zodiaq68 Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Trebåtfestival i Risør .. Er det noen som skal på trebåtfestival i helgen ? Får ikke tid i år desverre å tenkte og komme med ett ønske fra de som måtte være der . Ta bilder av noen flotte trebåter å legg dem inn på trebåttråden til glede og innspirasjon for alle trebåtenntusiaster ..... Sitér dette innlegget Link to post
MortenBo Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Heisann Her er min føste tråd på forumet. Titter litt på trebåt for tiden men har det ikke travelt og hopper derfor ikke på "første og beste" tilbud. Har en Dorry i kikkerten nå. Er det noe spesielt jeg bør sjekke/passe på når det gjelder denne? //Morten Sitér dette innlegget Link to post
Mytsberg Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Har endelig hatt noen fine dager på sjøen Bilde er fra Viksfjord i Larvik. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Lurer på om det er noe liv i trebåtfolket om dagen? Var på et båttreff i begynnelsen av ferien, og det var plastbåter som dominerte totalt selvfølgelig. Det rare var at alle så nesten like ut. Det er vel et bevis på at disse fjordplogene er dusinvare. Nei, neste år må vi prøve å få mobilisert flere trebåter til dette treffet. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Tufsetom Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Hei, min første post her på forumet. Jeg har akkurat gått til innkjøp av min første tresnekke, en 26 fot fra Jens Pedersen båtbyggeri på Nøtterøy bygd i 79. FM 18 Hk motor. https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42499/32_603396529.jpg Har forsøkt å forhøre meg litt rundt omkring angående hva jeg bør gjøre, og hvilke fallgruver jeg bør styre unna osv, i og med at dette er mitt første prosjekt. Men jeg har fått lære at kunsten å ta vare på en trebåt er en sjelden vare i våre dager, ihvertfall inntil jeg fant denne tråden. Har lest litt gjennom tråden, og tatt til meg mange gode tips. Men med mitt utgangspunkt hadde jeg håpet å få noen av deres synspunkt, på hvordan jeg skal få gjennomført alt på en god måte. Har fått båten transportet opp til et gammelt lastebil-verksted i øvre telemark, slik at jeg kan jobbe på den innendørs i vinter. Det eneste jeg har fått gjort hittil er å skrape av gammel maling, og pusset ned treverket under vannlinje. Treverket er, etter mitt syn, ganske bra. Noen få sprekker men ingen av betydelig størrelse. Mitt store spørsmål er: Hvordan går jeg frem videre? Jeg har foreløbig landet på at "farm 80" vil være det beste for å tette sprekker, og at jeg må ha en blanding av terpentin, olje og tjære for å holde treverket fint. Bånnstoff og maling til slutt? Hvilke produkter er gunstige her? Og i hvilken rekkefølge skal dette påføres? Til slutt, er det forbundet noen farer med å ha pusset ned treverket uten å påføre noe nytt, og la det stå slik noen uker? Gitt min snevre kompetanse taes alle tips i mot med takk;) Mvh Thomas A. Borg Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Gratulerer med trebåt! Overvannlinja: Treverk mettes med blanding av linolje, antiparasitt, evt tretjære og amerikansk terpentin(balsamterpentin) Begynn med å blande linolje og antiparasitt halvt om halvt og spe med terpentin. Tynn på de første strøka, smør på vått i vått. Etter noen runder med tynn "suppe" så kan en "spare" på terpentinen. Husk å tørk av overflata når den er mettet eller det blir kveld.. Det kreves MANGE strøk, men er lett koselig arbeid. Alternativt så kan du bruke du bruke Clipper systemet til Jotun, foregår på samme viset, der linolja blir bytta ut med clipper 1. Jeg anbefaler å tilsette antiparasitt, for å hindre blåmann i treverket. Når treverket er "mettet" for olje, kan du la det være som det er, eller bruke lakk av noe slag, feks Benar, clipper 2, eller andre varianter. Mer detaljerte fremgangs-metoder finnes på her på båtplassen.. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Under vannlinja, kan det gjøres på flere måter.. Regner med det er bunnsmurning av noe slag.. Begynn med å skrape godt rent for løs bunnsmurning, og impregnere disse bare flekkene med noe.. Feks vinylprimer, siden Black Warnish ikke er i salg lenger. Steinkulltjære er ikke miljøvennlig, visstnok.. Deretter kan du bunnsmøre med det som passer, Jotun har kommet med en variant som skal være bra, Mare Nostrum heter den. Ikke prøvd den selv ennå, men skjer til neste år. Men bunnsmøring tar du rett før du setter på sjø igjen! Lykke til med trebåt! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Så veldig bra ut den båten! Burde hørt med forrige eier hva han brukte av olje og slikt.. Sitér dette innlegget Link to post
Tufsetom Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Hei igjen, og takk for svar. Så om jeg forstår rett så kan jeg impregnere treverket under vannlinje nå, men bør vente med bånnstoff til våren? Eller bør det gjøres både nå, og så igjen før den settes på sjøen? Og er det skadelig for treverket (under vannlinje) å stå uten impregnering nå? Med tanke på at jeg allerede har skrapet av gamle malingrester/bånnstoff og pusset ned treverket. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 20.August.2011 Del på Facebook Svart 20.August.2011 Har kansje tatt meg vann over hodet,meeen kunne ikke si nei til gratis båt 35 fot men smal og trang, skrog og overbygg virker å være i god stand,motoren ein volvo D67B bamse som eg ser på defekt (har rådebank grunnet defekt oljeslange dermed gått tom for olje) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
M/S Kobben Svart 20.August.2011 Del på Facebook Svart 20.August.2011 Treverk må behandles, så der du får bare flekker, må du sette inn med noe.. Bunnsmøring rett før du sjøsetter.. Men kan alltids flekke over der du skraper.. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Hold liv i trebåttråden, folkens! Spør, meld, fortell! Har snudd den gamle strandebarmeren på hodet, den skal få Black Varnish og bunstoff. Så skal den avløse oselveren utover høsten (og vinteren?) Sitér dette innlegget Link to post
Halleland91 Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Hei For starte litt rolig. Jeg har fått meg en gavla/galva? trebåt. Jeg har ingen som helst erfaring med trebåt, så er her får å hente litt tips og råd. Båten ligger idag på sjøen, og har gjort det di siste 2 årene, overbygger er råttent og fælt, det skal ordnes. Men mitt spørsmål er, hvordan fikser jeg opp skroget? Båten tar ikke inn noe vann, nagler og alt ser helt fint ut, men den trenger en oppussing, med bånnsmøring og alt som er. Ramser opp litt spørsmål her: 1) Hvor mye skal jeg pusse ned? 2) Er det viktig og pusse ned på innsiden? 3) Når båten er skikkelig pusset og klar for maling, hvor mange strøk med maling/lakk/olje, bruker jeg? og hva bruker jeg? både på bånnsmøring og fribord? 4) Hvis jeg tar båten på land og pusser ned og lakker den, må den da trutne på nytt? 5) Viktige forhåndsregler? Alt av tips og råd mottas med stor takk :D Bilde av herligheten -Eirik Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Hyggelig program om trebåter på Svensk TV 1 i kveld som var. Går i reprise på freddag 2/9 16.55 til 17.55. Kan også sees på nett tv her Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
roeren Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Hei Båten ligger idag på sjøen, og har gjort det di siste 2 årene, overbygger er råttent og fælt, det skal ordnes. 1) Hvor mye skal jeg pusse ned? 2) Er det viktig og pusse ned på innsiden? 3) Når båten er skikkelig pusset og klar for maling, hvor mange strøk med maling/lakk/olje, bruker jeg? og hva bruker jeg? både på bånnsmøring og fribord? 4) Hvis jeg tar båten på land og pusser ned og lakker den, må den da trutne på nytt? 5) Viktige forhåndsregler? Båten bør absolutt på land snarest, for nærmere inspeksjon! 1) Umulig å si før man ser hva som er nødvendig. Det vi ser på bildet, ser ikke så verst ut. 2) Det kommer an på hvordan du vil ha det, og om det ser brukbart ut. 3) Treverket bør absolutt ha mye olje, mange strøk om nødvendig. Og treet må være helt tørt; altså noen måneder på land. Selv sverger jeg til Dekksolje, men mange anbefaler varmt Owatrol. Dessuten er det jo "Wasco-suppa"; her er det såvidt jeg husker rå linolje, vegetabilsk terpentin og soppdreper (kanskje noen kan korrigere/supplere her?) 4) Ja, båten må den trutne igjen, for den skal være ordentlig tørket ut. 5) Sjekk saumen (naglene) grundig under vannlinjen. Sjekk også spikerne til kjølen og stevnene, området rundt gjennomføringen av propellakslingen og kjølevannsinntaket. Det er sikkert flere ting også, men jeg er ikke spesialist på motorbåter; driver selv med robåter. Hva slags motor har båten, og hvilken stand er den i? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 3) Treverket bør absolutt ha mye olje, mange strøk om nødvendig. Og treet må være helt tørt; altså noen måneder på land. Selv sverger jeg til Dekksolje, men mange anbefaler varmt Owatrol. Dessuten er det jo "Wasco-suppa"; her er det såvidt jeg husker rå linolje, vegetabilsk terpentin og soppdreper (kanskje noen kan korrigere/supplere her?) Dette er det jo delte meninger om.... Ikke at den bør mettes med olje av et slag, men at den må være tørr. En god del trebåtfanatikere (treskaller) hevder at det er bedre å olje en båt som ikke er tørr, fordi oljen vil 1) følge vannet inn i treverket og dermed trenge bedre inn, og 2) presse ut vannet på sin vei inn. Jeg kan ikke si at dette er korrekt, men mange mener det. Dersom det er korrekt, så vil det også bety at behovet for trutning til våren blir mindre, da vannet er erstattet med olje... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
egilwh Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Hyggelig program om trebåter på Svensk TV 1 i kveld som var. Går i reprise på freddag 2/9 16.55 til 17.55. Kan også sees på nett tv her Jeg så deler av det programmet på svensk tv for et år eller to siden. Absolutt verdt å se igjen, og igjen, og igjen... :) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
roeren Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Dette er det jo delte meninger om.... Ikke at den bør mettes med olje av et slag, men at den må være tørr. En god del trebåtfanatikere (treskaller) hevder at det er bedre å olje en båt som ikke er tørr, fordi oljen vil 1) følge vannet inn i treverket og dermed trenge bedre inn, og 2) presse ut vannet på sin vei inn. Jeg kan ikke si at dette er korrekt, men mange mener det. Dersom det er korrekt, så vil det også bety at behovet for trutning til våren blir mindre, da vannet er erstattet med olje... Dette er interessant! Noen som vet mer? Sitér dette innlegget Link to post
Skoghaug Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 (redigert) Jeg bruker lignende den "Wasko- suppa", men i tillegg til soppdreper bruker jeg en dæsj med avkokt milebrent tjære og rødsprit. Blander meg en god 5 liter med blandingsforhold: 2 liter balsamterpentin, 2 liter rå linolje, 0,5 liter soppdreper og ca. 2dl avkokt tjære samt 3 dl rødsprit. (Avkokt milebrent tjære(varmer opp boksen og tar bare det fine som flyter opptil toppen). Rødspriten hjelper til med bedre inntregning av suppa fordi spriten hjelper til å åpne porene i treverket, særlig på fuktig treverk i følge oppskrift og diverse erfaringer fra "gamlekara". Det sies også at båtbyggereiet i Bjørkedalen på Sunnmøre vasker over det nye "tørre" treverket med så varm vann mulig for å åpne porene, før oljebehandlinga begynner. Har også en historie om en som holdt på olje de nylagte terrassebordene på hytta før vinteren. Han hadde fått smørt ca. 3/4 og tok så ei pause. Uheldigvis kom det et lite regnskyll. Men da var tid for hjemreise, og det ble tørket over med fille dertil han smørte olje over det fuktige tredekke i håp om at det var bedre enn ingen olje... Til hans forundring ved tilbakekomst på våren var det siste feltet han oljet som hadde stått seg klart best gjennom vinteren. Jan Redigert 1.September.2011 av Skoghaug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 2.September.2011 Del på Facebook Svart 2.September.2011 (redigert) Dette er det jo delte meninger om.... Ikke at den bør mettes med olje av et slag, men at den må være tørr. En god del trebåtfanatikere (treskaller) hevder at det er bedre å olje en båt som ikke er tørr, fordi oljen vil 1) følge vannet inn i treverket og dermed trenge bedre inn, og 2) presse ut vannet på sin vei inn. Jeg kan ikke si at dette er korrekt, men mange mener det. Dersom det er korrekt, så vil det også bety at behovet for trutning til våren blir mindre, da vannet er erstattet med olje... Dette er interessant! Noen som vet mer? Min erfaring er at linolje trekker meget godt inn i tørt tre. Jeg har ikke sett i særlig grad at linoljen fordriver vann dersom man tar det på tre med mye fuktighet. Det blir både linolje og vann i treet, og jeg tror det blir mindre linolje enn om treet hadde vært tørt fordi vannet ta litt av plassen. Jeg vil helst ha trevirket så tørt som mulig. Bakteriene som spiser tre trenger vann. Jo mindre vann jo bedre. Tørt tre råtner ikke. Jeg er motstander av trutning. Båten blir tett på den måten men det er ikke noe man gjør fordi det er godt for treet. Derfor tørker og impregnerer jeg treet så godt jeg kan. Så tetter jeg med Farm og gjør ting så tett jeg kan utenfra før jeg sjøsetter. Min erfaring er at treet blir veldig stabilt når man gjør det slik, og har man gjort det ordentlig med tørr ved, holder det seg veldig godt i årevis. Det er nok ikke tilfeldig at rå linolje er såpass god: Rå/kaldpresset linolje har betydelig mindre molekyler (0,0000005 mm) enn vann (0.000001 mm) (det er en desimal i forskjell). Kokt linolje har større molekyler enn vann. Treets porer er nok mer enn store nok for kaldpresset linolje... Til hans forundring ved tilbakekomst på våren var det siste feltet han oljet som hadde stått seg klart best gjennom vinteren. Kanskje fordi linoljen fra siste fillestrøk ikke trakk så godt inn i treet pga at plassen var opptatt av nyregnet vann. Da tørket linoljen "utenpå" treet og ble som et lag lakk. Beskytter kanskje bedre på kort sikt, men det er jo ikke hva man nødvendigvis foretrekker på lang sikt. Da vil man gjerne ha linoljen inn i treet og "tette" på utsiden av treet med noe annet (primer el). Bare en teori... Redigert 2.September.2011 av BG-21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 2.September.2011 Del på Facebook Svart 2.September.2011 Min erfaring er at linolje trekker meget godt inn i tørt tre. Jeg har ikke sett i særlig grad at linoljen fordriver vann dersom man tar det på tre med mye fuktighet. Det blir både linolje og vann i treet, og jeg tror det blir mindre linolje enn om treet hadde vært tørt fordi vannet ta litt av plassen. Jeg vil helst ha trevirket så tørt som mulig. Bakteriene som spiser tre trenger vann. Jo mindre vann jo bedre. Tørt tre råtner ikke. Jeg er motstander av trutning. Båten blir tett på den måten men det er ikke noe man gjør fordi det er godt for treet. Derfor tørker og impregnerer jeg treet så godt jeg kan. Så tetter jeg med Farm og gjør ting så tett jeg kan utenfra før jeg sjøsetter. Min erfaring er at treet blir veldig stabilt når man gjør det slik, og har man gjort det ordentlig med tørr ved, holder det seg veldig godt i årevis. Det er nok ikke tilfeldig at rå linolje er såpass god: Rå/kaldpresset linolje har betydelig mindre molekyler (0,0000005 mm) enn vann (0.000001 mm) (det er en desimal i forskjell). Kokt linolje har større molekyler enn vann. Treets porer er nok mer enn store nok for kaldpresset linolje... Kanskje fordi linoljen fra siste fillestrøk ikke trakk så godt inn i treet pga at plassen var opptatt av nyregnet vann. Da tørket linoljen "utenpå" treet og ble som et lag lakk. Beskytter kanskje bedre på kort sikt, men det er jo ikke hva man nødvendigvis foretrekker på lang sikt. Da vil man gjerne ha linoljen inn i treet og "tette" på utsiden av treet med noe annet (primer el). Bare en teori... Dette er så nært mitt hjerte, og jeg anser det som så viktig, at jeg synes det bør gjentas i sin helhet! Ikke minst illustrasjonen med molekylsammenligningene! En fritids-båtbygger i Nordfjord bygger gammeldagse Nordfjords-robåter, og mener de skal være helt tette ved sjøsetting, altså ikke trenge noe trutning (men han bygger klinkbygde båter, med gammeldags tjæresi som "pakning" i suene ...!) Sitér dette innlegget Link to post
Halleland91 Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Båten bør absolutt på land snarest, for nærmere inspeksjon! Hva slags motor har båten, og hvilken stand er den i? Det er en saab 8 hk. God som gull:) Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Har nylig blitt trebåteier selv, og kommer til å lese hele denne tråden. Tar nok litt tid da, siden det er 185 sider :) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Har nylig blitt trebåteier selv, og kommer til å lese hele denne tråden. Tar nok litt tid da, siden det er 185 sider :) Ja, her er mye stoff! Wasko var jo meget aktiv; nå er det opp til "oss andre" å holde liv i tråden! Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Har håp om at denne skal på vannet til våren, ihvertfall i ok bruksstand. Noen som vet hvor gammel denne er og hvor den kommer fra? Instruksjonsboka for motoren (Sabb diesel 2h 18hk) antyder at motoren er fra 1974 eller nyere, da det står noe sånt som "nytt for året 1974" på noen av løsningene/komponentene. Hadde vært artig å visst noe om båten også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.