Jump to content

Nødvendig å skifte olje når motoren nesten ikke har gått i år?

Kai Thorvaldsen

Recommended Posts

Flere meninger om dette.

Men etter å ha fulgt med i debatter omkring dette tema i andre tråder her på BP, er vel de fleste enig i at det ikke er nødvendig å skifte olje etter så lite bruk som du skisserer.

En anne ting, som mange gjør feil er at de venter med å skifte olje til vårpussen.

Har du brukt båten mye, og så lar den gamle olja stå i motoren over vinteren, kan denne olja tære på motoren.

Derfor er det bedre å skifte olje før opplag.

Men i ditt tilfelle skulle det ikke være nødvendig

Jeg ville byttet (Og tatt bilde av det)

Er jo ikke så store kostnaden og da er du sikker og så kan du dokumentere at du tar vare på den når du selger :wink:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

nå står det vel gjerne et timetall i instruksjonsboka mht anbefalt motoroljebytte. Man kan bytte slavisk på timetallet om det så blir to ganger pr sesong, en gang pr år eller annethvert år. Mens andre igjen bytter etter kalenderen uansett timetall. Er nå ingen krise da. Oppgitte intervall er under hardeste bruk uten hensyn til at motorer virker under svært forskjellige vilkår. Det viktigste er at der ER olje på og nok olje. Giroljen i undervannshus bør man iallefall sjekke kvart år om man i utgangspunktet ikkje hadde tenkt bytte den. Det tar ikkje mange minuttene og er gratis.

ja men nå er ikkje dette et meieriprodukt og den tåler godt å stå en vinter. Sjøl bytter eg hvert år nødvendig eller ei men spørsmålet var jo om man kan bruke oljen neste år også etter svært få timer og da må svaret bli ja. Man kan kjøpe billig mineralolje og bytte ofte eller man kan kjøpe fancy syntetolje og bytte sjelden. Eg står fortsatt på at det holder å følge serviceintervallane angitt i manualen mht timetall.

Redigert av Korsnes (see edit history)
En anne ting, som mange gjør feil er at de venter med å skifte olje til vårpussen.

Har du brukt båten mye, og så lar den gamle olja stå i motoren over vinteren, kan denne olja tære på motoren.

Derfor er det bedre å skifte olje før opplag.

det tror jeg er en myte.. tære på hva da? kan ikke huske å ha sett noen motorer som er tært i stykker av olje..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Sjekk hva Motordoktoren skriver i denne tråden. (innlegg 24)

"Det betyr at all syre som dannes av de små svovelmengdene man har i destillatene, forbinder seg med basiske stoffer i smøreoljen og danner salter. Det er altså ingen skadelige syrerester i en brukt smøreolje selv om man har kjørt en hel sesong med den."

Og her. (innlegg 28)

Og innlegg 32 i samme tråd: "Stemmer, Lotus, det er nemlig ikke kalenderen, men driftstid, driftsforhold og smøreoljekavalitet som bestemmer når du bør skifte smøreolje. Selve oljen (uten tilsetningene, som kan utgjøre opp til 30%) eldes ikke. Til og med oksidering er det tilsetninger i oljen som motvirker."

Jeg har ikke noe kjennskap til de kjemiske egenskapene til smøreolje og burde vel derfor holde meg unna denne tråden.

Det virker imidlertid helt unødvendig å skifte olje etter 10 - 15 gangtimer.

Jeg skifter riktignok olje hver høst og lar motoren gå omlag en halv time med ferskvann på kjølevannssiden for å få ferskvann til å fjerne noe av saltrestene og dessuten la smøreoljen få virke. Kanskje er dette helt unødvendig, men jeg seiler ofte motorene på høyt turtall og synes at ny olje om høsten er en rimelig investering.

Girolje og giroljefilter skifter jeg på mine Yanmarer bare annethvert år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...