josefsen Startet 7.September.2009 Del på Facebook Startet 7.September.2009 Kan man smøre bunnstoff om høsten eller vil den krakkelere og sprekke om båten står over vinteren? Hadde vært fint å slippe til våren Tenkt å kjøpe Hempel selvpolerende offwhite Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Mouche Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Har brukt Hempel selvpolerende hvitt bunnstoff i en ti-års periode og kan ikke huske jeg har lagt merke til noe som helst krakkelering på de tre båtene jeg har eller har hatt med dette bunnstoffet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Louise V Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Hei Selger både Jotun Nonstop og International Micron og Cruiser alle selvpolerende og kan påføres 12 månder før sjøsetting uten problemer Solgte Hempel før men ikke lenger (ikke så mange happy kunder) Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 Hva ville du anbefale av bunnstoff, skal ha det på en rask daycruser og vil ha offwhite. Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Louise V Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Hva ville du anbefale av bunnstoff, skal ha det på en rask daycruser og vil ha offwhite. Hei igjen mitt valg ville vært Micron fra International det er etter mitt syn det beste bunnstoffet på markedet i dag men koster også mest priser fra 289 pr liter og går utenpå de fleste andre selpolersende bunnstoff Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Hva ville du anbefale av bunnstoff, skal ha det på en rask daycruser og vil ha offwhite. Det er på en rask daycruiser jeg har Hempel hvit selvpolerende og meget fornøyd med det. Har det også på en rask jolle som jeg har hatt siden 1995. Har ingen erfaring med hvitt bunnstoff av andre merker. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
johan2 Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 (redigert) det står vel på boksen hvor lenge i forveien det kan smøres på.mener jeg leste noe slikt på boksene i vår. eller mente du at du skulle ha den i sjøen i vinter? Redigert 7.September.2009 av johan2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Jeg skulle også smøre min båt nå i høst og sjekket forskjellige sorter, fant ingen som sa at båten kunne stå på land i 7-8 mnd. etter bunning. Diskuterte det også med forskjellige malerforretninger i Tromsø og alle hadde samme svar: det blir for lenge. Men det hadde jo vært interessant om noen hadde gjort dette som ett "forskningsprosjekt" og kommet med tilbakemeldinger til våren. Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 8.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2009 Det var nok det jeg tenkte, venter til våren med å smøre da jeg ikke tar sjansen.... Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
sildåpote Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Jeg har smurt med seajet off white i vår, ser ut til å være bra, ble fortalt på maritim at jeg hadde noen uker på meg å sjøsette etter påføring. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 (redigert) Jotun Penguin Nonstop: Sakset fra deres datablad: "Sjøsettes etter ca 8 timer, men innen 3 mnd. Avviker ved endret luftfuktighet, temperatur og filmtykkelse." Linkt til databladet: Jotun Penguin nonstop PDF-fil Google-søk: "jotun nonstop sjøsetting" og "påføringsinstruks sjøsetting site:hempel.no" , viser at det er gjennomgående maks 3 mnd tørrligge. Link til Hempels produktdatablader: Hempel pdf-fil Men "Storebro 34" har praktisk erfaring som går utenpå dette? Redigert 8.September.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Noen som faktisk erfaring med alt det negative som vil skje hvis man smører på bunnstoff nå i høst og sjøsetter til våren? Det bunnstoffet som er på båten ved opptak i høst vil ikke det ha noen effekt ved sjøsetting til våren uten at det blir smurt på nytt bunnstoff? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Louise V Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Jotun Penguin Nonstop:Sakset fra deres datablad: "Sjøsettes etter ca 8 timer, men innen 3 mnd. Avviker ved endret luftfuktighet, temperatur og filmtykkelse." Linkt til databladet: Jotun Penguin nonstop PDF-fil Google-søk: "jotun nonstop sjøsetting" og "påføringsinstruks sjøsetting site:hempel.no" , viser at det er gjennomgående maks 3 mnd tørrligge. Link til Hempels produktdatablader: Hempel pdf-fil Men "Storebro 34" har praktisk erfaring som går utenpå dette? Hei!! Jotun lanserte ny Nonstop i år og denne kan stå i 9 månder før sjøsetting står i info heftet til jotun, kan også kontakte Jotun direkte på tlf 33457000 og spør etter Yachting Når det gjelder International Micron står det bakpå boksen at den kan stå 12 månder før sjøsetting gjelder alle farger ring gjerne International direkte på tlf 45764011 eller gå inn på www.yachtpaint.com Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Noen som faktisk erfaring med alt det negative som vil skje hvis man smører på bunnstoff nå i høst og sjøsetter til våren? Det bunnstoffet som er på båten ved opptak i høst vil ikke det ha noen effekt ved sjøsetting til våren uten at det blir smurt på nytt bunnstoff? Hei!! Skrapte min snart 20 år gammle Storebro 340 Adriatic helt ned i 2008 startet rett etter opptak og stoffet med international sine produkter og var ferdig i november. sjøsatte i slutten av april og har ikke hatt tegn til groe Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Har en båt som ble stoffet i 05 men ikke sjøsatt,ser bra ut den dag i dag(vit Hempel) .Personlig foretrekker jeg Sea jet stoff Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
småbåtentusiasten Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 (redigert) Om bunnstoffet ikke krakelerer så gjør det vel heller neppe jobben sin nå du sjøsetter båten? Redigert 10.September.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 ... men koster også mest priser fra 289 pr liter...Er dette dyrt? Mener jeg betalte noe sånt som 344 kr pr. 0.75 liter boks av Hempel selvpolerende for mange år siden? (ikke at jeg mener det burde være dyrere da, men syntes faktisk det hørtes rimelig ut ift. prisene jeg selv erfarer) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Om bunnstoffet ikke krakelerer så gjør det vel heller neppe jobben sin nå du sjøsetter båten? Er det bare bunnstoff som krakelerer som er bra? Jeg har aldri opplevd at selvpolerende bunnstoff har krakelert på noen av de båter jeg har/har hatt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
josefsen Svart 11.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2009 Uansett om man kan eller ikke så har jeg bestemt meg for å pusse ned båten og prime ferdig i år, blir da enkelt og greit til våren Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
vivvi Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 SeaJet033 Kan smøres på uavhengig av når på året det er, bare underlaget er rent og tørt og er like bra til våren igjen Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
chagall Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 [quote name='Storebro 34' date='07.09.09 19:50' post='827371' Solgte Hempel før men ikke lenger (ikke så mange happy kunder) Helt enig med `Storebro`Hempel (spesiellt hvit) har jeg prøvd en gang og aldri mer. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Utilsiktet implikasjon mellom krakelering og funksjon. Ihht til databladene er det særlig sollys som innvirker på funksjonen. Skal vi stole på at et gammelt bunnstoff med inntørket overflate skal fungere når båten sjøsettes? Da bør man vel kanskje gjøre noe for å få vekk det ytterste laget, slik som f.kes børsting eller lett høytrykksspyling? Dere som priser Seajet: Er dette mer giftig enn andre bunnstoff eller vet dere hva det er som skiller dette bunnstoffet fra de andre? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 jeg har bare stoffet vannlinjen med selvpolerende bunnstoff vært år i de 6 siste åra og det har fungert helt supert. er selvfølgelig flere gamle lag under båten da. ikke noe mere en slim under på høsten en i vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.