Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Mulig meg misforstod dette, men sjøsatte du uten å behandle treverket over vannet?

 

" Til de kan jeg komme med en beroligende beskjed: Det kan taes på plassen båten ligger :) Her skal det fortsatt pusses og fikses."

 

Bedre å ta dette ved brygga enn å stå i stige å herje. Båten ER behandlet med Owatrol D1, men er ikke mettet enda. Usikker på om jeg skal ha på lakk i det hele tatt, får se når Fanten er mett på olje.

 

28 fot, byggeår 1971, motor Marna M3 24/36hk fra 1963

Redigert av KjellElvis (see edit history)
Link to post

Kjekt å se disse flotte båtene så langt "hjemmefra".. Var på båtbyggeriet å kikket, men skjer lite der.. står en påbegynt snekke i nøstet, som ikke er kledd ennå, altså bare "rammeverket".. har stått siden de la ned.. usikker på årstall..

For de som ikke vet, så ligger Rolfsnes på Bømlo i Hordaland, rett nordom rubbestadneset, hvor den berømte Wichmann og Rubb motorene ble bygget, også Rubbhall.. jepp samme fabrikk som lagde motorer i sin tid..

Link to post

Her er "Kobben"

En Rolfsnes fra den tidlige perioden, ca 1955, om dette er korrekt, har jeg ingen beviser fra, men den har typiske trekk fra den tiden, med "skvettebaug" og vanlig hekk.

Nedre del av overbygget er av edeltre, tror det er mahogny, men hele huset og dekk er plastret.. :lipseal:

Øvre del er av kryssfiner og er av nyere dato.

Eller er det en ferskvannskjølt ensylindret Sabb fra 1965 i den. Den er 23"

 

img_0142.jpg

Link to post

Står noen poster opp ;) Er heldig og har bra historikk på båten. Var opprinnelig fiskebåt, men gikk en tid som skyssbåt i Selje under navnet Juno, en eier frem til for 2 år siden da en kar fra Hitra kjøpte den fra dødsbo og gikk oppover med den, han ble plastikkfrelst og jeg fikk da tak i denne for en rimelig sum.

Link to post

Da har jeg gått til innkjøp av nytt trebåt prosjekt og gleder meg stort til mange gode stunder på havet :)50_1657136078.jpg

 

Gratulerer med nybåten, ser flott ut :)

 

Ja, gikk i surr med profilen.. Var jeg som spurte om type og slikt, tidligere også..

Kunne godt tenkt meg en av de store jeg også.. men de er sjeldne i disse trakter.. er helst rundt 24 fot de fleste..

Jeg vet ingenting om min.. kom fra Stavanger traktene for noen år tilbake.

 

Jo større jo bedre? Hehe, nei ikke vet jeg men måten disse båtene er bygd på betinger ihvertfall en pålitelig motor. Du trenger styring for å takle sjø, det er sikkert. Selvlensende hadde vært tingen, men jeg nekter å gå til ett så drastisk skritt. Artig at du tydeligvis holder til i nærheten av disse båtenes fødested. Kunne du tatt noen bilder av plassen og kanskje den halvferdige saken du nevnte tidligere?

Link to post

Ja kan sikkert det, men båtbyggeriet var mest aktivt, FØR veien ble laget, så jeg må sjøveien for å få riktig inntrykk, men skal nok forbi der med båten i sommer.. Har en kompis som veit det som bør vites om disse båtene. Har er fra Rolfsnes, forresten.. Mener han har masse bilder også..

Link to post

" Til de kan jeg komme med en beroligende beskjed: Det kan taes på plassen båten ligger :) Her skal det fortsatt pusses og fikses."

 

Bedre å ta dette ved brygga enn å stå i stige å herje. Båten ER behandlet med Owatrol D1, men er ikke mettet enda. Usikker på om jeg skal ha på lakk i det hele tatt, får se når Fanten er mett på olje.

 

28 fot, byggeår 1971, motor Marna M3 24/36hk fra 1963

Her va eindel blåmann i skroget, men dette kan du få bort eller holde borte med litt innsats. Eg ville får bort all lakk med handskrape (vinkelsliper er bannlyst på trebåt)Når skroget er slipt ned puss med pussekloss og sandpapir slik att alle ugjevnheter fra skrapinga er borte. Så begynner man å dusje ferobet på alle flekkene som ein vil ha bort. Eg trur eg vill brukt den røde Ferro-beten i dette tilfellet. La Ferro-beten få vere på ca 1 time før ein pusser lett over med skrape og sandpapir, gjenta prosessen til du er fornøgd. NB får du ferobet på steder uten blåmann vil treverket lysne her og, så det er ein nitidig prosess. Når du er for nøgd med bleikinga, kan innsetting av oljer og lakk begynne. Mi oppskrift her er: 2-3 runder med Amerikansk Terpentin -vått i vått. Terpentinen "åpner" veden og ein kan dermed sause det godt inn med "pleie". Siste omgang 50/50 am. terpentin og trekkfastolje. Så påføres x antall strøk med rein trekkfastolje til skroget begynner å mettes. Så er det 2 strøk med Benar UVR. Er det f.eks ein båt som skal ha litt hard bruk, ville eg hatt to støk men ravilakk til toppstrøk.

Link to post

Takker for tips! Jo vinkelsliper er i utgangspunktet en uting, men dette skal være en bruksbåt og jeg hadde ikke tålmod til å stå med skrape for å fjerne den h"#%""s grønnfargen. Prøvde mange ting før jeg dro fram vinkelsliperen. Planen er å få vekk noe av blåveden slik at den ser grei ut. Til uka skal det handles inn kjemikalier. Trekkfastolje sier du, er det godkjent med Clipper eller Owatrol D1, D2 som toppstrøk..? Hvor mange liter olje tror dere skroget trenger? Hvordan behandle innvendig under vann, med sprøyte? Er ikke altfor enkelt og komme til alt tre innenifra, under dekk er det ganske greit.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...