Og hu skal fan meg frem i lyset :smash: hehe.

 

Stor i kjeften, som alltid..Brodern gjør ting han ikke kan :blush:

Føkk deg...

Link to post

Her ligger isen tykk lengt ut i April, så skal den ned fra slippen så blir den liggende på isen, lenge :)

 

Egentlig greit, for det er noe feil med mekanismen som vrir propellen, og nå kan jeg bare sitte på isen og plukke av propellen. Tror feilen ligger inni der et sted. Jeg har fått (som i GRATIS) en komplett aksling med propell og heile driten, så det er vel håp. Men bedre å sitte på isen enn å stå uti vannet. Denne båten er noe lenger enn den som lå på denne plassen før, så den stikker utenfor fast dekke for å si det slik :)

 

Blir vel å titte på det til neste helg tror jeg, litt kommer jo an på været selvfølgelig.

 

Det er vel en fordell med kobbersøm kontra jernsøm som ruster ? Kobberet blir kanskje borte over tid det også ? Men det ruster ihvertfall ikke, hehe. Lettere å pusse over også.

 

Det blir jo å skrape ove, og pusse senere med maskin. Sømmen ligger plant med bordene, ihvertfall bak der jeg skrapet litt i dag.

 

Synes det er morsom med en sånn båt. Jeg lærer mye, og siden jeg ikke har betalt all verden så er det greit liksom. I tilfelle jeg kjøper en dyrere båt senere så er jeg kanske bedre rustet til å holde den fin, uten å kødde vettet av meg :)

 

Jeg har jo ikke alle tomlene midt i hånda, egentlig :) Men trebåt er noe helt nytt av ting jeg har eid selv :) Selv om jeg både har rodd (og øst mye) trepram, og stått til rors på en tremastet slettoppet skonnert på 90ft fra 1916 :)

 

Men å eie det selv er veldig kult. Og for å ikke snakke om den første gangen jeg fikk igang motoren, og den første prøveturen med egen trebåt der man kjenner motorens slag gjennon skroget....dunk dunk dunk dunk, så deilig. Da ble jeg frelst :thumbsup:

Føkk deg...

Link to post

Banne eg i kirka nå??

 

JA! Mange fine måter å ødelegge båten på der! Sika må aldri brukes i suene, den blir for hard og vil sprenge ut huden ved trutning. Det samem med trespon, det gir også sprengkraft ved trutning. Bruk heller Farm, den er myk nok til at overskuddet blir presset ut når treverket trutner.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg skal bruke Farm og tjære på min båt ihvertfall.

 

Bitumen, er ikke det tjærelignende greier ? Mener å huske det bla brukes i karrosseribeskyttelsesguffe til biler ? Eller er det bare noe av innholdet som heter Bitumen ? Har lest om noe som inneholder det ihvertfall :)

 

Men poenget er ihvertfall at guffa skal være såpass myk at den tytes ut når båten trutner, ellers vil det sprenge for mye og neste gang båten tørker vil det bli/kan bli'7mest sannsynlig bli schwææære sprekker :)

 

Har jeg lært :blush:

Føkk deg...

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Vi bruker farm. Det tyter ut når båten trutner, så er det bare å skjære av med kniv.

 

Bitumen er en type gummi, nesten som asfaltplater som. Man har under vaskekommen blandt annet. Bitumen brukes til lyddemping, da de tar veldig mye lyd, pga at det er fleksibelt.

Link to post

Tenker høyt her om

1 eg ska bruke sika i suene pluss og tjære

2 tjære først i suene så sika og tjære

3 lage ein miks av trespon og tjære å dytte i suene

 

Banne eg i kirka nå??

 

Det høres ut som både du og de du får svar fra har motorbåter som ikke har sisnor i suene. Dét har robåter fra Vestlandet og Nord-Norge, og så lenge de holdes med tjære eller tjæreholdig olje (Dekksolje) er suene potte tette.

 

Hvis sisnor mangler, er nok ett eller annet mykt stoff en brukbar erstatning. Selv bruker jeg tak-kitt, som er noe bitumenguffe med glassfiber i. Tetter som bare dét!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...