gorilla Svart 2.April.2012 Del på Facebook Svart 2.April.2012 Takk for gode tips på mitt spørsmål om hva jeg bør gjøre med sprekkene! Jeg skal ta en tur til båten i påsken og ta noen bilder av hvordan dette ser ut. såvidt jeg forsto var forslaget fra trebåtkjenneren, som så på båten, å legge på en planke i dørken, for på den måten å tette sprekken innenfra. Men kanskje dette er lettere å vurdere med et bilde :) Men hvis man kommer til at en list el lign bør legges inn, evt med en form for "lim" - hva slags tresort bør man da bruke? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Dalton Svart 2.April.2012 Del på Facebook Svart 2.April.2012 ...såvidt jeg forsto var forslaget fra trebåtkjenneren, som så på båten, å legge på en planke i dørken, for på den måten å tette sprekken innenfra. En annen metode, som var mye brukt før, er å tett-spikre på ei blyplate over sprekken utvendig, med f.eks Farm under. Det blir tett som ei potte, det. Skal du imidlertid "lime" noe, så er det nok best å bruke samme tresort som bordet du tetter, og lime med epoxy. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
gorilla Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 Ja husker vi gjorde dette på en gammel trebåt på hytta på fjellet. Men det virker litt "brutalt" mot en større trebåt som jeg jo tenker at jeg bør legge litt mer flid i å vedlikeholde. Ang. tresort er dette mahogni.. Jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i, og så er det jo ikke alt tropisk tømmer som er så bra mtp regnskog heller.. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
gorilla Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 Hva slags glippe/sprekk er det snakk om, hvor stor er den og hvor er den. fint med et bilde! De fleste sprekkene går igjen av seg selv når båten trutner, et hjelpemiddel kan være å bruke bitumenmasse, hardfett eller f.eks margarin og kanskje sette maskeringstape over for å slippe øse seg ihjel når man sjøsetter. Akryl, sika og andre lignende masser hører ikke hjemme på undersiden av en trebåt, de herder og blir for harde og gjør at det aldri får muligheten til å gå sammen. Da har jeg vært under båten og målt og forsøkt meg på noen bilder. Sprekken er 7 mm bred og jeg kan se igjennom flere steder. Som dere ser ligger sprekken under vannlinjen på området hvor det er bunnstoff. Lengden på sprekken er ca. 105 cm. Hvis jeg går opp i båten er sprekken også godt synlig fra dørken. På bildet går sprekken nesten fra venstre til høyre i bildet, og man kan se igjennom de fleste steder. Det opprinnelige forslaget fra trebåtkjenneren jeg hadde med meg var å legge på et bord i dørken (oppå sprekken) og lime den fast. Jeg forsto det som at alternativet var å bytte hele bordet i bunnen, noe som jo ville være en større operasjon (spesielt for en nybegynner). Men hvis jeg altså i stedet skal legge et bord i dørken og lime mot sprekken må det i så fall bli flere mindre bord, pga. de tverrgående orange stolpene som hindrer meg i å få lagt på et langt bord som dekker hele sprekken. Men hva vil da skje med områdene som ligger under de orange stolpene (og som jeg dermed ikke får tettet)? Da vil vel de bli utsatt for mye vann og kanskje råtne..? Apropros. Det var flere som nevnte konelister her - hva er egentlig det? Små "fliser" eller tynne trelister som presses inn i sprekken? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
EiSvIn Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Fyll det fult av Farm, og sett på en bred maskeringstape på utsiden. Du skal ikke se bort i fra at denne tetter seg når båten trutner. Sørg for å ha pumper tilgjengelig når du setter ut. Skulle ikke det funke kan du jo frese et spor som du legger en list i. Jeg har nok ingen tro på å slå på noe på innsiden, det kommer ikke til å bli tett; det er utrolig hvordan vann klarer å presse seg inn. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Enig med forrige innlegg. Det er utrolig hvor store sprekker som går sammen igjen. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
gorilla Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Fyll det fult av Farm, og sett på en bred maskeringstape på utsiden. Du skal ikke se bort i fra at denne tetter seg når båten trutner. Sørg for å ha pumper tilgjengelig når du setter ut. Skulle ikke det funke kan du jo frese et spor som du legger en list i. Jeg har nok ingen tro på å slå på noe på innsiden, det kommer ikke til å bli tett; det er utrolig hvordan vann klarer å presse seg inn. Bare vanlig maskeringstape? Går ikke denne av i vann? Spesielt når jeg må feste den på ujevnt underlag (bunnstoffet)? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Mytsberg Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Jeg har hatt sprekker som på bildet og det har fungert med å fylle dem med farm Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 (redigert) Jepp. Maskeringstapen går av i vann. Funksjonen er å holde farmen på plass til det har begynt å å trutne litt, og farmen tyter ut på begge sider. Om man ikke taper er det en teoretisk(?) mulighet for at vanntrykket bare presser farmen ut på innsiden. Redigert 7.April.2012 av EiSvIn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Hei, du sier at skroget er i mahogany, vær klar over at Mahogany trutner MYE saktere enn furu, den beveger seg også mindre. Litt avhengig av hvor mye tid du har og hvor solid og "endelig" du vil ha det ville jeg gjort en av 2 ting. "hurtigmetoden" Dytt masse farm i sprekken = ferdig. "Nesten like raskt" Fres/renskjær sprekken, tilpass en list, *(helst i Mahogany)Prime alle limflatene med ufortykket epoxy, bland deg litt fortykket epoxy, ha på limflatene og sett listen forsiktig inn i sprekken. (IKKE bank den inn, da kan du utvide sprekken mere, borr evt. et lite hull i endene av sprekken (tetes etterpå med feks farm) for å få brudd avvisning) prime og stoff ... Ferdig! Trygve Sitér dette innlegget Link to post
gorilla Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Jepp. Maskeringstapen går av i vann. Funksjonen er å holde farmen på plass til det har begynt å å trutne litt, og farmen tyter ut på begge sider. Om man ikke taper er det en teoretisk(?) mulighet for at vanntrykket bare presser farmen ut på innsiden. Ah ok, det gir mening! :) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
gorilla Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Hei, du sier at skroget er i mahogany, vær klar over at Mahogany trutner MYE saktere enn furu, den beveger seg også mindre. Litt avhengig av hvor mye tid du har og hvor solid og "endelig" du vil ha det ville jeg gjort en av 2 ting. "hurtigmetoden" Dytt masse farm i sprekken = ferdig. "Nesten like raskt" Fres/renskjær sprekken, tilpass en list, *(helst i Mahogany)Prime alle limflatene med ufortykket epoxy, bland deg litt fortykket epoxy, ha på limflatene og sett listen forsiktig inn i sprekken. (IKKE bank den inn, da kan du utvide sprekken mere, borr evt. et lite hull i endene av sprekken (tetes etterpå med feks farm) for å få brudd avvisning) prime og stoff ... Ferdig! Trygve Hm, hvor lenge holder farmen seg hvis jeg bare gjør det? Må det byttes hver sesong? Men hvis jeg skulle gått for alt. 2 - hva betyr prime? Jeg er rimelig nybegynner! Og hvordan vet jeg hvor stor listen bør være (ifht størrelse etter trutning). Omtrent på størrelse med sprekken? Apropos; jeg har noen andre sprekker også. Mye mindre enn denne svære ,men på en av dem kan jeg såvidt se litt igjennom. Hva er beste kur der? Farm og maskering? Eller satse på trutning? Den ene er ca 5mm bred og ca 40 cm lang. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
M/S Bastard Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Du kan jo begynne trutningen nå, sett en vannspreder under båten. Eller, legg en fillerye over sprekkene og vann disse så det hele tiden er fuktig. De oransje stolpene er vel dørkbjelker Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18395/oernen.jpg[/img] Hei igjen, folkens Solgte Alfhild på 48 fot i fjor, nå er det trebåt for alle penga, kjøpte "Ørnen" på 24 fot i Fredrikstad nå sist torsdag, gleder meg til å bli kjent med ho :D God påske der ute Mvh. Dan. Redigert 7.April.2012 av Danemann (see edit history) Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
gorilla Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Du kan jo begynne trutningen nå, sett en vannspreder under båten. Eller, legg en fillerye over sprekkene og vann disse så det hele tiden er fuktig. De oransje stolpene er vel dørkbjelker Takk, det hørtes ut som en god idé Men får den ikke på vannet i år så jeg får vel vente med sprederen til neste vår! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
M/S Bastard Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 da ville jeg fuktet noen filleryer her og der over sommeren, for og unngå mere oppsprekking Sitér dette innlegget Link to post
gorilla Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 da ville jeg fuktet noen filleryer her og der over sommeren, for og unngå mere oppsprekking Aha ok, da skal jeg slenge på noen fuktige tepper neste gang jeg er der :) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
EiSvIn Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Og pakk den godt inn. Sol og tørr vind er ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
gorilla Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Men det er ikke noe i veien for å fikse med feks farm i år selv om den ikke skal på vannet før neste år? Jeg tenkte å skrape bort alt bunnstoffet, fikse sprekkene m farm (el list som det ble tipset om), og så legge på nytt lag med bunnstoff?! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Danemann Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Hei på deg Vet ikke hvor fleksibel Farm holder seg eksponert for luft i et år. Du kan jo også maure ved sjøsetting, evt. i tillegg til Farm. Det funker kjempebra, hørt om dette før? Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
gorilla Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Hei på deg Vet ikke hvor fleksibel Farm holder seg eksponert for luft i et år. Du kan jo også maure ved sjøsetting, evt. i tillegg til Farm. Det funker kjempebra, hørt om dette før? Hm nei dette hørtes ikke kjent ut! Men vil gjerne høre om det! Min tanke var å fikse mest mulig på båten denne sesongen, før den (forhåpentligvis) kommer i sitt rette element fom sommer 2013. Og da tenkte jeg at å fikse bunnen bør være prio nr 1. Men hvis farm ikke tåler en sesong i luft, betyr dette at man vanligvis må skifte farm hvert år? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Danemann Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Som regel er det greit å ha på mer farm hvert år, ja. Mauring går ut på å tømme ut sagmugg (fås i sekkevis fra det lokale sagbruk/høvleri) underifra på utsiden av båten så dette blir trukket inn i sprekkene, sprek lensepumpe inni mens dette står på. Dette tetter godt, og hvis båten får ligge i fred i noen dager blir dette ei stabil tetting. Funker best ved å spikre en tom hermetikkboks på ei lekt og føre den med sagmugga tett inntil skutebunnen så minst mulig flyter opp før der du vil ha det. Navnet kommer visstnok fra gamle dagers seilskuter som hadde med egne maurkolonier ombord nettopp med tanke på å kunne tette evt.sprekker som kunne oppstå underveis. Brukt dette med stort hell på mine 4 tidligere trebåter. Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
index Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Mauring er en fin måte å ødelegge en ellers god trebåt på! Om man fyller opp sprekkene med trespon og båten deretter trutner, vil dette føre til mye mer press på konstruksjonen enn hva farmen gjør.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Woody Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Jeg vil ikke anbefale å ha på Farm enda, da den blir litt hardere som tiden går. En annen ting er at hvis du fukter med filler først, trenger du ikke å bruke så mye farm, kanskje ikke i det hele tatt. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Woody Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Jeg vil ikke anbefale å ha på Farm enda, da den blir litt hardere som tiden går. En annen ting er at hvis du fukter med filler først, trenger du ikke å bruke så mye farm, kanskje ikke i det hele tatt. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.