Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Heheh.. Er kun sidepropeller på sykkelen.. Tohatsuen er både luft og vannkjølt så fungerer fint på sykkel og;)

 

Viktig med ratt på Såppas overmotoriserte båter. Den er godkjent for 4 tror jeg.. Hadde 8 hk en stund.. Gikk som ei kule;)

 

eqa2y7ep.jpg

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei. Ny på forumet her å ny trebåt eier. Kjøpt i juli i år. 1937mod skjermsnekke med yanmar diesel fra 79. Fikk mange fine turer før vi tok henne opp for vinteren. Står nå hjemme i smuget i Langesund å vi gleder oss til våren. Å hu er blitt døpt Margit. Det står i papirene jeg fikk med att den ar bygget av Anka båtbyggeri, noen som vet noe ?

Link to post

Vakker båt! Men den burde vel hete Anna siden den kommer fra Anka? :giggle:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Jeg har ennå ikke klart å bestemme meg for båt å kjøpe... har et par i kikkerten, men det er jo vanskelig å bestemme seg... Er i vestfold i helgen for å se på et par plattgattere. En av de som skal under lupen har, sitat selger: "Bunn under vannlinje ble støpt i epoxy og glassfiber konstruksjon og er derfor ekstra sterk og tett og trenger derfor ikke trutne.

Båten er bygd i mahogny med eikespant, skjult nagling." Jeg har lest mye om dette her på trebåttråden og sitter med følelsen av at mange synes dette er risikofylt. Hvordan er det med vibrasjoner og løssning nagler når bunnen ikke trutner slik at nagler "setter" seg?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Båten er bygd i mahogny med eikespant, skjult nagling." Jeg har lest mye om dette her på trebåttråden og sitter med følelsen av at mange synes dette er risikofylt. Hvordan er det med vibrasjoner og løssning nagler når bunnen ikke trutner slik at nagler "setter" seg?

Tror vel kanskje at et vanligere problem her er fuktighet som ikke slipper ut og derpå følgende råte.... et viktig spørsmål her er hvorfor man har gjort det. Ofte blir slikt gjort for å "redde" en aldrende båt, og det er som regel ikke så bra.... men ingen regel uten unntak!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Til Bodehode: Jeg ville ha kjøpt båten om jeg fikk den svært billig. Et glassfiberbelagt skrog har lav markedsverdi fordi det på sikt ikke er et holdbart skrog, men om glassfiberen ikke har sittet på for lenge, er det ikke sikkert at virket under er mer ødelagt enn at det kan reddes med utholdenhet og pågangsmot. Sitter det en brukbar motor i båten da?

Link to post

Det er det som bekymerer meg, båten ble plastbelagt i 2001. Motoren er en Volvo Penta AQ145B med feil på forgasserne, så den har ikke allverden verdi. Jeg er jo ikke fremmed for et prosjekt, hvis vi blir eneige om pris :-)

Jeg har vært i kontakt med West Systems og et par båtbyggere, levetiden på epoxy/glassfiber er jo lang hvis den ikke skades.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

 

Jeg har vært i kontakt med West Systems og et par båtbyggere, levetiden på epoxy/glassfiber er jo lang hvis den ikke skades.

Problemet er vel ikke levetiden på epoxy/glassfiber, men på treverket. En plastbåt er bygget med egen styrke i konstruksjonen, mens en trebåt er bygget med styrken i treverket. Glassfiber og epoxy her vil bare gjøre det tett, men ikke gi noe særlig strukturell styrke. Hvis da treverket råtner, så har du et plastskall uten styrke og båten kan rett og slett bryte sammen.

 

Men som sagt, dersom dette er gjort ordentlig, og treverket har sjanse til å tørke fra innsiden, så kan dette være OK. Problemet er at du ikke egentlig har mulighet til å sjekke hvordan treverket er rett under plasten på utsiden. Det kan være fast og fint på innsiden, men råttent under plasten.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Hvis jeg forstår dette rett må båten være helt tørr i kjøsvinet, med vann i kjølsvinet vil jo ikke treverket tørke.

Og det er jo kun under vannlinjen at båten har epoxy/glassfiber. Så ved gange i litt sjø vil det naturligvis komme inn litt vann...

Da vil jo kjølstokken, nederste hud og spant ligge i brakkvann. Nå ble jeg enda mer skeptisk....

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Hvis jeg forstår dette rett må båten være helt tørr i kjøsvinet, med vann i kjølsvinet vil jo ikke treverket tørke.

Nå ble jeg enda mer skeptisk....

Den må ikke være helt tørr hele tiden, men må ha sjanse til å tørke opp.

 

Skepsis er sunt, og trolig billigere på lengre sikt. :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Min første trebåt :-)

Gratulerer med ny båt! :clap:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Hej er blevet den "heldige" ejer av en gammel trebåt, hvor den tidligere ejer desværre ikke har vedlikeholt den særlig godt.

Har nu fået den på land og skal ta den helt fra bunden av med olie og lakk, mit spørgsmål er, kan jeg begynde at gi den olie og terpentin under vannlinjen uden at den er tørket, har hørt nogen sige at det er en god ide da olien vil fortrænge vann.

 

Mvh. Den Skøre Dansker

488240_3985069378228_475655206_n.jpg

Link to post

mit spørgsmål er, kan jeg begynde at gi den olie og terpentin under vannlinjen uden at den er tørket, har hørt nogen sige at det er en god ide da olien vil fortrænge vann.

 

Oljen vil fortrenge vannet, så det er en god begynnelse.

 

Og forresten, gratulerer med ny båt! :)

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...