Jump to content

Nødvendig å skifte olje når motoren nesten ikke har gått i år?

Kai Thorvaldsen

Recommended Posts

What!!! :eek:

Faktisk tilfelle... :blush: Mulig det ble gjort første sesong jeg hadde båten, men ikke etter dette. hmm Men har samme fart, det synker ikke olje på gearene, men det er klart oljen blir vel ikke bedre med årene.... Huff ble faktisk litt flau her... :lol:

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Det er nok ulike meninger om dette som så mye annet

I instruksjonshefte til min gamle gode Marna står det at geraoljen skal skiftes hver 1000 driftstime. Det vil si ca hver 10-15. år for mitt vedkommende... :lol:

Men så står det også at hvis motoren brukes lite, bør det skiftes hvert halve år!!!

Skjønner ikke helt logikken i dette....men slik står det skrevet.

Oljen er gratis i forhold til hva båten og motoren koster. Hva er det dere sparer etter? Skift etter de timene som er oppgitt i boka og minst en gang pr år. Skulle tro at dere var så fattige at dere holdt på å sulte ihjel, når dere skal spare på oljeskiftene. Tror dere at motoren har vondt av å få ny olje etter intervaller fabrikken oppgir?. :lol::wink:

Forstår ikke de som skal knipe de få kronene det koster å skifte olje selv om motoren ikke har gått så mange timer i løpet av sesongen. Det er vel ingen som bruker samme trusa i flere uker selv om man har gått veldig lite på lange turer?

Olje kan kjøpes dyrt på bensinstasjon, eller hos en båtforhandler. Det blir som Cola: Kan kjøpes for 25 kr for 0,5 liter på Statoil, eller 5 kr literen på Rema. Er det forskjell på kvaliteten? Nei. Sånn er det olje også, den kan kjøpes til bra pris om man gidder å følge med litt.

Når det gjelder skifte av olje og filter på girene til Hurth har jeg opp gjennom årene hørt forskjellige ting.

Vanligvis anbefales skifte av olja hvert år - jeg skifter bare annethvert år.

Når det gjelder filteret er rådene forskjellige. Noen sier at filteret kan vaskes i bensin, mens andre sier at filteret også må skiftes helt ut.

Jeg har kjøpt inn flere filtre og skifter filter også i girkassa hvert annet år.

Deler på fly har bestemt antall gangtimer før de blir overhalt. Jeg er sikker på at man kunne forlenget gangtiden før en overhalt delene uten at det skapte store problemer, men jeg ville aldri fløyet med det selskapet som forlenget gangtiden, i strid med produsentens råd.

Jeg vil tro at produsentense råd om antall gangtimer for oljebytte er basert på kunnskap om motor og oljekvalitet, og ikke sagt bare for å få solgt olje.

Dersom eg får presentert en båt for salg, der eier sier at: eg har bare kjørt småturer...og nesten ikkje noko timer de siste år, så oljen er bare kjørt 130 timer...

Vel....det er ikkje oppbyggende argument for salg iallefall.

.... Sammenligningen mellom truseskifte og skifte av motorolje kan umulig være godt gjennomtenkt. :lipseal:

Man kan godt kjøre motorbåt uten truse, men kjør ikkje motorbåt uten olje :smash:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dersom eg får presentert en båt for salg, der eier sier at: eg har bare kjørt småturer...og nesten ikkje noko timer de siste år, så oljen er bare kjørt 130 timer...

Vel....det er ikkje oppbyggende argument for salg iallefall.

Nei, for si at på en time kjører en bil 100km (slå av for kjente), etter 130 timer 13.000 km. Olja skulle vel vært skifta for lenge siden?

.... for si at på en time kjører en bil 100km (slå av for kjente), etter 130 timer 13.000 km. Olja skulle vel vært skifta for lenge siden?

Eg har aldri skifta olje på plenklipperen. Den går så sakte på frem at det blir ikkje så mange kilometer av det :cool:

Dersom en ikkje ønsker skifte olje kvart år, så er det fritt for det. Bevaremeg. Nokon meiner sikkert sågar at det blei så lite timer i 2007 og....og i 2006 og faktisk, så kvart 5år passer bedre.

Og det er også fritt for. Men uten kvitteringer fra vedlikehold blir det ikkje markedspris fra meg ved annonsering :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har engang, år tilbake, hatt anledning til kontrollert strekking av smøreoljeskiftintervaller som en del av et kvalitetssikringsarbeide.

Eksempel:

Scania D9 rundt 200-250 hk med sentrifugalfilter, som regelmessig ble rengjort (2-300 t). Kun etterfylling av olje fant sted. Oljemengde (husker ikke eksakt) ca. 20-25 l. Normalbelastning lå på 60-75 %. Temperert omgivelse og automatisk heating ved stillstand.

Først: I garantitiden bør en følge boken, ellers står en svakt uansett hva som skjer. I dette tilfelle anbefalt oljeskift 250 t.

Deretter ble oljen skiftet etter 500 t og prøve av utskiftet olje sendt inn til leverandørselskapet for analyse. Tilbakemelding : Oljen er i god stand og kan fortsatt brukes.

Så ble skiftintervallet strukket til 750 t – med samme tilbakemelding.

Dertter øktes intervallet i steg på 250 t opp til 1500 timer – fremdeles hele tiden med samme tilbakemelding.

Konklusjonen ble :

Det er mye viktigere ofte å skifte/rengjøre filtre enn å bekymre seg for dato og gangtimer for oljeskift. (Går filteret tett bypasses oljen uten filtrering).

Det er nok en klar fordel å kunne støtte seg til analyser – da har oljeselskapet på en måte «forlenget garantien», selv om resultatet blir likt uten analyse.

Og jeg må også si meg enig med Hifo, jeg har heller ikke, i denne motorklassen, hørt om skader pga. syreholdig olje, største faren her vel svovelsyre som et resultat av gjennomslag i sylinderen – og med svovelfattig diesel blir vel heller ikke det de store mengdene.

Mvh

Kaldfisk

Men uten kvitteringer fra vedlikehold blir det ikkje markedspris fra meg ved annonsering :smiley:

Hvis du forlanger dokumentert full servicehistorikk fra båten var ny er jeg redd du ikke vil ha mye å velge i når du skal skifte båt! Det er langt mellom båteiere som kan fremlegge dette. Og jeg er ikke blant dem, selv om jeg ellers holder båt og motor godt ved like...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Det er langt mellom båteiere som kan fremlegge dette. Og jeg er ikke blant dem, selv om jeg ellers holder båt og motor godt ved like...

Jeg fører inn i loggboka oljeskift, filteskifte, samt stilling på timeteller. Da vet jeg når jeg senest skal ta neste skifte. Det kan jeg framlegge, som dokumentasjon på vedlikehold av motor.

I tillegg føres alle turer med båten, hvem som er med ombord, hvor vi drar, været, spesielle hendelser, samt antall døgn det overnattes, i tillegg til antall personer pr døgn. All diesel og gass som tas ombord føres også inn i loggboka. Jeg kan derfor dokumentere alle turer i egen båt de siste 32 årene.

fikk også en loggbok i forfjor.. ikke veldig flink jeg heller til å loggføre div sprell som er utført.. eneste jeg samler på er kviteringer fra maritim osv , for div deler som er kjøpt ,.. bunken er nå snart en full permtykkelse. tør ikke ehh vil ikke regne sammen.

olje bytter jeg hver forbanna vår . etter ca 100 timers gange , som faktisk også nissan har skrevet og anbefalt på toppdeklset på denne lastebilmotoren..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Her er en link som sier mye om oljen.

http://www.apcpettersen.com/Spillolje.htm

Men den kolliderer med bilindustrien som sier oljeskift 30-50000km og det er mange båt-timer det.

Og her er en som sier 100 000 km for oljeskift

http://www.oljeskifteren.no/tung.php

Var på et oljeseminar hos SHELL på 70talet for dieselmotorer.

Olja var "neste" uslitlig det var kondensen som var den stygge ulven.

Så et årlig oljeskift var ok alt den gangen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...