Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Jeg ville gått for en smal panel, lakkert denne med beislakk og et par strøk klarlakk.

Slik smal panel, 48-60 mm bredde, tar seg godt ut i maritime miljøer, og generelt i små rom. De fleste byggvarehus fører slikt.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Har noen spørsmål ang maling av en trebåt. Tenkte å ha den på slipp noen dager på Mai. Å jeg har hverken tid eller tålmodighet til å skrape skroget, for å lakke det. Så da lurer jeg på, Finns det noe maling som egner seg til å bruke på skroget? Dette blir kun gjort for å få den til å se noe bedre ut. Har ikke vært gjort noe med denne båten på 3 år.

Jeg la ut min etter 8 år på land uten å røre lakken. Var slettes ikke verst. Det er vel kanskje ikke nødvendig å skrape av all lakken? Hvis ikke kan du bare matte ned og legge på et lag til med lakk eller to. Hvis lakke har begynt å slippe, så hjelper det ikke med maling heller, denne vil jo bare dette av når lakken etterhvert slipper.

God Kveld :rolleyes:

Jeg lurer på om noen har noen gode tips til hvitmaling av kravel skrog? Har akkurat skrapet og pusset ned min gamle dame og vil impregnere over vannlinjen for så å male det kvitt. Denne stolte gamle damen har stått på land VEEELDIG lenge, så glippet mellom bordene er store... Finnes det gode alternativ kontra lusing? Det vil vel ikke trutne over vannlinjen hvis dette blir mettet skikkelig? :confused:

På forhånd takk :yesnod:

Redigert av Sjømann86 (see edit history)

Etter jeg hadde min første skøyte for noen år siden har jeg falt helt for de. Hun var ombygget fra en tradisjonell nordtrønderlagskutter til hytte da jeg kjøpe henne, og jeg bygget videre til bobår som ble bolig i to år. Var en tur innom plastseilbåt i fjor, men har nå gått til anskaffelse av en Risørskøyte. Denne båten vil endre utrykk på lik linje med TopGun som bildene viser

Her er bobåten

12.jpg

13.jpg

Det var jaggu spenstig dekor på en skøyte! gammel og ny generasjon spleiset sammen! Selv har jeg personlig mere sansen for stilren og gjenomført skøyte design, men synes det var tøft at du gjorde den unik og spessiel! Lykke til

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei

Jeg vet ikke om dette er den riktige tråden for dette men;

Vi har en færing som har vært i familiens eie siden den var ny. Vi tror den er bygd på Fitjar på slutten av 40 tallet. Den har ligget ubrukt i et naust i snart 25 år tror jeg, og vi kommer ikke til å få tid til å få den i god stand igjen.

Den er ikke pen i lakken, og sikkert noe råte her og der.

Hvis noen vil ha den gis den bort mot avhenting. Hvis ingen vil ha den må vi kvitte oss med den på en annen måte.

Båten ligger i et naust i Kråko på Fitjar, og besiktning er litt plundrete fordi vi bor i Tønsberg/Nøtterøy/Sandefjord vi som eier stedet.

Noen skal bortover i påsken, hvis det er noen interesse.

Joda, for all del. Smak kan ikke diskuteres. Jeg personlig syns det er bortimot helligbrøde å gjøre noe sånt med ei gamma skøyte, men som man sier på godt norsk: "What ever works".

Stå på, gutter! :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Jeg driver så smått med å pusse oppen furuholmen plattgatter (https://baatplassen.no/i/topic/70743-nybegynner-skal-vekke-furuholmen-plattgatter-tli-live/page__p__990958__fromsearch__1#entry990958). Nå som våren har kommet tenkte jeg å begynne på bunne og få denne tett. Treverket er ok, men det er en glippe som må tettes. Jeg ble anbefalt å legge på treverk (list el lign) på innsiden (i dørken) og "klistre" denne på. Men nå husker jeg ikke lenger hvordan eller hva slags treverk/behandling listen bør ha. Epoxy for å lime på? (jeg er helt, komplett nybegynner!) Har noen tips hadde jeg satt stor pris på det! :-)

Jeg driver så smått med å pusse oppen furuholmen plattgatter (https://baatplassen.no/i/topic/70743-nybegynner-skal-vekke-furuholmen-plattgatter-tli-live/page__p__990958__fromsearch__1#entry990958). Nå som våren har kommet tenkte jeg å begynne på bunne og få denne tett. Treverket er ok, men det er en glippe som må tettes. Jeg ble anbefalt å legge på treverk (list el lign) på innsiden (i dørken) og "klistre" denne på. Men nå husker jeg ikke lenger hvordan eller hva slags treverk/behandling listen bør ha. Epoxy for å lime på? (jeg er helt, komplett nybegynner!) Har noen tips hadde jeg satt stor pris på det! :-)

Ta en prat med "trebåten" på nesset, vinterbro. De har noe tokomponent lim som fungerer finfint under vannlinjen. En kompis gjorde det samme som jeg oppfatter du snakker om. Han laget kone lister, la inn limet, banket de inn (fra utsiden) og slippe ned det overflødige.

"Han laget kone lister, la inn limet, banket de inn (fra utsiden) og slippe ned det overflødige."

Jeg har aldri prøvd denne fremgangsmåten selv, men hva skjer når båten begynner å trutne? Den sprekken vil jo prøve å lukke seg, selv om det er limt inn ei list i den, og da må det jo gå ut over et eller annet når treverket begynner å svelle. Bare en tanke...

Redigert av Trond Østli (see edit history)

"Han laget kone lister, la inn limet, banket de inn (fra utsiden) og slippe ned det overflødige."

Jeg har aldri prøvd denne fremgangsmåten selv, men hva skjer når båten begynner å trutne? Den sprekken vil jo prøve å lukke seg, selv om det er limt inn ei list i den, og da må det jo gå ut over et eller annet når treverket begynner å svelle. Bare en tanke...

Det gikk fint på båten hans, men du har nok rett i at det kan være skummelt om man drar til skikkelig

Min første trebåt, en 17 fot passbåt med en 25hk Crescent på hekken, innkjøpt for konfirmasjonspenger hadde sprekker under vannlinja store nok til at jeg fikk fingrene inn i dem. Båten hadde ligget opp ned i vær og vind i mange år. Den ble tettet med en slags fugemasse mye lik dagens akryl. La en god streng i kanten av sprekkene, og satte en vannspreder under og oppi båten. Etter to tre dager var båten tett, og den forble tett. Eneste vannet den båten tok inn, var i form av regn.

Hva slags glippe/sprekk er det snakk om, hvor stor er den og hvor er den. fint med et bilde! De fleste sprekkene går igjen av seg selv når båten trutner, et hjelpemiddel kan være å bruke bitumenmasse, hardfett eller f.eks margarin og kanskje sette maskeringstape over for å slippe øse seg ihjel når man sjøsetter. Akryl, sika og andre lignende masser hører ikke hjemme på undersiden av en trebåt, de herder og blir for harde og gjør at det aldri får muligheten til å gå sammen.

Akryl, sika og andre lignende masser hører ikke hjemme på undersiden av en trebåt, de herder og blir for harde og gjør at det aldri får muligheten til å gå sammen.

Var på et båtbyggeri på Hemnesberget og fikk satt inn noen nye bord i båten min for noen år siden,

båtbyggeren brukte sika mellom bordene isteden for tjære og hamp. Dette har fungert til nå, men jobben som ble gjort er ikke den beste, høvling og sammenføyning osv.

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

De fleste sprekkene går igjen av seg selv når båten trutner, et hjelpemiddel kan være å bruke bitumenmasse, hardfett eller f.eks margarin og kanskje sette maskeringstape over for å slippe øse seg ihjel når man sjøsetter.

På min forrige båt brukte jeg maskeringstape over alt jeg fant av sprekker. Funker fint det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...