Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

... men en dag blir den nok ferdig. :smash:

 

Nei Woody, en trebåt blir aldri ferdig og det skal den heller aldri bli. :smash: Dersom du anser deg ferdig med en trebåt kan du like gjerne selge den, for da er du gått lei. Det er ihvertfall sånn jeg ser på det. :wink:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

D2 danner som du sier en hinne som bør slipes vekk for at treverket skal suge skikkelig. Jeg tror det er godt nok hvis du matter skroget og gir det to nye strøk med D2. Men det er kanskje ande som har andre erfaringer med dette?

 

D1 danner også hinne dersom en ikke tørker av der hvor siste strøket ikke trekker inn. Resten av svaret blir omtrent det samme som Karoline, du bør matte ned skroget og deretter legge på 2 eller flere strøk med D2. Mellom strøkene behøver du ikke slipe dersom det ikke går for lang tid mellom, men før siste strøk bør du matte over med 220 eller finere sandpapir.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Denne hører vel med i trebåttråden....?

Noen bygger litt større trebåter .............. :thumbsup:

 

Triumfferd gjennom Kopervik

 

På slutten av 90-tallet fikk Jakob Madsen ideen. Elevene skulle bygge en 52 fots stor jakt. I dag forlot "Alma" Holmen skole og ble fraktet gjennom Kopervik, ut på Fv 47 og sjøsatt på Bygnes.

http://www.h-avis.no...ervik-1.7373580

 

Flere bilder:

 

http://www.h-avis.no/bildeserier/bildeserier-nyhet/holmen-skoles-bat-sj-satt-1.7373827

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post

Hei Salamander. Jeg tror ikke det er nødvendig å olje mer med D1, selv om det er noen områder som kanskje kan suge til seg litt til. D1 er mest som en inpregneringsolje, og etter 10-11 lag bør treverket være mer enn godt nok innpregnert. D2 danner som du sier en hinne som bør slipes vekk for at treverket skal suge skikkelig. Jeg tror det er godt nok hvis du matter skroget og gir det to nye strøk med D2. Men det er kanskje ande som har andre erfaringer med dette?

D1 danner også hinne dersom en ikke tørker av...

 

Takk for svar, før vinteren kom rakk jeg ikke legge på D2 så skroget er bare oljet med D1, men må jeg serriøst mattslipe D1 før jeg legger på D2, eller misforstår vi hverandre?

SALAMANDER

Link to post

Takk for svar, før vinteren kom rakk jeg ikke legge på D2 så skroget er bare oljet med D1, men må jeg serriøst mattslipe D1 før jeg legger på D2, eller misforstår vi hverandre?

Serriøst, så bør du det... :wink: Spesielt der hvor D1 ikke har trukket inn og dannet hinne. Men det går raskt, 180 papir på en litt myk pussekloss og ett til to drag over. 26 - 30 fot gjør du på en halvtime.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Serriøst, så bør du det... :wink: Spesielt der hvor D1 ikke har trukket inn og dannet hinne. Men det går raskt, 180 papir på en litt myk pussekloss og ett til to drag over. 26 - 30 fot gjør du på en halvtime.

 

Hehe ok takk for det, men kan jeg vanne skroget før jeg legger på D2? Båten har vert et par år på land...blir et par uker til før den leges på vannet men tenkte det var fint å vanne den litt for å sette igang trutningen...

SALAMANDER

Link to post

men kan jeg vanne skroget før jeg legger på D2? Båten har vert et par år på land...blir et par uker til før den leges på vannet men tenkte det var fint å vanne den litt for å sette igang trutningen...

Vel, D2 bruker du over vannlinja og trutningen foregår under, så det kan du jo. Men det bør jo være tørt der du skal lakke/olje med D2..... Hvorfor ikke lakke ferdig, og så vanne? Husk forøvrig på at det ikke skal same seg vann inni skroget når det ligger på land, ihvertfall ikke mye.

 

Forøvrig, det beste er at båten trutner i saltvann. Om du kan henge i en kran et døgn, så er det beste. Alternativt, sørg for at du har nok pumpekapasitet tilgjengelig. Sjekk evt. med brannvesenet om du kan låne/leie en 220V pumpe der.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Vel, D2 bruker du over vannlinja og trutningen foregår under, så det kan du jo. Men det bør jo være tørt der du skal lakke/olje med D2..... Hvorfor ikke lakke ferdig, og så vanne? Husk forøvrig på at det ikke skal same seg vann inni skroget når det ligger på land, ihvertfall ikke mye...

 

Jo du har vel et par poeng her, kan godt ta spylinga etter lakkinga eller rett å slett bare sette den på vannet så fort som mulig seff. Men merker at bordgangen har trukket seg sammen enkelte steder siden i fjord sommer, spesielt bordgangen over vannlinja. Jeg er av det inntrykk at selv om bordene ikke ligger under vann så blir de jo på en måte med i trutningen?

SALAMANDER

Link to post

Jeg er av det inntrykk at selv om bordene ikke ligger under vann så blir de jo på en måte med i trutningen?

 

Stemmer nok det, ja. Det er en betydelig høyere luftfuktighet noen centimeter over vannflate enn det er langt inne på land. Dette gjelder både inni og utenfor båten, så du vil nok kunne se at alt treverk på båten din vil trutne noe.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

hei båt folk. jeg er en knall færsk båt eier. 28 år fra aukra. utenfor molde. har nettopp startet me og pusse opp en 18 fot trebåt. aldri gjort noe slikt før, men begynne og merke at det er til det beste ;) mye jobb. hehe..

 

her er båten:

 

10092011989.jpg

 

 

noen som ser hvilken båt det er? jeg veit absolutt ingeting om denne. kjekt og funnet ut litt.

 

 

har også startet en egen tråd om den :

 

https://baatplassen.no/i/topic/92013-opppussing-av-min-foerste-trebaat-learning-by-doing/

Link to post

Da er det på tide å løfte opp tråden igjen. Jeg har så smått begynt å montere diverse saker og ting, og skal prøve å komme med bilder etter hvert. Det første som står på planen er håndrekker, selvlaget selvfølgelig. Som sagt, bilder kommer.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Ting skjer med Amalie om dagen, også. Har felt inn nye biter med mahogny i dollbordene akter. Råten hadde begynt å gjøre seg gjeldene et par plasser. Driver også med restaurering av en av taklukene til styrhuset. Sjøsetting er planlagt neste onsdag, hvis ikke noe kommer i veien.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Har de siste ukene vært opptatt med bygge nytt instrumentpanel i båten, begynner å nærme meg slutten nå. Har laget en egen tråd om det. https://baatplassen.no/i/topic/91917-nytt-instrumentpanel-i-krysseren/

 

Har også flyttet og bygd om el-sentralen i samme slengen, det var for trangt i den gamle.

 

Nå som det verste av pollensesongen er over, så er det snart igang med diverse lakkeringsjobber på skrog og dollbord.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Vil bytte Bowrider med trebåt/snekke - noen som vil påta seg å overtale kona mi ? :-)

 

Du har jo hauger av argumenter: Dersom du går for en trebåt, så vil jeg tro at du kommer ut positivt rent økonomisk? Mellomlegget kan jo gå til noe kona ønsker seg? :wink:

I en snekke, enten det er en trebåt eller plast, så er det jo mye større mulighet for å gjøre det "hjemmekoselig"? Det er et argument i seg selv! :clap: Masse gardiner, duker, puter o.l. som må anskaffes/byttes!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Enig med egilwh. :yesnod: Snekke er den triveligste farkosten, dersom kosen er det viktigste med å være på vannet. Man får si som Odd Børretzen: "La meg få seile så sakte jeg kan, for turen er over når jeg kommer i land"

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Stevnhylse:

På min Marna M2 oppdaget jeg at to gjennomgående bolter i den såkalte innvendige stevnhylsa var brukket. Resultatet var at hylsa var vridd ca 90 grader(motsatt vei av retningen akslingen dreier), slik at fettkoppen lå over mot siden istedet for vertikal posisjon. Jeg vet ikke hvor lenge den har vært løs, skjønt løs og løs fru blom. Jeg måtte ta i for å rette den opp slik at fettkoppen stod opp igjen, og den beveger seg ikke når jeg kobler inn akslingen. Heller ingen bevegelse i hylsa når jeg stiller på vingene. Som veldig fersk trebåt/veteranbåteier lurer jeg på om de to boltene som har brukket har en sentral funksjon, eller om de er der kun som en slags sikring? Det virker jo ikke som hylsa lar flytte på seg utover nevnte 90 graders vridning. Da jeg ikke vet hvor lenge det har vært slik lurer jeg også på om noen vet om det kan ha påført noen skade på hylse/aksling ved å bruke båten uten disse to boltene på plass?

Link to post

Hei, Listasjekte!

 

Først og fremst, velkommen til forumet og Trebåttråden! :flag:

Så til problemet ditt. Hadde vært fint med bilder. Litt enklere å se hva du mener da. Disse boltene dine - går de gjennom en bunnstokk? Uansett skal ikke hylsa kunne dreies, så noe bør du nok gjøre. Men som sagt, kom med noen bilder så får du nok svar.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Vil bytte Bowrider med trebåt/snekke - noen som vil påta seg å overtale kona mi ? :-)

 

Sukk

 

Kanskje kona di skulle snakke med kona mi? Hun er lidenskapelig snekke-entusiast. :thumbsup:

 

 

Angående Wasco så tror jeg vi er mange som lurer på hvor han ble av...

Redigert av Trond Østli (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Angående Wasco så tror jeg vi er mange som lurer på hvor han ble av...

 

Til de grader at det var en egen tråd om ham i fjor https://baatplassen.no/i/topic/80852-wasco-hvor-har-han-tatt-veien/

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Hei, Listasjekte!

 

Først og fremst, velkommen til forumet og Trebåttråden! :flag:

Så til problemet ditt. Hadde vært fint med bilder. Litt enklere å se hva du mener da. Disse boltene dine - går de gjennom en bunnstokk? Uansett skal ikke hylsa kunne dreies, så noe bør du nok gjøre. Men som sagt, kom med noen bilder så får du nok svar.

 

Takk for velkomsthilsen og svar :yesnod:

 

Hylsa går gjennom en bunnstokk, og den innvendige stevnhylsa m/fettkopp sitter på fremsiden av bunnstokken. Boltene går også gjennom samme bunnstokk. På eksplosjonstegning i Marnamanualen er det imidlertid ikke avbildet gjennomgående bolter men franske treskruer.

 

Bilder kunne jeg gjerne lastet, men tar stort sett bilder med iPhone. Dette blir jpg-filer, som iflg forumet her skal være et godkjent format. Men får likevel feilmelding når jeg forsøker å laste de opp her. Tips ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...