Jump to content

Fritidsskipper sertifikat kurs i Stavangerområdet


Trinn II

Recommended Posts

Jeg lurer på hvor jeg kan henvende meg, i Stavangerdistriktet, for å få meldt meg på et fritidsbåtskipper- sertifikat kurs.

 

Hallo igjen Trinn II,

 

Du er i godt selskap som vil gå D5L-Fritidsbåtskipper i Stavangerdisktriktet.

Påmeldingen er stor og kursene begynner i oktober.

 

Ta bare kontakt så finner vi helt sikkert ut av det du lurer på :flag::flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er ennå ikke avgjort; jeg kjemper for å finne en ordning og idag gikk anken til departementet...

så da kan vi vente at alle vi som allerede har tatt nettbaserte kurs får inndratt våre sertifikater da :wink:

 

Jeg hadde gleden av å være med i den første pioner gruppen til Poseidon som tok D5L og D5LA via nettet. Uten det opplegget hadde jeg aldri fått tatt disse sertifikatene. Jeg hadde stor glede av kursene og kunnskapen etterpå også

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan også sterkt anbefale nettkursene D5L og D5LA hos Poseidon. Anke til departementet hørtes ikke bra ut. Hva er det byråkratene har funnet på nå?

Mange takk for anbefalingen :saint:

Det de har funnet på er at SD egentlig ikke har tilstrekkelige retningslinjer for hvordan nettkurs skal gjennomføres. Derfor trenger de tid for å tenke - og de forventer at vi som driver båtskoler skal sitte stille og vente mens de tenker . . . .

så da kan vi vente at alle vi som allerede har tatt nettbaserte kurs får inndratt våre sertifikater da :wink:.....

Takk for anbefaling fra deg også Bitteliten!

:lipseal::lipseal: hysj, ikke sett noen på "gode" ideer her nå . . . . :saint::saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
noe nytt her Poseidon?. Jeg vurderer å ta D5L-kurs i vinter, og da kan nettkurs være aktuelt. .....

 

Ja, jeg har et oppløp mot sjøfartsdirektoratet og har så godt som bestemt meg at det blir nettkurs; endelig informasjon kommer ut om få dager.

 

Det vanlige D5L-kurset og D5LA, begge med lange praksisturer ombord i Poseidon II starter her i Stavanger i midten av oktober.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dekker kurset ditt alle krav til D5L(A), eller trenger man dokumetasjon på båterfaring/fartstid i tillegg for å få et gyldig sertifikat ?

 

Finnes neppe noe kurs som i seg selv dekker kravet til fartstid, såvidt jeg husker er det 3 år med båt på minst 8 meter - det ville blitt et veldig langvarig kurs! Dersom man ikke har denne fartstiden kan man likevel få sertifikatet ved å bestå en praktisk utsjekk, den tilbys også av Poseidon.

 

Når det gjelder reklame ser jeg poenget, men det kan tenkes at forskjellen ligger i at Poseidon og Baatplassen samarbeider om nettkurs, jeg vet ikke om kalesjevaskeren hadde noe fellesprosjekt med Baatplassen?

Link to post
Share on other sites

Aner jeg noen gretne grynt på en ellers fin søndag? :wink:

 

Får bare håpe at ikke alle kursplassene blir kjøpt opp av oppkomlinger med altfor store båter og ditto lommebøker :puke:

Det som du nevner her har jeg faktisk aldri tenkt på; hverken båtens eller lommebokens størrelse har vært noe tema tidligere. Jeg kan heller ikke se for meg at det blir noe tema - det ligger iallefall langt utenom pensum og vi trenger egentlig tiden for å komme gjennom det stoffet som læreplanen forutsetter at vi skal gå gjennom.

 

Jeg mener POSEIDON godt kan "vaske" web-sidene sine, det meste som ligger ute der er ikke informasjon, men bare svada og selvskryt.

Ja, det er alltid hyggelig med konstruktiv kritikk :giggle:

Jeg mener, POSEIDON selv lanserer nettkurs som et alternativ til de som ikke kan møte opp personlig pga. en travel hverdag, men da må i det minste kursarrangøren opplyse om hvilke ukedager og tidspunkt man eventuelt må avsette :rolleyes:

Ja, nettkurs har vist seg å være et meget godt alternativ for genuint båtinteresserte folk som har lyst til å lære mer om både navigasjon, instrumenter, skipslære, sikkerhet, motor og andre ting som opptar oss båtbrukere.

Det fine med nettkurs, kombinert med samlinger, er den fleksibiliteten som ligger i at man kan arbeide de kveldene/ukedagene som man selv har til rådighet og man behøver heller ikke sette seg til PC'en på bestemte tidspunkt. Derfor lar det seg godt kombinere med offshorerotasjon, skiftarbeid og mye reisevirksomhet. En av våre tidligere deltagere på både D5L og D5LA reiste verden rundt i løpet av kurset og lå i midtgangen på flyene med passer og parallellinjal for å løse navigasjonsoppgavene :wink:

 

Videre viser det seg at de fleste deltagerne etterhvert blir aktive på nettet, legger inn sine kommentarer, spørsmål og egne erfaringer. På denne måten blir man kjent med hverandre og det er alltid like spennende å møtes personlig - og få sett ansiktet som ligger bak "nick'et" og sett hvordan personene ser ut :ghost:

Jeg har også fått tilbakemeldinger på at samlingene er "fortettet lærdom" og at man virkelig skal ha både ører og øyne med seg for å henge med på den bratte lærekurven som da oppstår.

 

Når det gjelder samlingene så ser det ut for å bli en liten forskyvning iforhold til tidligere år og for D5L-kurset regner jeg med at det vil bli samlinger den siste helgen i januar (29. - 31.) og så helgen rett før eller etter påske.

 

Denne lille usikkerheten som her kommer til syne ligger i forhold som hverken du eller jeg har kontroll på, men jeg satser på en snarlig avklaring.

 

De praktiske opplysningene som ellers etterlyses er stort sett tilgjengelige på hjemmesidene våre og du kan f.eks se litt her:

 

Det praktiske omkring nettkurset finner du noe om her.

 

For priser se nederst på denne siden.

 

Her er noen tilbakemeldinger fra kursdeltagere, helt usminket og uredigert.

 

Og som jeg ellers pleier å si: har dere spørsmål er det bare å ta kontakt - jeg snakker allikevel bare om båt, omtrent døgnet rundt :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For min egen regning vil jeg påstå at disse gryntene fra fjordgrynt tenderer til det smakløse :puke:

 

Hvis du leser litt nøyere de trådene hvor Båtskolen Poseidon omtales, så vil du legge merke til at skryt og anbefalinger kommer fra kundene.

Leverandøren selv holder seg til å besvare direkte spørsmål. Såvidt meg bekjent er ikke dette forbudt for noen leverandører her på forumet.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Er det nå avgjort at det blir nettbaset kurs denne vinteren poseidon ?

Det tør jeg ikke fastslå 100%, men jeg holder på med saken hver eneste dag og arbeider ut ifra at det skal bli nettkurs på tilsvarende måte som de siste årene - så 90% sikkert burde være et forsvarlig estimat :wink:

Skal man ikke her som på de andre skolene ta eksamen etter hver kursdel ? må man reise til Stavanger for å gjøre dette , tas evnt alle eksamene på en gang ?

Et komplett vitnemål for fritidsbåtskipper består av 6 fag / moduler og man må ha eksamen i alle disse fagene, alternativt legge frem dokumentasjon for at man har minst tilsvarende kunnskaper.

 

Fagene for D5L er:

  • Navigasjon
  • Navigasjonshjelpemidler
  • Sjøveisregler og brovakthold
  • Skipslære
  • Sikkerhet
  • Motor og teknologi

 

I praksis gjør vi det slik at de tre første fagene gjennomgåes frem mot første samling i Stavanger. Det er en helg, og i løpet av den helgen repeterer vi disse tre fagene og avlegger så eksamen i de samme fagene.

Videre utover i kurset går vi gjennom de tre siste fagene frem mot den andre samlingen; de repeteres på tilsvarende måte og avsluttes med eksamen.

 

På den måten får vi altså avlagt de 6 forskjellige D5L-eksamenene i løpet av to helgesamlinger.

Påbygningen for D5LA, som er et tilleggskurs etter fullført D5L er adskillig mindre i omfang. For D5LA arrangerer vi derfor en samling, med en samlet eksamen.

 

Enzo, her er siste nytt om dette tror jeg. Alt tyder på at jeg hiver meg med på dette hvis det blir.

Ja, det er vel det ferskeste - og du er som alle andre her på baatplassen.no hjertelig velkomme til å hive deg på :wink:

 

Det finnes forøvrig mer informasjon både om kursene, fremdriften og linker til læreplaner, etc på min hjemmeside.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...