glalaks Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 Heheh.. Er kun sidepropeller på sykkelen.. Tohatsuen er både luft og vannkjølt så fungerer fint på sykkel og;) Viktig med ratt på Såppas overmotoriserte båter. Den er godkjent for 4 tror jeg.. Hadde 8 hk en stund.. Gikk som ei kule;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
killmeister Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Måtte løft trådn så ikke trebåtene blir helt glemt bort :-) Sitér dette innlegget Link to post
mickekrell Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 hallå!nu var sista turen i år avklarad!solsken -7grader helt perfekt.nu börjar vinterns små trevligheter på land istället. ha en trevlig vinter! mvh mickekrell Sitér dette innlegget Link to post
Langesund8 Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Hei. Ny på forumet her å ny trebåt eier. Kjøpt i juli i år. 1937mod skjermsnekke med yanmar diesel fra 79. Fikk mange fine turer før vi tok henne opp for vinteren. Står nå hjemme i smuget i Langesund å vi gleder oss til våren. Å hu er blitt døpt Margit. Det står i papirene jeg fikk med att den ar bygget av Anka båtbyggeri, noen som vet noe ? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Grattis med ny båt og velkommen til forumet! Vet desverre ikke så om byggeriet, men ser gjerne at du deler med deg noen bilder av skjønnheten:=) Sitér dette innlegget Link to post
Langesund8 Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Prøvde å legge ut bilde men der trenger jeg litt hjelp ja Sitér dette innlegget Link to post
Langesund8 Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Vakker båt! Men den burde vel hete Anna siden den kommer fra Anka? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Bodehode Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Jeg har ennå ikke klart å bestemme meg for båt å kjøpe... har et par i kikkerten, men det er jo vanskelig å bestemme seg... Er i vestfold i helgen for å se på et par plattgattere. En av de som skal under lupen har, sitat selger: "Bunn under vannlinje ble støpt i epoxy og glassfiber konstruksjon og er derfor ekstra sterk og tett og trenger derfor ikke trutne. Båten er bygd i mahogny med eikespant, skjult nagling." Jeg har lest mye om dette her på trebåttråden og sitter med følelsen av at mange synes dette er risikofylt. Hvordan er det med vibrasjoner og løssning nagler når bunnen ikke trutner slik at nagler "setter" seg? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
optimax 150 Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Killmeister: så flott båt du har... Hva slags bygg/merke er det?? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Båten er bygd i mahogny med eikespant, skjult nagling." Jeg har lest mye om dette her på trebåttråden og sitter med følelsen av at mange synes dette er risikofylt. Hvordan er det med vibrasjoner og løssning nagler når bunnen ikke trutner slik at nagler "setter" seg? Tror vel kanskje at et vanligere problem her er fuktighet som ikke slipper ut og derpå følgende råte.... et viktig spørsmål her er hvorfor man har gjort det. Ofte blir slikt gjort for å "redde" en aldrende båt, og det er som regel ikke så bra.... men ingen regel uten unntak! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Bodehode Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Jeg var å kikket på epoxy og glassfiber trebåten i dag :-) I utgangspunktet en vakker båt. Fast og fin lyd i hud, men noen spant gikk kniven lett inn i... rundt 4-5mm, Det var også endel svartved i akterspeilet. Ikke uoverkommelig, men bekymringsverdig.... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
killmeister Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 Killmeister: så flott båt du har... Hva slags bygg/merke er det?? Takk for det! Den er selvbygg, sammen med min svoger. Ligger en slags prosjekttråd her, samt noen bilder på de aller første sidene i denne tråden. Søk på lakk til ny tresjekte, erfaringer...eller noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 Til Bodehode: Jeg ville ha kjøpt båten om jeg fikk den svært billig. Et glassfiberbelagt skrog har lav markedsverdi fordi det på sikt ikke er et holdbart skrog, men om glassfiberen ikke har sittet på for lenge, er det ikke sikkert at virket under er mer ødelagt enn at det kan reddes med utholdenhet og pågangsmot. Sitter det en brukbar motor i båten da? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Det er det som bekymerer meg, båten ble plastbelagt i 2001. Motoren er en Volvo Penta AQ145B med feil på forgasserne, så den har ikke allverden verdi. Jeg er jo ikke fremmed for et prosjekt, hvis vi blir eneige om pris :-) Jeg har vært i kontakt med West Systems og et par båtbyggere, levetiden på epoxy/glassfiber er jo lang hvis den ikke skades. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
egilwh Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Jeg har vært i kontakt med West Systems og et par båtbyggere, levetiden på epoxy/glassfiber er jo lang hvis den ikke skades. Problemet er vel ikke levetiden på epoxy/glassfiber, men på treverket. En plastbåt er bygget med egen styrke i konstruksjonen, mens en trebåt er bygget med styrken i treverket. Glassfiber og epoxy her vil bare gjøre det tett, men ikke gi noe særlig strukturell styrke. Hvis da treverket råtner, så har du et plastskall uten styrke og båten kan rett og slett bryte sammen. Men som sagt, dersom dette er gjort ordentlig, og treverket har sjanse til å tørke fra innsiden, så kan dette være OK. Problemet er at du ikke egentlig har mulighet til å sjekke hvordan treverket er rett under plasten på utsiden. Det kan være fast og fint på innsiden, men råttent under plasten. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Bodehode Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Hvis jeg forstår dette rett må båten være helt tørr i kjøsvinet, med vann i kjølsvinet vil jo ikke treverket tørke. Og det er jo kun under vannlinjen at båten har epoxy/glassfiber. Så ved gange i litt sjø vil det naturligvis komme inn litt vann... Da vil jo kjølstokken, nederste hud og spant ligge i brakkvann. Nå ble jeg enda mer skeptisk.... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
egilwh Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Hvis jeg forstår dette rett må båten være helt tørr i kjøsvinet, med vann i kjølsvinet vil jo ikke treverket tørke. Nå ble jeg enda mer skeptisk.... Den må ikke være helt tørr hele tiden, men må ha sjanse til å tørke opp. Skepsis er sunt, og trolig billigere på lengre sikt. :) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Bodehode Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Hei Jeg grubler forsatt fælt på denne trebåten, tenkte å spørre om noen her på tråden kjente til denne, båten heter Selina og er en Skilø 28 fra 1965 Er det noen som kjenner til denne? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
G-sabb Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Hei,denne ser jo bra ut,Skilsø er jo et godt merke... Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Vi ble enige om pris :-) Så nå er det bare å organisere frakt hjem. Når den er hjemme på tunet kommer nok spørsmålene mine haglende til dere her på trebåttråden, har lagt merke til at kompetansenivået her ar langt høyere enn mitt... Min første trebåt :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
egilwh Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Min første trebåt :-) Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Skudenes Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Gratulerer med båten Bodehode:-) Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Crazy Dane Svart 20.November.2012 Del på Facebook Svart 20.November.2012 Hej er blevet den "heldige" ejer av en gammel trebåt, hvor den tidligere ejer desværre ikke har vedlikeholt den særlig godt. Har nu fået den på land og skal ta den helt fra bunden av med olie og lakk, mit spørgsmål er, kan jeg begynde at gi den olie og terpentin under vannlinjen uden at den er tørket, har hørt nogen sige at det er en god ide da olien vil fortrænge vann. Mvh. Den Skøre Dansker Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 20.November.2012 Del på Facebook Svart 20.November.2012 (redigert) mit spørgsmål er, kan jeg begynde at gi den olie og terpentin under vannlinjen uden at den er tørket, har hørt nogen sige at det er en god ide da olien vil fortrænge vann. Oljen vil fortrenge vannet, så det er en god begynnelse. Og forresten, gratulerer med ny båt! :) Redigert 20.November.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.