Kai Thorvaldsen Startet 5.September.2009 Link til dette innlegget Startet 5.September.2009 Jeg har kjørt maks. 10-15 timer i år, bør jeg da skifte motor og gearolje før neste sesong, eller kan jeg kjøre med samme oljen et år til? Motoren har jo nesten ikke gått... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Flere meninger om dette. Men etter å ha fulgt med i debatter omkring dette tema i andre tråder her på BP, er vel de fleste enig i at det ikke er nødvendig å skifte olje etter så lite bruk som du skisserer. En anne ting, som mange gjør feil er at de venter med å skifte olje til vårpussen. Har du brukt båten mye, og så lar den gamle olja stå i motoren over vinteren, kan denne olja tære på motoren. Derfor er det bedre å skifte olje før opplag. Men i ditt tilfelle skulle det ikke være nødvendig Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Sjarker kjører 1000 timer, så det går nok veldig greit...jeg bytter hvert andre år. Kjører ca 50 timer i sesongen! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Men bytter du da om høsten eller om våren? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Tintin Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Noen meninger om hvor grensa går? F.eks på den utenbordsmotoren som Kai snakker om (Yamaha 60Hk) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Daffy Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 (redigert) Jeg ville byttet (Og tatt bilde av det) Er jo ikke så store kostnaden og da er du sikker og så kan du dokumentere at du tar vare på den når du selger Redigert 5.September.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bearded Beast Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 nå står det vel gjerne et timetall i instruksjonsboka mht anbefalt motoroljebytte. Man kan bytte slavisk på timetallet om det så blir to ganger pr sesong, en gang pr år eller annethvert år. Mens andre igjen bytter etter kalenderen uansett timetall. Er nå ingen krise da. Oppgitte intervall er under hardeste bruk uten hensyn til at motorer virker under svært forskjellige vilkår. Det viktigste er at der ER olje på og nok olje. Giroljen i undervannshus bør man iallefall sjekke kvart år om man i utgangspunktet ikkje hadde tenkt bytte den. Det tar ikkje mange minuttene og er gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Jeg har kjørt omtrent det samme i år og kommer til å skifte olje, oljefiltrene vurderer jeg å la stå i til neste år. Jeg har Yanmar og 2 stk filtere koster kr 1100,- er det noen som har motforestillinger på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 hva koster det 1100.- for 2 filter?! du slette tid! Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Anbefaler filter fra www.lekang.com Dem er godkjente av alle motorfabrikanter og for 100 lapp tillegg i prisen har man glassfiberfilter som ikke blir tett når uhellet er ute og de er vann i oljen, den slipper vannet i gjennom Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Dieselboy Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Olje er ferskvare, bytt før neste sesong ! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 mjaa syntetisk olje står nå seg svært lenge Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 men har motoren gått litt og det er kommet sot i olja, er prosessen i gang.... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 (redigert) ja men nå er ikkje dette et meieriprodukt og den tåler godt å stå en vinter. Sjøl bytter eg hvert år nødvendig eller ei men spørsmålet var jo om man kan bruke oljen neste år også etter svært få timer og da må svaret bli ja. Man kan kjøpe billig mineralolje og bytte ofte eller man kan kjøpe fancy syntetolje og bytte sjelden. Eg står fortsatt på at det holder å følge serviceintervallane angitt i manualen mht timetall. Redigert 6.September.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Vil tro at det står i manualen x antall timer eller minst en gang i året !! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Jepp.. Alle manualer eg har lest, så står det at oljen skal skiftest etter XXXX timer, eller minst en gang i året, alt etter kva som kjem først. Men om eg hadde hatt ein båt som eg hadde brukt kun 15-20 timer i året, så trur eg at eg ville brukt syntetisk olje, og kansje skiftet annet kvart år. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 En anne ting, som mange gjør feil er at de venter med å skifte olje til vårpussen.Har du brukt båten mye, og så lar den gamle olja stå i motoren over vinteren, kan denne olja tære på motoren. Derfor er det bedre å skifte olje før opplag. det tror jeg er en myte.. tære på hva da? kan ikke huske å ha sett noen motorer som er tært i stykker av olje.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Wasco Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Om dette er en myte eller ikke skal ikke jeg hevde. Men det er vel for det første snakk om hvilken type motor det er snakk om, og goså hvilken type olje som blir brukt. Mulig at dette er en ide som har overlevd fra den tiden det ikke fantes syntetisk oljer. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
hifo Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 bruker ikke de fleste mineralsk olje i båtene da?? jeg bytter uansett på våren .. liker å begynne sesongen med duggfrisk olje.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Sjekk hva Motordoktoren skriver i denne tråden. (innlegg 24) "Det betyr at all syre som dannes av de små svovelmengdene man har i destillatene, forbinder seg med basiske stoffer i smøreoljen og danner salter. Det er altså ingen skadelige syrerester i en brukt smøreolje selv om man har kjørt en hel sesong med den." Og her. (innlegg 28) Og innlegg 32 i samme tråd: "Stemmer, Lotus, det er nemlig ikke kalenderen, men driftstid, driftsforhold og smøreoljekavalitet som bestemmer når du bør skifte smøreolje. Selve oljen (uten tilsetningene, som kan utgjøre opp til 30%) eldes ikke. Til og med oksidering er det tilsetninger i oljen som motvirker." Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 ok. vis til ETT tilfelle hvor tæring i smøresystemet på en motor har ført til skade... dette er bare skremselpropaganda basert på en myte etter mitt syn,.. jeg snakker om "vanlige" motorer med nogenlunde normalt bruk. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roaldbj Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Jeg har ikke noe kjennskap til de kjemiske egenskapene til smøreolje og burde vel derfor holde meg unna denne tråden. Det virker imidlertid helt unødvendig å skifte olje etter 10 - 15 gangtimer. Jeg skifter riktignok olje hver høst og lar motoren gå omlag en halv time med ferskvann på kjølevannssiden for å få ferskvann til å fjerne noe av saltrestene og dessuten la smøreoljen få virke. Kanskje er dette helt unødvendig, men jeg seiler ofte motorene på høyt turtall og synes at ny olje om høsten er en rimelig investering. Girolje og giroljefilter skifter jeg på mine Yanmarer bare annethvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Skifter en gang hvert år, Har aldri skiftet olje på gear,,, hmm burde kanskje gjøre det ja.... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Wasco Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Har aldri skiftet olje på gear,,, hmm burde kanskje gjøre det ja.... What!!! Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bearded Beast Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 ja det er nå et oljeskifthysteri som rår så er nå akkurat samme greia på bil, etter en viss alder blir det slutt på alle oljeskift utenom på motoren. Går nå aldeles utmerket likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.