Jump to content

kan man smøre bunnstoff om høsten?


josefsen

Recommended Posts

Hva ville du anbefale av bunnstoff, skal ha det på en rask daycruser og vil ha offwhite.

Hei igjen

 

mitt valg ville vært Micron fra International det er etter mitt syn det beste bunnstoffet på markedet i dag men koster også mest priser fra 289 pr liter og går utenpå de fleste andre selpolersende bunnstoff

Link to post
Share on other sites

Hva ville du anbefale av bunnstoff, skal ha det på en rask daycruser og vil ha offwhite.

 

Det er på en rask daycruiser jeg har Hempel hvit selvpolerende og meget fornøyd med det. Har det også på en rask jolle som jeg har hatt siden 1995. Har ingen erfaring med hvitt bunnstoff av andre merker.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle også smøre min båt nå i høst og sjekket forskjellige sorter, fant ingen som sa at båten kunne stå på land i 7-8 mnd. etter bunning. Diskuterte det også med forskjellige malerforretninger i Tromsø og alle hadde samme svar: det blir for lenge. Men det hadde jo vært interessant om noen hadde gjort dette som ett "forskningsprosjekt" og kommet med tilbakemeldinger til våren.

Link to post
Share on other sites

Jotun Penguin Nonstop:

Sakset fra deres datablad: "Sjøsettes etter ca 8 timer, men innen 3 mnd. Avviker ved endret luftfuktighet, temperatur og filmtykkelse."

 

Linkt til databladet: Jotun Penguin nonstop PDF-fil

 

Google-søk: "jotun nonstop sjøsetting" og

"påføringsinstruks sjøsetting site:hempel.no" , viser at det er gjennomgående maks 3 mnd tørrligge.

 

Link til Hempels produktdatablader: Hempel pdf-fil

 

Men "Storebro 34" har praktisk erfaring som går utenpå dette?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som faktisk erfaring med alt det negative som vil skje hvis man smører på bunnstoff nå i høst og sjøsetter til våren? Det bunnstoffet som er på båten ved opptak i høst vil ikke det ha noen effekt ved sjøsetting til våren uten at det blir smurt på nytt bunnstoff?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jotun Penguin Nonstop:

Sakset fra deres datablad: "Sjøsettes etter ca 8 timer, men innen 3 mnd. Avviker ved endret luftfuktighet, temperatur og filmtykkelse."

 

Linkt til databladet: Jotun Penguin nonstop PDF-fil

 

Google-søk: "jotun nonstop sjøsetting" og

"påføringsinstruks sjøsetting site:hempel.no" , viser at det er gjennomgående maks 3 mnd tørrligge.

 

Link til Hempels produktdatablader: Hempel pdf-fil

 

Men "Storebro 34" har praktisk erfaring som går utenpå dette?

 

Hei!!

 

Jotun lanserte ny Nonstop i år og denne kan stå i 9 månder før sjøsetting står i info heftet til jotun, kan også kontakte Jotun direkte på tlf 33457000 og spør etter Yachting

 

Når det gjelder International Micron står det bakpå boksen at den kan stå 12 månder før sjøsetting gjelder alle farger ring gjerne International direkte på tlf 45764011

 

eller gå inn på www.yachtpaint.com

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Noen som faktisk erfaring med alt det negative som vil skje hvis man smører på bunnstoff nå i høst og sjøsetter til våren? Det bunnstoffet som er på båten ved opptak i høst vil ikke det ha noen effekt ved sjøsetting til våren uten at det blir smurt på nytt bunnstoff?

Hei!!

 

Skrapte min snart 20 år gammle Storebro 340 Adriatic helt ned i 2008 startet rett etter opptak og stoffet med international sine produkter og var ferdig i november. sjøsatte i slutten av april og har ikke hatt tegn til groe

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Om bunnstoffet ikke krakelerer så gjør det vel heller neppe jobben sin nå du sjøsetter båten?

 

Er det bare bunnstoff som krakelerer som er bra? Jeg har aldri opplevd at selvpolerende bunnstoff har krakelert på noen av de båter jeg har/har hatt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Utilsiktet implikasjon mellom krakelering og funksjon.

Ihht til databladene er det særlig sollys som innvirker på funksjonen.

 

Skal vi stole på at et gammelt bunnstoff med inntørket overflate skal fungere når båten sjøsettes?

Da bør man vel kanskje gjøre noe for å få vekk det ytterste laget, slik som f.kes børsting eller lett høytrykksspyling?

 

Dere som priser Seajet: Er dette mer giftig enn andre bunnstoff eller vet dere hva det er som skiller dette bunnstoffet fra de andre?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...